افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر در زنان دیابتی

به گزارش مجله رویگری، به گزارش خبرنگاران، به طور معمول مهمترین دغدغه افرادی که به دیابت مبتلا هستند کنترل میزان قند خون و ثابت نگهداشتن آن در خون است. اگرچه تاکنون مسائل و ناهنجاری های متعددی در زمینه نوسان میزان قند خون توسط پزشکان شناسائی شده است، ولی مطالعات جدید نشان می دهد که دیابت نوع 2 ارتباط مستقیمی با آلزایمر دارد.

افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر در زنان دیابتی

در این مطالعات پژوهشگران دانشگاه تورکو کانادا جهت بررسی این موضوع به مطالعه قدرت تکلم و حافظه 5935 مرد و زن در رده سنی 30 تا 97 سال پرداختند.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد که میزان ثبات انسولین در خون، نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به آلزایمر در گروه زنان دارد که این موضوع در مردان مشهود نیست. بر اساس این تحقیقات تاثیر نوسان سطح انسولین خون بر مغز زنان بسیار مخرب بوده و می تواند منجر به آسیب های جدی شود.

در همین زمینه لورا اکبلاد، سرپرست تیم تحقیق، می گوید: زمانیکه در بدن مقاومت انسولینی ایجاد می شود میزان بسیار زیادی از این ماده در جریان خون وجود دارد که منجر به کاهش میزان ورود انسولین به مغز خواهد شد. مطالعات پیشین در این زمینه نشان می دهد کاهش سطح انسولین در مغز می تواند به طور مستقیم به کاهش سطح ادراک و شناخت مغزی منجر شده و این عارضه به طرق مختلف در بروز آلزایمر نقش دارد.

وی در خاتمه با تاکید بر اهمیت این موضوع خاطرنشان می کند: کنترل میزان قند خون و ثابت نگه داشتن آن ممکن است در شرایط فعلی بیماران مبتلا به دیابت و به ویژه زنان تاثیر مستقیمی نداشته باشد ولی این موضوع خطر ابتلا به آلزایمر را برای آنها در زمان آینده افزایش می دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 396

به "افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر در زنان دیابتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر در زنان دیابتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید