اهمیت تبلیغات در صنعت گردشگری
به گزارش مجله رویگری، با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی و افزایش دسترسی مردم در ایران و سراسر جهان به رسانه های نوین ارتباطاتی، تبلیغات شکل تازه ای به خود گرفته است و گسترش شبکه های اجتماعی، باعث نفوذ رسانه و تبلیغات در تمام ابعاد زندگی مردم شده است.
جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.
پیمان ماهور گیلانی*
همانطور که تمام صنایع، تبلیغات را یکی از ارکان اساسی فعایت خود در نظر می گیرند، توریستی نیز بی احتیاج از تبلیغات نبوده و تمام بخش ها مانند حمل و نقل، اقامت، مراکز تفریحی و حتی جاذبه های طبیعی برای معرفی در سطح عموم و جذب توریست احتیاجمند تبلیغات هستند.
متاسفانه فعالان حوزه توریستی تبلیغات را محدود به اقداماتی که منجر به فروش مستقیم می گردد، می دانند. تبلیغاتی که پیشنهاد فروش مسقیم محصول یا خدمتی خاص را به مخاطب ارائه می دهد، در حالی که تبلیغات یک استراتژی بلند مدت است برای تحریک تقاضا که اگر با دید سرمایه گذاری به آن نگاه گردد، در بلند مدت باعث افزایش اعتبار برند و ارزش محصول یا خدمت می گردد.
متاسفانه سرمایه گذاران بخش توریستی تبلیغات را هزینه ای اضافه می دانند، صاحبان این دیدگاه شاید در کوتاه مدت با حذف هزینه تبلیغات سود سالانه بیشتری داشته باشند اما در بلند مدت از نبود تبلیغات صدمات و ضررهای زیادی خواهند دید، زیرا تبلیغات است که باعث افزایش ارزش محصولات و تداوم و افزایش درخواست در بازار می گردد.
شاید در صنعت هوایی و حمل و نقل زمینی که امکانات موجود حتی کفاف درخواست بازار را نمی دهد و به خودی خود قیمتی چندین برابر ارزش واقعی به مشتری تحمیل می گردد، تبلیغات صندلیی نداشته باشد و صرفا هزینه ای برای حفظ وجه و ظاهر شرکت ها نسبت به یکدیگر باشد، اما در بخش های هتلداری، تورگردانان و دفاتر خدمات مسافرتی که تمام پتانسیل موجود بکارگیری نشده است و امکان جهش وجود دارد، پرداختن به تبلیغات بسیار حائز اهمیت است.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی بارها از لزوم تغییر نگرش بخش خصوصی و دولت به تبلیغات توریستی سخن گفته و صراحتا عنوان نموده است دولت صرفاً مسئول تبلیغات در این بخش نیست. مطلبی که با در نظر دریافت بودجه اندک این وزارت خانه در حوزه تبلیغات باید آن را پذیرفت. به علاوه آنکه اساسا دولت وظیفه ای برای بازاریابی و معرفی ظرفیت های بخش خصوصی به جوامع هدف این صنعت ندارد.
بیشتر بخوانید:
در سال های اخیر تعداد تاسیسات توریستی رشد چشمگیری داشته است اما نگاه اشتباه سرمایه گذاران این حوزه به تبلیغات باعث شده این امکانات به درستی اطلاع رسانی نگردد و بسیاری از توریستان وقت زیادی را صرف انتخاب مقاصد سفر و انتخاب اماکن اقامتی نمایند در حالی که این تاسیسات توریستی هستند که باید با تبلیغات، انتخاب های متنوع را به توریست ارائه دهند تا او را به سفر ترغیب نمایند.
متاسفانه این ضعف در اطلاع رسانی و تبلیغات صحیح در دو بعد داخل و خارج کشور مشهود است. بسیاری از تاسیسات عظیم توریستی که با بودجه های کلان آغاز به فعالیت نموده اند، به خاطر بی توجهی به تبلیغات و حذف بودجه های تبلیغاتی نتوانسته اند صندلی اصلی خود را در صنعت پیدا نمایند، در صورتی که دارای پتانسیل بالای جذب توریستان داخلی و خارجی بوده اند.
تبلیغات اهداف مهمی دارد که مدیران و سرمایه گذاران صنعت توریستی باید با جدیت بیشتری به آن ها توجه نمایند. مطلع سازی مخاطبان از وجود محصول یا خدمت ابتدایی ترین حسن تبلیغات است، پس از اطلاع رسانی، جذب و اقناع مخاطب نسبت به خرید و یادآوری محصول برای خرید مجدد از دیگر کارنمودهای مهم تبلیغات است.
در گذشته انحصار فضاهای تبلیغاتی و محدود شدن تبلیغات به شبکه های تلویزیونی داخلی و خارجی و بیلبورد ها، باعث افزایش هزینه تبلیغات شده بود اما امروزه با توجه به رشد شبکه های اجتماعی، هزینه انتشار و فراوری محتوا به حد زیادی کاهش پیدا نموده است. پلتفورم هایی چون اینستاگرام و یوتیوب که در سراسر جهان قابل دسترسی است می تواند تا حد زیادی هزینه تبلیغات را کاهش دهد، به واسطه همین شبکه های اجتماعی، شرکت ها و استعدادهای زیادی در زمینه فراوری محتوا متولد شده و کیفیت فراوریات را نسبت به گذشته ارتقا داده اند.
بیشتر بخوانید:
در حالی که بسیاری از مقاصد شناخته شده توریستی جهان، کماکان با سرمایه گذاری در تبلیغات و استفاده از روش های مدرن فروش به دنبال حفظ و گسترش بازار خود هستند، متاسفانه مدیران و سرمایه گذاران صنعت توریستی در داخل کشور تغییرات فضای رسانه و تبلیغات را درک ننموده اند.
زمان استفاده از فرصتی که به واسطه گسترش فناوری های ارتباطاتی و شبکه های اجتماعی ایجاد شده به سرعت در حال سپری شدن است. فرصتی که با هوشیاری مدیران و سرمایه گذاران، درک صحیح فضای رسانه ای نوین، تغییر رویکرد نسبت به تبلیغات و بکارگیری خبرگان این رشته می تواند باعث رشد و جهش در صنعت توریستی کشور گردد.
*مشاور امور فرهنگی و ارتباطات معاونت توریستی کشور
پیمان ماهور گیلانی*
همانطور که تمام صنایع، تبلیغات را یکی از ارکان اساسی فعایت خود در نظر می گیرند، توریستی نیز بی احتیاج از تبلیغات نبوده و تمام بخش ها مانند حمل و نقل، اقامت، مراکز تفریحی و حتی جاذبه های طبیعی برای معرفی در سطح عموم و جذب توریست احتیاجمند تبلیغات هستند.
متاسفانه فعالان حوزه توریستی تبلیغات را محدود به اقداماتی که منجر به فروش مستقیم می گردد، می دانند. تبلیغاتی که پیشنهاد فروش مسقیم محصول یا خدمتی خاص را به مخاطب ارائه می دهد، در حالی که تبلیغات یک استراتژی بلند مدت است برای تحریک تقاضا که اگر با دید سرمایه گذاری به آن نگاه گردد، در بلند مدت باعث افزایش اعتبار برند و ارزش محصول یا خدمت می گردد.
متاسفانه سرمایه گذاران بخش توریستی تبلیغات را هزینه ای اضافه می دانند، صاحبان این دیدگاه شاید در کوتاه مدت با حذف هزینه تبلیغات سود سالانه بیشتری داشته باشند اما در بلند مدت از نبود تبلیغات صدمات و ضررهای زیادی خواهند دید، زیرا تبلیغات است که باعث افزایش ارزش محصولات و تداوم و افزایش درخواست در بازار می گردد.
شاید در صنعت هوایی و حمل و نقل زمینی که امکانات موجود حتی کفاف درخواست بازار را نمی دهد و به خودی خود قیمتی چندین برابر ارزش واقعی به مشتری تحمیل می گردد، تبلیغات صندلیی نداشته باشد و صرفا هزینه ای برای حفظ وجه و ظاهر شرکت ها نسبت به یکدیگر باشد، اما در بخش های هتلداری، تورگردانان و دفاتر خدمات مسافرتی که تمام پتانسیل موجود بکارگیری نشده است و امکان جهش وجود دارد، پرداختن به تبلیغات بسیار حائز اهمیت است.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی بارها از لزوم تغییر نگرش بخش خصوصی و دولت به تبلیغات توریستی سخن گفته و صراحتا عنوان نموده است دولت صرفاً مسئول تبلیغات در این بخش نیست. مطلبی که با در نظر دریافت بودجه اندک این وزارت خانه در حوزه تبلیغات باید آن را پذیرفت. به علاوه آنکه اساسا دولت وظیفه ای برای بازاریابی و معرفی ظرفیت های بخش خصوصی به جوامع هدف این صنعت ندارد.
بیشتر بخوانید:
در سال های اخیر تعداد تاسیسات توریستی رشد چشمگیری داشته است اما نگاه اشتباه سرمایه گذاران این حوزه به تبلیغات باعث شده این امکانات به درستی اطلاع رسانی نگردد و بسیاری از توریستان وقت زیادی را صرف انتخاب مقاصد سفر و انتخاب اماکن اقامتی نمایند در حالی که این تاسیسات توریستی هستند که باید با تبلیغات، انتخاب های متنوع را به توریست ارائه دهند تا او را به سفر ترغیب نمایند.
متاسفانه این ضعف در اطلاع رسانی و تبلیغات صحیح در دو بعد داخل و خارج کشور مشهود است. بسیاری از تاسیسات عظیم توریستی که با بودجه های کلان آغاز به فعالیت نموده اند، به خاطر بی توجهی به تبلیغات و حذف بودجه های تبلیغاتی نتوانسته اند صندلی اصلی خود را در صنعت پیدا نمایند، در صورتی که دارای پتانسیل بالای جذب توریستان داخلی و خارجی بوده اند.
تبلیغات اهداف مهمی دارد که مدیران و سرمایه گذاران صنعت توریستی باید با جدیت بیشتری به آن ها توجه نمایند. مطلع سازی مخاطبان از وجود محصول یا خدمت ابتدایی ترین حسن تبلیغات است، پس از اطلاع رسانی، جذب و اقناع مخاطب نسبت به خرید و یادآوری محصول برای خرید مجدد از دیگر کارنمودهای مهم تبلیغات است.
در گذشته انحصار فضاهای تبلیغاتی و محدود شدن تبلیغات به شبکه های تلویزیونی داخلی و خارجی و بیلبورد ها، باعث افزایش هزینه تبلیغات شده بود اما امروزه با توجه به رشد شبکه های اجتماعی، هزینه انتشار و فراوری محتوا به حد زیادی کاهش پیدا نموده است. پلتفورم هایی چون اینستاگرام و یوتیوب که در سراسر جهان قابل دسترسی است می تواند تا حد زیادی هزینه تبلیغات را کاهش دهد، به واسطه همین شبکه های اجتماعی، شرکت ها و استعدادهای زیادی در زمینه فراوری محتوا متولد شده و کیفیت فراوریات را نسبت به گذشته ارتقا داده اند.
بیشتر بخوانید:
در حالی که بسیاری از مقاصد شناخته شده توریستی جهان، کماکان با سرمایه گذاری در تبلیغات و استفاده از روش های مدرن فروش به دنبال حفظ و گسترش بازار خود هستند، متاسفانه مدیران و سرمایه گذاران صنعت توریستی در داخل کشور تغییرات فضای رسانه و تبلیغات را درک ننموده اند.
زمان استفاده از فرصتی که به واسطه گسترش فناوری های ارتباطاتی و شبکه های اجتماعی ایجاد شده به سرعت در حال سپری شدن است. فرصتی که با هوشیاری مدیران و سرمایه گذاران، درک صحیح فضای رسانه ای نوین، تغییر رویکرد نسبت به تبلیغات و بکارگیری خبرگان این رشته می تواند باعث رشد و جهش در صنعت توریستی کشور گردد.
*مشاور امور فرهنگی و ارتباطات معاونت توریستی کشور
منبع: توریسم آنلاین