بیکاری مطلقِ 50 درصد از راهنمایان گردشگری، مشکل بیمه راهنمایان گردشگری تا 3 ماه آینده حل خواهد شد

به گزارش مجله رویگری، محسن حاجی سعید گفت: مشکل بیمه تامین اجتماعی راهنمایان گردشگری حل شده است و تا سه ماه آینده تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار خواهند گرفت.

بیکاری مطلقِ 50 درصد از راهنمایان گردشگری، مشکل بیمه راهنمایان گردشگری تا 3 ماه آینده حل خواهد شد

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

ایلنا: بیکاری یکی از چالش های عظیم کشور است که با شیوع کرونا در کشور، بیشتر از گذشته ملموس است. بحران بیکاری گریبانگیر بسیاری از کارکنان در صنوف مختلف شده است و شرایط معیشتی آنها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. اگرچه راهنمایان گردشگری در این روزها مسائل ناشی از بیکاری را تجربه می نمایند ولی بیکاری تنها مشکل آنها نیست و باز اگرچه راهنمایان گردشگری از مشاغل رسمی هستند ولی تحت پوشش تامین اجتماعی نیستند.

به نظر می رسد کوشش انجمن های صنفی گردشگری در سال های گذشته برای برخورداری از بیمه تامین اجتماعی انتها مثمرثمر بوده است و راهنمایان گردشگری از بیمه تامین اجتماعی برخوردار خواهند شد.

محسن حاجی سعید (رئیس کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور) گفت: تمرکز کانون در یک سال و نیم گذشته برای بیمه تامین اجتماعی راهنمایان گردشگری بوده و پیگیری های اجرا شده به مرحله نهایی رسیده است. به نظر می رسد، مشکل بیمه راهنمایان گردشگری تا دو یا سه ماه آینده حل خواهد شد. بخشی از کار یعنی پیگیری ها برعهده انجمن است ولی اجرای آن از اختیار ما خارج است. قانون برنامه بودجه سال 99 باید اجرا گردد و ما نتیجه کوشش های خود را خواهیم دید. تعجیل در اجرای امور نیز به همت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان تامین اجتماعی احتیاج دارد.

وی شرح داد: اگرچه بیمه راهنمایان گردشگری گره های قانونی داشت ولی این گره ها رفع شد. بیمه راهنمایان گردشگری، تجربه ای جدید است و به همین دلیل تعریف ساختار جدید زمانبر خواهد بود. اگر احساس کنیم دولت از زیر بار مسئولیت و اجرای برنامه بودجه سال 99 شانه خالی می نماید، بازهم اعتراض و کنشگری خواهیم کرد. امیدوارم بودجه بیمه راهنمایان گردشگری تثبیت گردد. رایزنی هایی با مسئولان وقت اجرا شده و با آقای نوبخت نیز صحبت نموده ایم؛ به نظر می رسد بودجه بیمه راهنمایان گردشگری از سوی دولت به مجلس در سال 1400 ارائه گردد.

او درباره بیکاری راهنمایان گردشگری گفت: تعداد راهنمایان گردشگری بیکار شده در استان های مختلف متفاوت است. کانون یک نظرسنجی انجام داد که یافته های نظرسنجی نشان می دهد، حدود 48 درصد از فعالان این صنف بیکار شده و 31 درصد نیز دو شغله هستند که از شغل اول خود کسب درآمد می نمایند. همچنین حدود 20 درصد مشغول به کارهای موقت هستند و حدود 1 تا 2 درصد به جامانده هم برای همواره از صنعت خارج شده اند.

حاجی سعید ادامه داد: این نظرسنجی فرد به فرد نیست، شاید کسانی از صنعت گردشگری خارج شده باشند ولی در این نظرسنجی شرکت ننموده باشند. کانون تصمیم دارد نظرسنجی را با روشی جدید برگزار کند، احتمال می دهیم افراد دیگری نیز از صنعت خارج شده باشند ولی در نظرسنجی شرکت ننموده باشند. بسیاری از همکاران در بیکاری مطلق قرار دارند و در انتظار عادی شدن شرایط هستند.

رئیس کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور گفت: متاسفانه راهنمایان گردشگری با مسائل معیشتی فراوانی روبرو هستند. بعضی از آنها دارایی خود را فروخته اند یا از پس انداز خود استفاده می نمایند. تنها امید این صنف این است که صنعت گردشگری در سال 1400 دوباره رونق بگیرد. رونق گردشگری در اوایل سال 1400 بعید است و شاید گردشگری در اواخر سال آینده جان بگیرد.

او در انتها گفت: راهنمایان گردشگری جزو مشاغل خاص و ساماندهی نشده هستند و مشمول بیمه بیکاری نمی شوند. حدود 2 تا 3 میلیون نفر در کشور به کارهایی اشتغال دارند که از دید وزارت کار، مشاغل غیررسمی هستند ولی رهنمایان گردشگری غیررسمی نیستند و از وزارت گردشگری مجوز گرفته اند. راهنمایان گردشگری کارفرمای ثابت ندارند و تعدد کارفرما برای ما زیاد است و به همین دلیل امکان پرداخت بیمه بیکاری وجود ندارد و بیمه آنها خویش فرما است. هدف از ما از برقراری بیمه متمرکز، دریافت مقرری بیمه بیکاری نیست بلکه هدف ما پرداخت سنوات تامین اجتماعی و دریافت مستمری بازنشستگی است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1280

به "بیکاری مطلقِ 50 درصد از راهنمایان گردشگری، مشکل بیمه راهنمایان گردشگری تا 3 ماه آینده حل خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیکاری مطلقِ 50 درصد از راهنمایان گردشگری، مشکل بیمه راهنمایان گردشگری تا 3 ماه آینده حل خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید