تنها موجودی که از بمب اتمی هیروشیما نجات پیدا کرد!!!

به گزارش مجله رویگری، تنها بازماندگان بمب اتمی هیروشیما

دکتر هارولد جاکوبسن، دانشمند پروژه منهتن، پس از بمباران اتمی هیروشیما در 6 اوت 1945، با نابودی مناظر اطراف، خاک های مرطوب و اشعه رادیواکتیویته، به خبرگزاری واشنگتن پست گفت که هیروشیما از زندگی خالی شده است و برای 75 سال هیچ موجودی نمی تواند در اینجا رشد کند. اما طبیعت برنامه های دیگری برای هیروشیما ژاپن چیده بود. یکی از عجیب ترین و شگفت انگیزترین اتفاقات جهان در سال بعد و در هیروشیما رخ داد. مجله خبرنگاران شما را با یکی از شگفتی ها و معجزات جهان آشنا می کند. جایی که بازماندگان بمب اتمی هیروشیما نوید و نشانه ای از زندگی و حیات دوباره را به مردم تمام جهان نشان دادند و هم اکنون به نمادی از صلح تبدیل شده اند. در سفر به ژاپن حتما به دیدن هیروشیما و جاذبه های آن بروید.

تنها موجودی که از بمب اتمی هیروشیما نجات پیدا کرد!!!

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

درخت هیباکوجوموکو یا درخت بید | hibakujumoku tree Hiroshima bomb

در میان آوارهای شهر و تمام وسایل رادیو اکتیویته شده اطراف شهر، که هر موجودی را مریض و نابود می کرد، نشانه هایی از زندگی دیده شد. جایی که هیچ کس تصور آن را نمی نمود. در میان شاخه های خشک و عور درختانی که از اشعه و بمب اتمی هیروشیما نابود شده بودند، روزنه های امیدی دیده شد. شاخه های یکی از درختان در این ناحیه آغاز به جوانه زدن نمود و بازماندگان بمب اتمی هیروشیما خود را نشان داد. جوانه های درختی تنها یک سال بعد از افتادن بمب و در میان آواره ها و خرابه های شهر تمام معادلات دانشمندان و حتی دکتر هارولد جاکوبسن را به هم ریخت و البته باعث خوشحالی و شادی مردم شد.

نهال های جدیدی که جوانه زدند، پیغام های قدرتمندی را برای بازماندگان بمب اتمی هیروشیما ارائه دادند. این نهال ها، به مردم هیروشیما و کل ژاپن این نوید را دادند که بتوانند شهرشان را دوباره بازسازی نمایند.

درختان بمباران شده

در تاریخ 6 اوت سال 1945 و با افتادن بمب در هیروشیما تمام مردم شهر در تعدادی حدود هزاران نفر به یکباره مردند. هیچ گونه اثری از زندگی در این مکان دیده نمی شد. با این حال در بهار سال بعد، یعنی حتی کمتر از یک سال، برخی از درختان این ناحیه که تنها چند کیلومتر از مرکز افتادن بمب فاصله داشتند، آغاز به جوانه زدن و رشد دوباره نمودند. مردم ژاپن به این درختان نام هیباکوجوموکو Hibakujumoku دادند. این کلمه ژاپنی به معنی درختان زنده مانده است. این درختان حتی به درختان بمباران شده یا درختان نجات یافته نیز مشهور هستند.

در میان این درختان نوعی درخت بید یا درخت پرسیاوشان واقع شده است. اگر چه درختان بسیاری در میان بازماندگان بمب اتمی هیروشیما وجود داشت اما دیده شدن یک درخت بید یا همان درخت پرسیاوشان (the Ginkgo Biloba)، آن هم ایستاده در میان خرابه ها احساس دیگری را در میان مردم ژاپن و حتی مردم جهان برانگیخت. آقای پتر کرین (Peter Crane) دکتر و مدیر دانشکده جنگلداری و محیط زیست ییل می گوید:

بسیاری از درختان انعطاف پذیر هستند، اما درخت گینکگو بسیار به خصوص به نظر می رسد.

درخت بید، درخت بومی چین

این درختان به دلیل ریشه های قوی و منحصر به فردی که دارند به طور پیوسته به جمع آوری مواد مغذی ضروری می پردازند. حتی با وجود اشعه های رادیو اکتیو و تاثیر طولانی آن ها بر منطقه، پس از مدت ها این ریشه توانایی خوبی از مقاومت در خود نشان دادند. امروزه این درختان بازماندگان بمب اتمی هیروشیما به عنوان یادبود های طبیعی از آن فاجعه، حفظ شده اند که به ما امیدواری بدهند و احتیاج به صلح و آشتی را به یاد همگان بیندازند.

درختان گینکگو بیلوبا (Ginkgo Biloba) در واقع درختان بومی چین هستند، با این حال ما می توانیم آن ها را در سرتاسر جهان ببینیم. انسان ها به دلیل مهاجرت و اثری که در پراکندگی گونه های مختلف شده اند، این نوع درخت را برای قرن ها به خاطر زیبایی های طبیعی و عظیمی که دارند با خود به دیگر نقاط بردند و در پارک ها و باغ ها کاشتند.

هیروشیمای کنونی

امروز، بیش از شش دهه از بمب اتمی گذشته است و هیروشیما دوباره توانسته به یک شهر مدرن سبز و پر جنب و جوش تبدیل گردد. بسیاری از درختانی که پس از جنگ در این شهر کاشته شده بودند، هدایای اهدا نمایندگان و افراد خارج از کشور و از دیگر نقاط ژاپن هستند. با این حال، صدها درخت که هنوز هم ایستاده و تنومند هستند و هم اکنون زندگی می نمایند، در حقیقت در اطراف محل افتادن این بمب قرار گرفته اند. اگر چه این درختان شکسته شده و تنه هایشان به شدت پوسیده شده بودند، اما همچنان زنده ماندند و به زودی دوباره سالم شده و به زندگی برگشتند و از بازماندگان بمب اتمی هیروشیما محسوب می شوند.

کمی بیشتر از بازماندگان بمب اتمی هیروشیما بدانیم

پس از جنگ، بسیاری از این درختان در 55 مکان در شعاع 2 کیلومتری مرکز افتادن بمب اتمی قرار داشته و همچنان حفظ شدند. امروزه از این درختان به عنوان درختان بمب گذاری شده یا بازماندگان بمب اتمی هیروشیما یاد می نمایند و به آن ها چنین نامی داده اند. هر درخت بمباران شده شناسنامه و نام خانوادگی دسته خود را داشته که در کنار هر درخت نشانده شده است. می توانید آن را در کنار درختان ببینید. با توجه به شهر هیروشیما، حدود 170 گونه درختان بازمانده از 32 گونه مختلف جهان وجود دارد که از این حادثه جان سالم به در برده اند.

نزدیک ترین درختی که به مرکز اصابت بمب با زمین واقع شده است، یک بید مجنون است.

این بید مجنون در 370 متری انفجار قرار گرفته است. بنابراین بسیار نزدیک به مرکز بمب بوده است. جایی که هیچ اثری از هیچ بازمانده و ساختمانی باقی نمانده بود. اگر چه درخت اصلی و بدنه آن بر اثر قدرت تخریبی بمب نابود شد اما ریشه های درخت زنده ماندند و توانستند در سال بعد دوباره از ناحیه پایین تنه درخت جوانه بزنند.

درخت بید مجنون دیگری که در نزدیکی یکی از ساختمان های معروف ژاپنی ها به نام Seishonen و در نزدیکی زمین بیسبال قرار داشت، دومین درختی بود که به مرکز نزدیک بود. فاصله این درخت تا افتادن بمب 450 متر است و هم اکنون سرسبز است.

هم اکنون بیشتر این درختان در اطراف ساختمان های عمومی، بناهای مذهبی ژاپنی ها و آرامگاه ها قرار دارند و دولتمندان هیروشیما مراقبت از آن ها را به عهده دارند. بذر و نهال درختان بمب گذاری شده یا بازماندگان بمب اتمی هیروشیما توسط شهرداری و شهروندان هیروشیما با مردم ژاپن و دیگر کشورهای جهان به اشتراک گذاشته شده است و نسل این درختان، در حال حاضر در سراسر جهان رشد می نماید و دیده می گردد.

درختان اکالیپتوس مقدس

از دیگر درختانی که همچنان به حیات خود پس از این انفجار ادامه دادند و از بازماندگان بمب اتمی هیروشیما شدند، درختان اکالیپتون یا درختان کافوری بودند که در یک محوطه تاریخی و مقدس ژاپنی قرار داشتند. از دو ستون سنگی این مکان مقدس با نام (the Sanno Shrine Torii) یکی از ستون ها به دلیل موج انفجار افتاد و نابود شد. درختان اکالیپتوسی که در حیاط این مجموعه قرار گرفته بودند، تا زمان انفجار، عمری در حدود 500 سال داشتند. همگان تصور می کردند که این درختان بر اثر انفجار پژمرده شده و سوختند.

با این وجود، در سال های بعد این درختان توانستناد دوباره خود را احیا نمایند و جوانه بزنند. اتفاقی که تعجب و شگفتی را در میان تمام مردم جهان برانگیخت. هم اکنون این درختان از شاخ و برگ های متعددی پر شده اند و سرسبزی و جوانی خود را با غرور به نمایش می گذارند.

پارادوکس مرگ و زندگی در درخت بید هیروشیما

اگر چه شعال انفجار منطقه ای نزدیک به قطر 400 متر را منفجر نمود اما بازماندگان بمب اتمی هیروشیما داستان دیگری رقم زدند. از پارادوکس های این منطقه همان درخت بید مجنون یا پرسیاوشان آن است. چرا که این درختان حدود 200 سال عمر می نمایند. درختی که از حادثه جان سالم به در برد در اواخر عمر خود بود و مرگ را داشت کم کم تجربه می کرد.

پس از انفجار همگان مرگ این درخت را انتظار می کشیدند که جوانه ها نوید زندگی دوباره آن را داد. اتفاقی که هیچ کس تصورش را نمی نمود. در نتیجه همگان می توانند پارادوکسی که میان زندگی و مرگ وجود دارد را در این درخت تماشا نمایند. درختی که قبل از انفجار همه منتظر مرگش بودند اما به طور معجزه آوری پس از انفجار که همه چیز مرد، این درخت زنده شد.

چرا ژاپنی ها درخت بید را معجزه می دانند!؟

درختان بید مجنون در مقابل اشعه شدید و موج انفجار اتمی نه تنها از خود مقاومت نشان دادند بلکه همچنان سلول های زنده خود را حفظ کرده و به زندگی برگشتند. هم اکنون بسیاری از دانشمندان، محققین و مردم جهان به راز جاودانگی این درختان پی برده و قدرت ترمیم نمایندگی و ادامه حیات این درختان را می ستایند.

بذر این درختان نوید حیات، شادی و صلح برای تمام مردم جهان است.

از دیگر شگفتی هایی که پیرامون این گونه از درختان بید دیده شده است، مقاومت آن ها در مقابل زلزله نیز هست. این گونه درخت بید که گاهی به آن درخت بید سکه ای هم می گویند (به دلیل شکل برگ هایی که دارد) خاصیت های بسیار عجیبی دارد.

بافت های زنده آن در اثر آتش به طور کامل از بین نرفته و نابود نمی گردد.

به همین دلیل حرارت و گرمای بمب اتمی آن را کاملا از بین نبرده بود. همین خصوصیت این گونه درختان در زمان آتش عظیم کانتو (جزیره کانتو) دیده شد. آتشی که کل منطقه را نابود نمود. با این وجود درختان بید نجات یافتند. مردم این منطقه می دانستند که درختان بید در مقابل حرارت و آتش مقاوم بوده و به همین خاطر در پارک های جزیره از این درختان کاشته بودند. حادثه آتش کانتو در سال 1923 و چندین سال قبل از بمب اتمی هیروشیما اتفاق افتاده بود. پس از این آتش دولت ژاپن حدود 16000 درخت بید را در سرتاسر ژاپن کاشت که تنها تعداد کمی از آن ها در هیروشیما کاشته شد. جایی که این درختان 20 سال بعد دوباره مورد آزمایش قرار گرفتند.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 868

به "تنها موجودی که از بمب اتمی هیروشیما نجات پیدا کرد!!!" امتیاز دهید

1 کاربر به "تنها موجودی که از بمب اتمی هیروشیما نجات پیدا کرد!!!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها موجودی که از بمب اتمی هیروشیما نجات پیدا کرد!!!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید