تهیه بسته حمایتی گردشگری در پی شیوع موج دوم کرونا

به گزارش مجله رویگری، معاون گردشگری کشور با اشاره به اهمیت همدلی و ارتباط دوسویه بین بخش دولتی و خصوصی بیان نمود: در شرایطی که با شیوع موج دوم کرونا به سمت تعطیلی بسیاری از مراکز گردشگری می رویم، قول هایی را از ریاست جمهوری برای تهیه بسته مخصوص حمایتی گردشگری گرفته ایم.

تهیه بسته حمایتی گردشگری در پی شیوع موج دوم کرونا

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، وبینار ولی تیموری معاون گردشگری، علیرضا رحیمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه گردشگری، محمد قاسمی مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری، زاهد شفیعی مدیرکل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری و جواد موسوی مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری با مدیران کل استانی امروز چهارشنبه 8 مردادماه 99 در سالن همایش خلیج فارس برگزار گشت.

تیموری در این جلسه با تأکید بر یکی شدن و تطبیق رویکردهای استانی اظهار داشت: با توجه به این که سال آخر دولت دوازدهم را سپری می کنیم، مدیران استانی باید کارهای اجرا شده در سال های گذشته را ساماندهی کرده و با اجرایی شدن موارد مورد تأکید در این جلسه، نهایتاً به خروجی مشترکی تا پایان سال برسیم.

او با تأکید بر جدی بودن موضوع کرونا و شیوع موج دوم این ویروس شرح داد: در تصمیم گیری ها باید این موضوع لحاظ شود و رعایت پروتکل های بهداشتی با قوت پیگیری شود که بتوانیم آثار منفی را به حداقل برسانیم.

معاون گردشگری کشور با اشاره به اهمیت همدلی با بخش خصوصی و شنیدن دغدغه های آن ها اضافه نمود: برگزاری نشست های مستمر و ارتباطات دو سویه باید مدنظر مدیران استانی قرار بگیرد. بخش خصوصی باید بداند که ما نگران و پیگیر مسائل آن ها در سطح کلان هستیم و دغدغه آن ها را به مسئولان انتقال می دهیم. همچنین برگزاری جلساتی با حضور مقامات و بخش خصوصی می تواند نتایج اثربخشی داشته باشد.

او ادامه داد: برخی استان ها تصمیمات و اقداماتی را در حد استان اجرا کرده اند که مسکنی برای بخش خصوصی بوده و این راهکارها می تواند در سایر استان ها هم اجرا شود.

او با تأکید بر بحث نظارت در استان ها اضافه نمود: بر اساس مصوبه ستاد کرونا وزارت بهداشت این امکان را دارد که در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام به تعطیلی و پلمپ مراکز کند. برای اینکه در این خصوص مسئله ای به وجود نیاید مراکز باید این موارد را رعایت کنند و ما با تشدید نظارت ها و پوشش خبری آن از تعطیلی مراکز جلوگیری کنیم.

تیموری با اشاره به برگزاری تورها و سفرها بر اساس ابلاغ های اجرا شده، اضافه نمود: ما به عنوان مدیران گردشگری باید تأثیر مثبت در تصمیم مقامات داشته باشیم و نباید اجازه تعطیلی مراکز خدماتی و گردشگری را بدهیم. باید حرف صنف مان را بزنیم، از تعطیلی مراکز جلوگیری کنیم و این اطمینان خاطر را بدهیم که فعالیت ها با رعایت تمامی نکات بهداشتی صورت می گیرد.

او در خصوص پرداخت تسهیلات 12درصد گفت: حدود 8 هزار نفر ثبت نام کرده اند و پرونده آن ها در بانک ها در دست بررسی است. ثبت نام واحدهای فاقد بیمه تا پانزدهم مردادماه ادامه دارد و امکان تمدید مهلت آن تا پایان مردادماه وجود دارد.

او شرح داد: هتل ها، متل ها، مهمانپذیرها و دفاتر خدمات مسافرتی نیز مشمول این تسهیلات می شوند و اگر در قالب ثبت نام واحدهای بیمه ای پیروز به ثبت نام نشده اند این امکان برایشان فراهم است.

معاون گردشگری کشور با بیان اینکه در حال تهیه بسته حمایتی مخصوص گردشگری هستیم، اضافه نمود: در شرایطی که با شیوع موج دوم کرونا به سمت تعطیلی بسکمک از مراکز گردشگری می رویم، رایزنی هایی را با ریاست جمهوری انجام دادیم. با توجه به اینکه ارائه خدمات حوزه گردشگری با دیگر حوزه ها متفاوت است و فرصت ذخیره خدمات در این حوزه ندارد، این قول را از ریاست جمهوری گرفته ایم که بسته مخصوص حمایتی گردشگری در اختیار فعالان این حوزه قرار بگیرد.

او در خصوص پروژه شهر گردشگر اظهار داشت: این پروژه دارای بعد علمی است و شهرها از منظر مقامات شهری، گردشگران، جوامع محلی و مدیران ارزیابی می شوند و رتبه می گیرند. همچنین شهر گردشگر باعث رقابتی بین مقامات شهری برای توسعه زیرساخت های گردشگری می شود که استان ها باید از این فرصت استفاده کنند.

تیموری تأکید کرد: تا پایان سال، تمامی 31 استان باید جایگاه خود را از نظر شهر گردشگر و مقصد گردشگر اعلام کنند. به دکتر مونسان این قول را داده ایم که تا پایان سال تمامی استان ها دارای یک طرح جامع گردشگری معتبر با چارچوب ابلاغی باشند.

تهیه نقشه راه توسعه گردشگری استان ها تا پایان سال

علیرضا رحیمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه گردشگری با اشاره به اقداماتی که توسط استان ها باید انجام بگیرد اضافه نمود: استان ها مکلف هستند که طرح جامع گردشگری به مفهوم نقشه راه توسعه گردشگری استان را که در 19 مرداد 98 به مدیران کل استانی ابلاغ شد، تا پایان سال تهیه کنند. تهیه این طرح الزامی و ضروری است و نداشتن آن به مفهوم این است که استان برای توسعه فاقد ایده و برنامه است.

او برند گردشگری کشور را از دیگر نکات حائز اهمیت دانست و اضافه نمود: امسال فرصت خوبی برای ایجاد برندهای استانی است که شرح خدمات و اجرای آن آماده شده است و با کمک استان ها باید توسعه پیدا کند.

رحیمی در ادامه به پروژه شهر گردشگر اشاره کرد و گفت: این پروژه به عنوان مأموریتی برای تمامی استان ها از سوی شخص دکتر مونسان پیگیری می شود. رویکرد این پروژه عرضه و تقاضا است و در آن تمامی خدمات و زنجیره گردشگری بررسی می شود و با تهیه آن تمامی پتانسیل ها و مسائل استان ها شناسایی می شود.

او به پروژه های پیشران اشاره کرد و اضافه نمود: بر اساس آن هر استان مکلف است بر اساس بودجه ای که در اختیار دارد چند پروژه پیشران را برای خود تعریف کند.

تخصیص بودجه تورهای آشناسازی به برنامه های هم راستا

در ادامه این وبینار محمد قاسمی مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری نیز در خصوص مکاتبه با معاونت سرمایه گذاری برای تخصیص بودجه تورهای آشناسازی که در شرایط فعلی امکان اجرای آن وجود ندارد به برنامه هایی هم راستا با هدف تفاهم نامه شرحاتی ارائه کرد.

او به رونمایی از سایت ویزیت ایران اشاره کرد و گفت: برای استفاده از این سایت و لینک شدن با آن استان ها باید مرحله دوم بهینه سازی وب سایت های خود را آغاز کنند.

او با اشاره به تهیه کلیپ های اعتمادساز و رعایت پروتکل های بهداشتی اضافه نمود: ما به عنوان متولیان گردشگری نباید اجازه خاموش شدن چراغ گردشگری داخلی را بدهیم. مطمئناً سفر بدون پروتکل های بهداشتی مورد تأیید ما نیست، اما می توانیم با رعایت پروتکل ها، ترویج سفر خانواده محور با تعداد کم و در فضای باز از تأسیسات گردشگری و بنگاه ها حفاظت کنیم.

در ادامه جواد موسوی مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری به اهمیت موضوع آموزش اشاره کرد و اضافه نمود: دوران کرونا زمان خوبی برای توانمندسازی و آموزش نیروی انسانی به عنوان سرمایه های اصلی گردشگری است. بودجه های استان که برای آموزش تخصیص داده شده است باید برای بازسازی نیروی انسانی هزینه شود.

او ادامه داد: سامانه یکپارچه آموزش مجازی را راه اندازی کرده ایم که 4هزار نفر از این سامانه استفاده می کنند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1035

به "تهیه بسته حمایتی گردشگری در پی شیوع موج دوم کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه بسته حمایتی گردشگری در پی شیوع موج دوم کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید