توپ جنگی کشف شده در انبار ضایعات به باغ چهلستون رفت

به گزارش مجله رویگری، توپ جنگی که در انبار ضایعات کارخانه ذوب اصفهان کشف شد و احتمال داده می گردد متعلق به سده های(880-1114خورشیدی)ودوران صفوی باشد به منظور بازسازی و جانمایی به باغ چهلستون اصفهان منتقل شد.

توپ جنگی کشف شده در انبار ضایعات به باغ چهلستون رفت

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش گروه حوادث خبرنگاران و به نقل از خبرگزاری ایران آنلاین، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان اصفهان گفت: پس از آگاه شدن از کشف این اثر تاریخی برای نگهداری و بازسازی آن را به باغ چهلستون اصفهان منتقل کردیم که در حال حاضر مقدمات طراحی برای بازسازی و نصب ارابه برای آن شروع شده است.

فریدون الهیاری در پاسخ به اینکه این توپ جنگی آیا متعلق به دوران صفویه است اضافه کرد: حدس های اولیه حاکی از آن است که به احتمال زیاد این توپ جنگی متعلق به دوران صفویه باشد اما اثبات آن احتیاج به مطالعات و تحقیق دارد که بعد از پاکسازی هایی که صورت خواهد گرفت انجام می گردد تا راحت تر توسط کارشناسان بتوان بدنه آن را قرائت کرد. وی در جواب این سؤال که بعد از قرائت این اثر تاریخی به ثبت ملی خواهد رسید گفت: پس از بازسازی و نصب و قرائت در صورت محرز شدن ارزش تاریخی و فرهنگی این اثر کارهای ثبت میراث منقول ملی انجام خواهد گرفت. وی به اسناد و تصاویر تاریخی از میدان امام اشاره و بیان داشت: در سفرنامه های گردشگران اروپایی نقل شده است که پادشاهان صفوی بویژه شاه عباس اول پس از پیروزی بر اشغالگران پرتغالی در مرزهای جنوب ایران و خلیج فارس تعدادی از توپ های غنیمتی از آنان را به میدان نقش دنیا انتقال داده و در میدان در معرض دید عموم قرار دادند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان نیز در گفت و گو با ایران گفت: با آنالیز های کارشناسی معین شد که این توپ جنگی متعلق به دوران صفوی است که به احتمال زیاد در سده های گذشته در پادگان های دوران صفوی در اصفهان نگهداری می شد و پس از سقوط این سلسله دست به دست شده و خاتمه به منظور بازیافت به کارخانه ذوب آهن تحویل داده شده بود.

احمد فتحی با بیان اینکه این توپ جنگی تحویل اداره میراث فرهنگی شهرستان لنجان و سپس واحد امانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان شد تا بازسازی گردد اضافه کرد: آنالیز ها برای معین شدن اینکه این توپ جنگی به طور دقیق از کجا به بخش ضایعات کارخانه ذوب آهن منتقل شده شروع شده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1200

به "توپ جنگی کشف شده در انبار ضایعات به باغ چهلستون رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توپ جنگی کشف شده در انبار ضایعات به باغ چهلستون رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید