خراسان شمالی اصلی ترین ذخیره گاه ژنتیک اسب اصیل ترکمن در ایران و دنیا

به گزارش مجله رویگری، استان خراسان شمالی به عنوان یکی از اصلی ترین ذخیره گاه های ژنتیک اسب اصیل ترکمـن در کشور شناخته شده است.

خراسان شمالی اصلی ترین ذخیره گاه ژنتیک اسب اصیل ترکمن در ایران و دنیا

به گزارش خبرنگار از ، اسب اصیل ترکمن به گواه بسیاری، هویت آن متعلق به خراسان شمالی است و شهرستان راز و جرگلان از مناطق مهم پرورش اسب اصیل ترکمن در استان به شمار می رود.

نگاهی به اسب اصیل ترکمن

قوم ترکمن و دیگر اقوام خراسان شمالی از قدیم الایام، به واسطه خاستگاه فرهنگی، علاقه ذاتی و دلبستگی درونی به پرورش اسب داشته اند و به خصوص در مراسم و مناسبت های فرهنگی به برگزاری مسابقات سوارکاری همت می گماشتند.

منطقه خراسان شمالی، بهره وری ملی از این ذخیره ارزشمند با هدف توسعه و حفاظت از آن و نیز فعال کردن قابلیت های موجود در زمینه صنعت اسب، از جمله ایجاد اشتغال مولد و پایدار، صادرات غیرنفتی، ارزآوری برای کشور، محرومیت زدایی و گسترش اکوتوریسم تخصصی اسب ایرانی و نیز توسعه ورزش مفرح و نشاط آور سوارکاری، می تواند حائز اهمیت باشد.

پرورش اسب از توانمندی های مالی خراسان شمالی

پرورش اسب از توانمندی های مالی خراسان شمالی است و از آن به عنوان صنعتی پردرآمد و مالی یاد می گردد.

اسب از دیرباز یار اجداد ما ایرانیان و عامل مهم در ایجاد تمدن های بزرگ بشری بوده است، آنالیز تاریخ ایران زمین بدون در نظر دریافت اهمیت اسب، امری ناشدنی است چرا که ایرانیان به اسب عشق می ورزیدند و ورزش هایی مانند اسب دوانی ریشه در تاریخ کشور ما دارند.

اسب ترکمن فرصت طلایی برای اقتصاد استان است و این حوزه مالی و اجتماعی اهمیت زیادی برای استان است.

نبود پیست سوارکاری استاندارد

آذری یکی از پرورش دهندگان اسب در مصاحبه با خبرنگار از ، در مورد نبود پیست سوارکاری استاندارد در خراسان شمالی گفت: هم اکنون اسب های آماده کورس در خراسان شمالی وجود دارد، اما زمینی برای سوارکاری وجود ندارد.

او نبود پیستی مناسب در خراسان شمالی را یکی از مهمترین مسائل اسب داران بیان نمود و اضافه نمود: چرا استانی همانند خراسان شمالی که مهد پرورش اسب اصیل ترکمن است باید فاقد پیستی مناسب برای سوارکاری باشد.

توجه به اسب ترکمن باید بیشتر گردد

علی مبارکی معاون بهبود فراوریات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در مصاحبه با خبرنگار از ،گفت: در این استان بیش از هزار راس اسب اصیل ترکمن وجود دارد.

او اضافه نمود: اسب ترکمن، یکی از فرصت های مالی در استان است و ارزش اضافه نموده فراوانی می تواند برای مردم بویژه روستاییان داشته باشد به طوری که هیچ شاخص پرورش دامی چنین ارزش اضافه نموده ای ندارد.

مبارکی اظهار کرد: یک سر کره سه ماهه اسب ترکمن که شناسنامه داشته باشد، 12 تا 18 میلیون تومان ارزش گذاری می گردد، بنابراین باید توجه به فراوری اسب ترکمن و صندلی مالی آن بیشتر گردد.

او گفت: علاقه و فرهنگ مردم استان و شرایط آب و هوایی بستر و زمینه برای توسعه پرورش اسب ترکمن در این منطقه فراهم نموده است و البته درسال های اخیر توجه مسئولان به اهمیت صنعت اسب در توسعه مالی استان معطوف و پیگیری های خوبی در این زمینه اجرا شده است.

صادرات اسب یک فرصت برای مالی کردن اسب داری

مبارکی با بیان اینکه یکی از شرایط خوب برای ایجاد ارزش اضافه نموده، صادرات است اضافه نمود: پیگیری هایی برای صادرات اسب ترکمن از گمرک استان اجرا شده و اکنون شرایط برای صادرات اسب ترکمن از استان، مهیا است.

راه اندازی پیست سوارکاری در خراسان شمالی

مدیر کل ورزش و جوانان خراسان شمالی در مصاحبه با خبرنگار از ، با بیان اینکه برای توسعه سوار کاری در استان قرار است که پیست سوارکاری راه اندازی گردد گفت: 40 هکتار از زمین های که تحت تصرف ارتش بوده را به بحث سوارکاری اختصاص داده ایم.

ط

نویسنده: فاطمه عطایی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 331

به "خراسان شمالی اصلی ترین ذخیره گاه ژنتیک اسب اصیل ترکمن در ایران و دنیا" امتیاز دهید

2 کاربر به "خراسان شمالی اصلی ترین ذخیره گاه ژنتیک اسب اصیل ترکمن در ایران و دنیا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خراسان شمالی اصلی ترین ذخیره گاه ژنتیک اسب اصیل ترکمن در ایران و دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید