دستگاه خود تزریق مواد ساخته شد، آنالیز مکانیسم های نورونی اعتیاد

به گزارش مجله رویگری، به گزارش خبرنگاران، دکتر اسماعیل ریاحی دانشیار گروه فیزیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دستگاه خود تزریقی مواد محفظه ای استاندارد برای موش آزمایشگاهی است که برای شبیه سازی مصرف مواد اعتیادآور در انسان با هدف آنالیز مکانیسم های نورونی اعتیاد به مواد در پژوهش های پیش بالینی طراحی و ساخته شده است.

دستگاه خود تزریق مواد ساخته شد، آنالیز مکانیسم های نورونی اعتیاد

وی گفت: نمونه آزمایشگاهی دستگاه ساخته شده دارای دو بخش سخت افزار و نرم افزار است که بخش سخت افزاری از پنج سازه اتاقک، پمپ تزریق، توزیع کننده غذا و استیمولاتور تشکیل شده و بخش نرم افزاری کار کنترل بخش های سخت افزاری و نیز ثبت و ذخیره رویدادها را به صورت اتوماتیک انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات پیش بالینی در زمینه سوء مصرف مواد نیازمند مدل های حیوانی مناسب است، اظهارداشت: معمولا در این پژوهشها دو مدل حیوانی مبتنی بر روش ترجیح مکان شرطی و روش خود تزریقی بیش از همه استفاده می شوند که به علت رجحان الگوی خود تزریقی نسبت به دیگر الگوهای موجود، امروزه این روش در مراکز علمی جهان کاربرد بالایی داشته و مهمترین و رایج ترین روش برای ارزیابی اثرات اعتیاد در حیوانات آزمایشگاهی به شمار می رود.

وی اضافه کرد: با این همه ، تقریبا تمام مطالعات پیش بالینی اعتیاد در ایران بجز موارد اندکی، از روش ترجیح مکان شرطی استفاده نموده اند، که مهمترین علت آن نبود دستگاه خودتزریقی فراوری داخل و گرانی نمونه های خارجی آن است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه سوء مصرف مواد یکی از مهمترین مسائل حوزه سلامت در کشور محسوب می گردد و انجام فعالیت های پژوهشی و فن آورانه در این زمینه جزو اولویت های تحقیقاتی کشور است، گفت: سوء مصرف مواد یک اختلال رفتاری پیچیده و مزمن است که با وابستگی فیزیکی و روانی و عود مصرف معین می گردد.

وی خاطر نشان کرد: برای بومی سازی دستگاه خود تزریقی مواد، معینات و ویژگی های دقیق فیزیکی و نرم افزاری، استانداردها، و قابلیت های عملکردی چنین دستگاهی از منابع مختلف علمی و صنعتی استخراج و سپس و با استفاده از آن، مدل اولیه دستگاه بازطراحی و در نهایت نمونه تازه با همکاری یک تیم فنی - تحقیقاتی (متشکل از استادان، دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی و افرادی از بخش خصوصی) طراحی و ساخته شد.

ریاحی بهره مندی از حمایت های ستاد توسعه علوم و فاوری های شناختی برای پیشبرد امر تجاری سازی این دستگاه را خواهان شد و گفت: تست حیوانی این دستگاه در عرصه آزمایشگاهی برای ارزیابی استاندارد و کارآیی آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال اجرا است و فرایند ثبت این محصول در جریان و کار تجاری سازی آن در شرف شروع است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 دی 1401 بروزرسانی: 10 دی 1401 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 2081

به "دستگاه خود تزریق مواد ساخته شد، آنالیز مکانیسم های نورونی اعتیاد" امتیاز دهید

1 کاربر به "دستگاه خود تزریق مواد ساخته شد، آنالیز مکانیسم های نورونی اعتیاد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه خود تزریق مواد ساخته شد، آنالیز مکانیسم های نورونی اعتیاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید