صفر تا صد حذف دفترچه بیمه؛ از نحوه نسخه نویسی پزشک تا آنچه بیمار باید انجام دهد

به گزارش مجله رویگری، تهران (پانا) - قرار است از ابتدای اسفندماه سال جاری دفترچه های بیمه تأمین اجتماعی حذف گردد و بیمه شدگان می توانند با ارائه کارت ملی از خدمات درمانی و تشخیصی بدون دفترچه در تمامی مراکز ملکی و طرف قرارداد با این سازمان بیمه گر بهره مند شوند.

صفر تا صد حذف دفترچه بیمه؛ از نحوه نسخه نویسی پزشک تا آنچه بیمار باید انجام دهد

از روز آدینه، اول اسفندماه امسال، چاپ و صدور دفترچه درمانی تأمین اجتماعی در همه شعبه ها و کارگزاری های سازمان تامین اجتماعی متوقف می گردد و افرادی که تحت پوشش این بیمه قرار دارند می توانند با ارائه کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی از خدمات تشخیصی و درمانی مراکز تحت پوشش این بیمه برخوردار شوند.

طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی ارائه خدمات (ویزیت، تجویز دارو، پاراکلینیک شامل آزمایشگاه تشخیص طبی، تصویربرداری، فیزیوتراپی و ...)، در بستر الکترونیک برای تمامی پزشکان و ارائه نمایندگان خدمات تشخیصی و درمانی فراهم شده است و در این راستا دفترچه های درمانی جدید، دیگر چاپ نخواهند شد.

در این راستا بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در زمان مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی و درمانی ملزم به ارائه دفترچه درمانی از سوی بیمار نیستند و همه بیمه شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می توانند با مراجعه به سایت این سازمان به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل تعیینات هویتی و درج شماره تلفن همراه (موبایل) خود در درگاه مذکور اقدام نمایند.

نحوه استعلام پوشش بیمه درمان بیماران

همه بیمه شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی تأمین اجتماعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی می توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان به وسیله چند روش مراجعه به سایت medical.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده شرایط پوشش بیمه درمان؛ شماره گیری #1420*4* انتخاب گزینه 1 (استعلام اعتبار درمانی) ورود کدملی و مشاهده شرایط پوشش بیمه درمان؛ شماره گیری #1*1420*4* ورود کدملی و مشاهده شرایط پوشش بیمه درمان؛ استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir ورود کدملی و مشاهده شرایط پوشش بیمه درمان و شماره گیری #1666* انتخاب گزینه 1 (استحقاق سنجی)، ورود کدملی و مشاهده شرایط پوشش بیمه درمان از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل نمایند.

* در مواردی که بیمه شده بر اساس نتایج دریافتی از روش های فوق یا اعلام مراکز درمانی، فاقد استحقاق درمان است، در صورت اعتراض می تواند موضوع را به وسیله سامانه 1420 پیگیری کند.

تمامی بیمه شدگان در صورت ایجاد حساب کاربری می توانند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمه شدگان ملاحظه نمایند.

افراد زیر 18 سال سن می توانند، شناسنامه را همراه خود ببرند و اگر این افراد کدملی نداشته باشند، می توانند شماره دفترچه بیمه خود را بنویسند. اتباع خارجی نیز می توانند با کد فراگیر یا کد اختصاصی مندرج در جلد دفترچه درمانی مراجعه نمایند.

روش های استعلام استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) برای بیماران خاص همانند سایر بیمه شدگان است با این تفاوت که این بیماران در کد پیگیری و استعلام برخورداری از خدمات درمانی با پسوند خاص تعیین می شوند.

ارائه خدمات درمانی در بخش بستری در مواردی که نوزاد فاقد کدملی باشد تا زمان صدور شناسنامه و اختصاص کدملی به نوزاد (حداکثر تا یکماه پس از تولد) به وسیله کدملی مادر امکان پذیر است.

تا اطلاع ثانوی احراز هویت بیمه شدگان اتباع بیگانه با استفاده از کد اختصاصی مندرج در جلد دفترچه درمانی (10 رقم اول شماره سریال دفترچه) صورت می گیرد لذا ارائه جلد دفترچه درمانی برای برخورداری از خدمات تشخیصی و درمانی توسط اتباع لازم است.

در ضمن آن دسته از بیمه شدگان اتباع خارجی که جدیدالورود هستند، با ارائه شماره اختصاصی فراگیر(فیدا) می توانند از خدمات درمانی درتعهد سازمان بهره مند شوند.

ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به بیماران اورژانسی منوط به دریافت استحقاق درمان نیست و در حین درمان این فرایند انجام می گردد.

نحوه نسخه نویسی پزشکان

سامانه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی در دسترس تمامی مراکز درمانی طرف قرارداد است و تمامی پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، می توانند با ثبت نام در سامانه نسخه الکترونیک سازمان به نشانی ep.tamin.ir و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه نویسی الکترونیک اقدام نمایند.

در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، پزشک پس از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه (موبایل) متعلق به بیمار و انجام معاینه نسبت به ثبت خدمات پزشکی (اعم از انجام ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی...) در سامانه نسخه الکترونیک اقدام می نماید.

بر این اساس، در صورتی که بیمه شده، دفترچه به همراه نداشت، پزشک می تواند نسخه را در سر نسخه مخصوص مطب خود بنویسد و با درج کد ملی بر روی نسخه، بیمار می تواند به داروخانه مراجعه و خدمات دریافت کند.

پزشکان غیرطرف قرارداد همانند پزشکان طرف قرارداد می توانند با اتصال به سامانه های الکترونیک سازمان یا سامانه های مورد استفاده خود، نسبت به نسخه نویسی الکترونیک اقدام نمایند. در صورت عدم امکان استفاده از سامانه های الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه نویسی و...)، پزشک می تواند دستور پزشکی را در سرنسخه مخصوص مطب /موسسه در یک برگ تجویز و تحویل بیمار کند.

* اگر پزشک بر روی سامانه نسخه نویسی را انجام داده ولی سامانه در داروخانه قطع باشد، امکان دریافت نسخه الکترونیک برای بیمار مهیّا نیست.

در صورت عدم نسخه نویسی الکترونیک، بیمار می تواند نسخه کاغذی پزشک معالج را به داروخانه ها یا موسسات پاراکلینیک طرف قرارداد ارائه نموده و خدمات مورد احتیاج خود را دریافت کند.

تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشک به صورت نسخه الکترونیک یا کاغذی به استناد کدملی در پفراینده سلامت شخص بیمه شده ثبت می گردد. بنابراین استفاده از کدملی غیر و من غیرحق ضمن مغایرت با موازین حقوقی می تواند در فرایند تشخیص و درمان بیماری افراد ایجاد مشکل کند.

نحوه فعالیت داروخانه ها

داروخانه های طرف قرارداد می توانند نسخ کاغذی را به شکل برخط (آنلاین) به وسیله سیستم های نرم افزاری خود و استفاده از نرم افزار واسط (API) ثبت و ارسال نمایند.

پزشکان و مراکز پاراکلینیک طرف قرارداد که نسخ کاغذی مربوطه را به وسیله فرم موجود در سامانه نسخه الکترونیک و یا وب سرویس API ارسال می نمایند نیز مشمول این مهم خواهند بود. اطلاعات نسخ الکترونیک ارائه شده و نسخ کاغذی که به وسیله (API) ارسال می شوند مستقیماً در سیستم های متمرکز سازمان تامین اجتماعی و در صورتحساب مراکز بارگذاری می شوند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1401

به "صفر تا صد حذف دفترچه بیمه؛ از نحوه نسخه نویسی پزشک تا آنچه بیمار باید انجام دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صفر تا صد حذف دفترچه بیمه؛ از نحوه نسخه نویسی پزشک تا آنچه بیمار باید انجام دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید