قدرت خرید مسکن خانوارهای ایرانی یک سوم شد

به گزارش مجله رویگری، خبرنگاران: وزارت راه وشهرسازی طی گزارشی از بخش مسکن، با اشاره به سکونت فقط یک نفر در 7.1 درصد از واحدهای مسکونی کشور اعلام نمود میانگین نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوارهای ایرانی در سال 1392 به 3 برابر سال 1380 رسیده است.

قدرت خرید مسکن خانوارهای ایرانی یک سوم شد

جهت دریافت خدمات طراحی حیاط ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن ستاد وزارت راه وشهرسازی در خبرنامه فصل بهار خود گفت: در حدود 7 درصد از مسکن های موجود در کشور، فقط یک نفر ساکن می باشد و با توجه به افزایش سرعت تحولات فرهنگی و اجتماعی در کشور، پیش بینی می گردد این درصد در سال های آینده نیز افزایش یابد.

در این خبرنامه آمده است: افزایش سهم خانوارهای تک نفره کشور و لزوم کوچک سازی مسکن تقاضای مسکن توسط خانوارها صورت می پذیرد و هرگونه تغییر شکل در خانوار، باعث تغییر در میزان و نوع احتیاج به واحدهای مسکونی می گردد. به طوری که تغییر شکل خانوارها از گسترده به هسته ای منجر به خرد شدن خانوارهای عظیم و شکل گیری خانوارهای کم جمعیت شده و در نتیجه احتیاج به واحدهای مسکونی کوچک افزایش یافته است.

بنابر این گزارش تغییرات فرهنگی و اجتماعی کشور دردهه اخیر نیز موجب ایجاد تغییراتی در اندازه و بعد خانوارها شده است. از جمله این تغییرات افزایش میزان طلاق، تجردگزینی و سکونت مستقل سالخوردگان می باشد. آمارها نشان می دهد سن ازدواج افزایش یافته، تجرد قطعی بخصوص در زنان با افزایش روبرو شده، طلاق به شدت افزایش یافته و سکونت مستقل افراد سالخورده نیز قابل توجه می باشد. علاوه بر موارد فوق الذکر مهاجرت مستقل افراد برای تحصیل و اشتغال نیز افزایش یافته است. همه این تغییرات باعث افزایش احتیاج به واحد های مسکونی، بخصوص واحدهای مسکونی با متراژ پایین می گردد لذا آنالیز فرایند درصد خانوراهای تک نفره جهت برنامه ریزی در بخش مسکن حائز اهمیت است.

همچنین در این خبرنامه آمده است: آمارها نشان می دهد میانگین نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوارهای ایرانی پس از طی یک فرایند نزولی در دهه 70 ، از سال 1380 آغاز به افزایش کرده و در سال 1392 به حدود سه برابر سال 1380 رسیده است.

بنابر این گزارش آنالیز آمارها همچنین نشان می دهد که در بین مراکز استان ها در سال 1391 ، بالاترین نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوارهای شهری مربوط به شهر تهران و سپس شهر قم و همدان می باشد و شهرهای یزد، اهواز و ایلام به ترتیب دارای کمترین نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوار می باشند.

این آنالیز همچنین نشان می دهد که بالاترین نسبت قیمت مسکن به درآمد کشور (در شهر تهران) حدود 3 برابر پائین ترین این نسبت(در شهر یزد) می باشد.

اطلاعات دریافتی از سامانه ثبت معاملات املاک کشور نشان دهنده افت مبایعات مسکن طی سال 92 نسبت به سال 91 می باشد .هرچند در اواخر سال با مقاومت قیمتها و همچنین زمزمه های اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، تعویق خرید دارای هزینه ریسک بالا ارزیابی می گشت که نتیجه آن افزایش تعداد مبایعات از بهمن ماه به این سو بود.

همچنین در بازار اجاره نیز با وجود افزایش در نیمه اول سال 1392 ، نیمه دوم سال با ثبات قابل قبولی سپری شد؛ ضمن اینکه نرخ رشد نقطه ای با کاهش پیوسته روبرو شد.

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن ستاد وزارت راه وشهرسازی توضیح داد: در بیشتر کشورها تامین هزینه مسکن مشکل اصلی خانوارها می باشد ولی به نظر می رسد این مشکل برای خانوارهای ایرانی با توجه به رشد قابل ملاحضه سالانه قیمت مسکن و عدم افزایش درآمد خانوارها متناسب با افزایش قیمت مسکن، حادتر باشد. بسیاری از خانوارهای ایرانی از یک طرف به دلیل شرایط تورمی و رشد سالانه قیمت ها، امکان خرید مسکن به وسیله پس انداز را ندارند و از طرف دیگر به دلیل محدودیت منابع بانکی و همچنین درآمد کم خانوارها برای بازپرداخت تسهیلات، امکان تامین اقتصادی کامل قیمت مسکن به وسیله بانک نیز برای خانوارها وجود ندارد.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 787

به "قدرت خرید مسکن خانوارهای ایرانی یک سوم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدرت خرید مسکن خانوارهای ایرانی یک سوم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید