قلعه اولتان به پایگاه ملی تبدیل می شود

به گزارش مجله رویگری، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان های پارس آباد و اصلاندوز با بیان اینکه حریم قلعه شهر باستانی ورثان اولتان در شورای حریم کشور به تصویب رسیده، از تبدیل این قلعه به پایگاه ملی خبر داد.

قلعه اولتان به پایگاه ملی تبدیل می شود

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، علیرضا ارژنگی با بیان این مطلب افزود: پایگاه ملی می تواند فرصتی برای صیانت هرچه بیشتر ، جذب اعتبار و سامان دهی یک اثر تاریخی را فراهم سازد و با تخصیص اعتبارات لازم و ویژه این منطقه را می توان به یکی از به قطب های گردشگری شمال غرب کشور تبدیل کرد.

او همچنین به مطالعه جامع منطقه نمونه گردشگری دریاچه شهرک شهید غفاری مغان و مطالعه منطقه نمونه گردشگری تالاب تپراق کندی اشاره کرد و افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل آماده اجرای پروژه های توسعه محور در این منطقه دارای ظرفیت بالای گردشگری بوده و از محل صندوق توسعه ملی 100میلیارد تومان تسهیلات به سرمایه گذاران اختصاص یافته است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان های پارس آباد و اصلاندوز تشریح کرد: این پروژه در سال 89 کلنگ زنی و تاکنون حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امسال نیز 4میلیارد ریال برای ادامه عملیات ساختمانی آن تخصیص یافته تا امسال تکمیل و به بهره برداری برسد.

ارژنگی همچنین با اشاره به ثبت جهانی ورنی مغان گفت: در راستای رونق تولید بخش صنایع دستی 4میلیارد ریال اعتبار شهرستانی و 4میلیارد ریال اعتبار استانی درخواست شده تا ساختمان نیمه کاره نمایشگاه صنایع دستی در شهرستان مرزی پارس آباد مغان تکمیل شود.

قلعه اولتان شهری باستانی متعلق به دوران ساسانی است. این محوطه در روستای بزرگی در 15 کیلومتری جنوب غرب پارس آباد مغان واقع شده است و ارگ اولتان در 500 متری این روستا و در کنار رود ارس واقع شده است.

قلعه اولتان در دوره اشکانی ساخته شده و بانیان نخستین آن اشکانیان بوده اند اما شکوفایی آن در دوران ساسانی و اوایل دوران اسلامی بوده و به واسطه استحکام و موقعیت مناسبی که داشته تا قرن دوازدهم هجری از آن استفاده شده است.

این دژ در مساحت 320هزار متر مربع بنا شده و با ترکیب به جامانده از آن یک دژ نظامی را تداعی می کند و با توجه به اظهارات کارشناسان هنوز قسمت اعظم ساختمان های قلعه در زیر خاک مدفون است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 508

به "قلعه اولتان به پایگاه ملی تبدیل می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه اولتان به پایگاه ملی تبدیل می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید