مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر: مسئله ای برای حمل کالا در دریای خزر وجود ندارد

به گزارش مجله رویگری، خبرگزاری خبرنگاران- مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر گفت: با ظرفیت کامل، آماده حمل انواع کالا های صادراتی و وارداتی در منطقه دریای خزر هستیم.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر: مسئله ای برای حمل کالا در دریای خزر وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، کاپیتان داوود تفتی با بیان اینکه برخی شبهه افکنی ها نسبت به توانمندی های حمل و نقل دریایی کشور در دریای خزر، اقدامی غیر سازنده است، شرح داد: کشتیرانی دریایی خزر با توان حمل 200 هزار تن انواع کالا و همچنین در اختیار داشتن 6 هزار TEU کانتینر معمولی، یخچالی و تهویه دار با ظرفیت و آمادگی کامل حمل انواع کالا های صادراتی و وارداتی در منطقه دریای خزر را انجام می دهد.

وی با تاکید بر اینکه این شرکت کشتیرانی طی قراردادی عملیاتی با سازمان توسعه تجارت ایران موظف به انجام 6 سفر دریایی و حمل کالای کانتینری در دریای خزر شده است، اضافه کرد: بر اساس این قرارداد، کشتیرانی دریای خزر طی برنامه ای منظم و علاوه بر فعالیت معمول خود در جهت تسهیل هر چه بیشتر امر صادرات و واردات کشور، 6 سفر ماهیانه را از بنادر انزلی، امیراباد و نوشهر به بنادر روسی ماخاچ کالا و آستاراخان و همچنین بندر آکتائو قزاقستان صورت خواهد داد.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر ادامه داد: به غیر از این، کشتیرانی دریای خزر از بنادر آستارا و فریدونکنار نیز بر اساس نیاز صاحبان کالا سفر های صادراتی به بنادر یاد شده منطقه را انجام می دهد.

وی ضمن تاکید بر اینکه کشتیرانی دریای خزر در جهت حمل انواع کالا هیچ نوع محدودیتی ندارد به در اختیار داشتن 200 TEU کانتینر یخچالی آماده به خدمت مستقر در بنادر آستارا، انزلی و امیرآباد اشاره کرد و گفت: کشتیرانی دریای خزر مُبدع و آغازگر حمل و نقل کانتینری در دریای خزر بوده و به همین علت به جز کانتینر های معمولی و یخچالی، کانتینر های تهویه دار را برای حمل بهینه انواع صیفی جات و محصولات کشاورزی نیز در ناوگان خود فعال کرده است.

کاپیتان تفتی در همین رابطه اضافه کرد: کشتیرانی دریای خزر به عنوان عضوی از گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در زمینه تامین انواع کانتینر، پشتیبانی همه جانبه این گروه را با خود دارد و در صورت نیاز هر تعداد کانتینر که لازم باشد به سرعت در اختیار صاحبان کالا قرار می دهد.

وی با رد برخی اظهار نظر ها مبنی بر اینکه کشتیرانی دریای خزر کشتی تمام کانتینری در اختیار ندارد شرح داد: از 23 فروند شناور تملیکی کشتیرانی دریای خزر 15 فروند شناور قادر هستند به صورت تمام کانتینری فعالیت کنند، همچنین دیگر شناور ها نیز به روزرسانی شده اند و آن ها نیز توان حمل کانتینر در انواع معمولی و یخچالی را دارا هستند.

تفتی ادامه داد: این شناور ها از 56 تا 200 TEU توان حمل کانتینر را دارند و با اضافه کردن پلاگ های برق، تقویت ژنراتور ها و بعضاً استفاده از ژنراتور های پرتابل می توانند کانتینر های یخچالی و تهویه دار را نیز به راحتی حمل کنند.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در ادامه سخنان خود در پاسخ به این پرسش که برخی به علت فقدان برنامه منظم زمانبندی تردد شناور ها از این کشتیرانی انتقاد کرده اند، ضمن رد این ادعاها، خاطر نشان کرد: غیرممکن است بدون برنامه تردد منظم کشتی ها به بزرگترین و موثرترین کشتیرانی منطقه دریای خزر بدل می شدیم.

وی اضافه کرد: برنامه منظم هفتگی تردد شناور ها در راستا های مختلف صادراتی و وارداتی به صورت مستمر و از طریق نامه ها و اطلاعیه های اداری به تمامی بنادر، سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین اتاق های بازرگانی استان هایی که درگیر صادرات و واردات کالا از طریق دریای خزر هستند از پیش اعلام شده و در پایگاه اینترنتی شرکت نیز جهت اطلاع عموم بارگذاری می شود.

تفتی با بیان اینکه این برنامه های هفتگی به هیچ وجه قابل تغییر نیست، اظهار کرد: کشتی ها به محض حرکت از مبداء و پیش از رسیدن به مقصد، برای گسیل مجدد به مقصد بعدی برنامه ریزی می شوند مگر اینکه برخی مسائل جوی و آب و هوایی تأخیری در حرکت آن ها ایجاد کند که آن نیز به سرعت و در برنامه تردد هفته بعد دیده شده و جبران می شود.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر درباره برخی مسائل در عبور شناور ها از رود ولگا طی شش ماهه دوم سال نیز گفت: آبخور کانال ولگا در فصول سرد سال به علت یخبندان و برخی مسائل دیگر کاهش می یابد، اما کشتیرانی دریای خزر بر خلاف برخی دیگر از شرکت ها و یا مالکان شناور ها برای تردد در این زمان از سال به هیچ وجه شناوری را به صورت نیمه پُر به این راستا نمی فرستد.

وی اضافه کرد: ما در کشتیرانی دریای خزر با کنترل ظرفیت شناور های مناسب عبور از کانال ولگا را به این راستا می فرستیم، با این اقدام ضمن کنترل هزینه ها نیازی نیز به افزایش کرایۀ حمل نیست، کشتی های بزرگتر نیز در راستا های دیگر با ظرفیت کامل به فعالیت خود ادامه می دهند.

کاپیتان تفتی یکی از مهم ترین امتیازات و مزیت های کشتیرانی دریای خزر نسبت به دیگر شرکت ها را کرایۀ حمل به صرفه و اقتصادی آن دانست و خاطر نشان کرد: این شرکت به عنوان بزرگترین ناوگان تجاری منطقه دریای خزر با دارا بودن ظرفیت و امکانات مناسب قادر است با اقتصادی ترین قیمت ممکن کالا ها را به مقاصد صادراتی و وارداتی خود برساند در عین حال در صورت تکمیل ظرفیت ملکی خود این امکان را نیز دارد که با اجاره چارتری شناور، خدمات خود را به صاحبان کالا استمرار دهد.

وی بازار حمل و نقل دریایی دریای خزر را بازاری رقابتی توصیف کرد و گفت: به واسطه ظرفیت ها و مدیریت بهره ور پیروز شده ایم که در این رقابت بهترین قیمت ها را به صاحبان کالا پیشنهاد دهیم.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر درباره حمل برخی کالا ها مانند نهاده های دامی و گندم نیز شرح داد: کشتیرانی دریای خزر در این رابطه به صورت تجمیعی قرارداد هایی را منعقد کرده بنابراین اولویت اول ما اجرای تعهدات مندرج در این قراردادهاست، اما این باعث نشده که خدمات رسانی به دیگر صاحبان کالا متوقف شود و آن ها به صورت منظم و تعیین نوبت دهی شده اند و در زمان تعیین شده چه با کشتی های تملیکی و چه چارتری اجاره ای نسبت به حمل کالای آن ها اقدام خواهد شد.

کاپیتان تفتی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع راستا های جایگزین دریایی در شمال غرب و جمهوری باکو اشاره کرد و گفت: با درگرفتن برخی مسائل در این راستا تجاری زمینی، اقدام برای دریامحور شدن راستا های صادراتی و وارداتی کشور در این بخش نیز در دستور کار قرار گرفته است که کشتیرانی دریای خزر با تمام قوا برای آن اعلام آمادگی کرده است.

وی در پاسخ به برخی شبهه افکنی ها نسبت به توانایی های دریایی کشور برای پوشش کامل تجارت در قسمت شمال غرب، خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی افراد بدون توجه به دستاورد های بی بدیل و تاریخی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در زمینه تجارت در دریای خزر که حاصل آن برپایی مجهزترین بنادر در منطقه و در اختیار داشتن بزرگترین ناوگان تجاری در دریای خزر است، در شرایط حساس کنونی در پی تضعیف این دارایی های راهبردی هستند.

کاپیتان تفتی با تاکید بر اینکه کشتیرانی دریای خزر با در اختیار داشتن 6 هزار TEU ظرفیت حمل کانتینر عملاً توانایی حملی برابر با 6 هزار کامیون در ماه را در راستا ترانزیتی شمال غرب کشور را به صورت بهینه و بسیار ایمن تر و ارزانتر از حمل زمینی دارد، اظهار کرد: این توانایی به جز 200 هزار تن توان حمل غیرکانتینری کشتیرانی دریای خزر است، بنابراین قویاً اعلام می کنیم دریا محور شدن تجارت در دریای خزر با امکانات فعلی کاملا اجرایی و در دسترس تجار و تولیدکنندگان است.

وی با یادآوری اینکه در زمینه حمل هیچ نوع کالایی محدودیتی نداریم، اضافه کرد: همانطور که پیش از این گفته شد، در صورت تکمیل ظرفیت حمل نیز قادر هستیم با استفاده از اجاره چارتری شناور های دیگر به سرعت به ظرفیت حمل خود بیافزاییم تا هیچ نوع کالای صادراتی و وارداتی ایرانی در مبداء و مقصد خود روی زمین باقی نماند.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با مذموم دانستن سخنان عده ای که تلاش دلسوزان دریایی و بندری کشور در دریای خزر را زیرسوال می برند، گفت: باید بپذیریم برای خنثی سازی خباثت دشمنان تحت فشار ظالمانه ترین تحریم های تاریخ نیازمند همدلی و همکاری تمامی بخش ها از خصوصی و دولتی هستیم.

وی با یادآوری این واقعیت که کشتیرانی دریای خزر آغازگر حمل و نقل کانتینری در منطقه دریای خزر بوده است، شرح داد: آمار های سازمان بنادر و دریانوردی مبین این واقعیت است که با تلاش های اجرا شده میزان حمل کالا در دریای خزر نسبت به سال قبل شاهد رشد 150 درصدی بوده است.

کاپیتان تفتی در انتها اظهارات خود با بیان اینکه برای کشتیرانی دریای خزر هیچ مانعی جهت خدمت رسانی به صاحبان ایرانی کالا وجود ندارد، تاکید کرد: پس از توسعه حمل و نقل کانتینری در دریای خزر هم اکنون برای حل معضل عبور از ولگا در 6 ماهه دوم سال در حال رایزنی با راه آهن روسیه برای حمل کانتینر های ایرانی از طریق بندر ماخاچ کالا به مقاصد صادراتی از طریق ریل به صورت حمل و نقل ترکیبی و بی نیاز شدن از راستا ولگا هستیم.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1758

به "مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر: مسئله ای برای حمل کالا در دریای خزر وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر: مسئله ای برای حمل کالا در دریای خزر وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید