موقع قطع برق در آسانسور چه کنیم؟
به گزارش مجله رویگری، در هفته های اخیر استان های مختلف با قطعی گسترده برق روبرو شدند و به نظر می رسد گیر افتادن در آسانسور به هنگام قطعی برق به یکی از نگرانی های مردم تبدیل شده است.
رئیس سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران و خدمات وابسته گفت که کابین آسانسور های نو عموما هنگام قطع برق به طور اتوماتیک به نزدیک ترین طبقه راهنمایی می شوند، اما اگر به هر علت این امر محقق نشد و فرد آموزش دیده ای که بتواند مطابق دستورالعمل هر آسانسور، فرد را خارج کند در ساختمان نبود باید با آتش نشانی تماس گرفته گردد.
در هفته های اخیر استان های مختلف با قطعی گسترده برق روبرو شدند و به نظر می رسد گیر افتادن در آسانسور به هنگام قطعی برق به یکی از نگرانی های مردم تبدیل شده است.
در این رابطه محمدرضا زهره وندی گفت: آسانسور های نو سیستمی به نام یو پی اس دارند که اگر در زمان قطعی برق آسانسور بین دو طبقه مانده باشد، به طور اتوماتیک کابین را به نزدیکترین طبقه راهنمایی می نماید. این سیستم فقط مربوط به قطع برق است و در صورت خراب شدن آسانسور این کارکرد وجود ندارد.وی با بیان اینکه اگر امکان اضافه کردن این سیستم به تابلو های آسانسور قدیمی وجود داشته باشد هم باید این اقدام انجام گردد، اظهار کرد: این سیستم با باتری کار می نماید که طول عمر مشخصی دارد.
اگر در حین سرویس به این موضوع توجه نشده باشد که باتری عوض گردد یا مدیران ساختمان به این علت که در گذشته نیازی به این سیستم نبوده هزینه تعویض باتری را پرداخت نکردند، ممکن است آسانسور های نو هم با مشکل روبرو شده باشند که این موارد به شرکت آسانسور و مدیران ساختمان برمیگردد.
زهره وندی در پاسخ به اینکه اگر سیستم یاد شده به هر علتی کار نکند یا وجود نداشته باشد و فرد به علت قطعی برق در کابین گیر بیفتد باید با کجا تماس بگیرد؟ گفت: معمولاً نحوه خروج سرنشین از یک دستورالعمل پیروی می نماید و برای تمام آسانسور های استاندارد تابلویی درباره نحوه خروج سرنشین از آسانسور به هنگام قطعی برق و خرابی در موتورخانه آسانسور نصب شده است و معمولاً به فردی در ساختمان هم آموزش داده شده است.
اما اگر به هر علت فردی که آموزش دیده در ساختمان حضور نداشته باشد یا گروه سنی افراد ساختمان بالا باشد و نتوانند اقدامی انجام دهند، باید با آتش نشانی تماس بگیرند.
رئیس سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران اضافه کرد: این آمار که در هفته های گذشته در پی افزایش قطعی برق درخواست یاری چقدر بوده و چقدر افزایش داشته باید از آتش نشانی پیگیری گردد که چه تعداد درخواست برای خروج سرنشین از کابین به واسطه قطعی برق داشتند.
اما با توجه به اینکه در خیلی از ساختمان ها خود افراد می توانند افراد محبوس شده را خارج نمایند، تعداد کل افراد محبوس شده در کابین به علت قطعی برق بیشتر از رقمی خواهد بود که آتش نشانی ارائه می دهد.
وی بعلاوه در پاسخ به این سوال که آیا برای خروج فرد محبوس در کابین باید برق کل ساختمان قطع گردد یا نه؟ توضیح داد: این موضوع برای آسانسور هایی است که قدیمی است، استاندارد نیست یا سرویس درست نداشته است.
اما معمولا وقتی در آسانسور باز می گردد تمام سیستم های دیگر آسانسور عملکرد ندارند، چرا که در یکی از ایمنی های حساس آسانسور است؛ بنابراین اگر با وصل شدن ناگهانی برق، آسانسور آغاز به حرکت کند یعنی ایراد داشته و خراب است.
زهره وند در انتها گفت: مدیران ساختمان حتماً با شرکت های دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور و عضو سندیکای آسانسور کار نمایند چرا که آموزش و کنترل آن ها از سوی انجمن انجام می گردد. بعلاوه مسئولیت آسانسور ها در ساختمان ها برای اینکه با شرکت های مجاز طرف قرارداد باشند صرفاً با مالکان و مدیران ساختمان است و اگر حادثه ای رخ دهد آن ها باید جوابگو باشند.
منبع: فرادید