میدان کتاب دامغان نیامده می رود؟، مدیریت شهری در آزمونی فرهنگی

به گزارش مجله رویگری، خبرنگاران ، علم، دانش و کتاب ابزارهای توسعه و پیشرفت کشور است کتاب در همه فرهنگ ها از جمله اساسی ترین زمینه های انتقال دانش، آگاهی و تجربه است. می تواند جامعه را به سوی پیشرفت و ترقی در تمامی حوزه های سیاسی، اجتماعی، مالی و... راهنمایی کند.

میدان کتاب دامغان نیامده می رود؟، مدیریت شهری در آزمونی فرهنگی

چند سالی است برای این مهم و ترویج بیش از پیش فرهنگ کتابخوانی از سوی متولیان فرهنگی و مدیریت شهری در شهرها و استان های مختلف اقداماتی اجرا شده است؛ هرچند در گام نخست این اقدامات کافی نبوده اما می تواند راهی برای مهربان تر شدن شهفرایندان با یار مهربان باشد؛ یکی از این اقدامات که زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی را فراهم می نماید؛ نامگذاری میادین، معابر و بوستان ها به نام کتاب است.

در شهرستان دامغان هم بدین منظور یکی از میادین در جوار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان که پیش تر میدان ورزش نام داشت با تدبیر نمایندگان مردم در شورای شهر دوره پنجم و کمیسیون نامگذاری به نام میدان کتاب تغییر یافت.

در تاریخ 22 آذر 97 خبرنگار ایبنا سمنان با انتشار خبر میدان کتاب بدون کتاب! نسبت به نبود اِلمان متناسب با نام تازه این میدان که گویای وجوه فرهنگی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی دامغان باشد گزارش داده بود.

یک هفته پس از انتشار این خبر در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی دامغان مورخ 28 آذر 97 با موافقت اعضای انجمن کتابخانه های عمومی مصوب شد، اِلمان مرتبط با موضوع کتاب در میدان کتاب از سوی شهرداری دامغان نصب شد (اینجا بخوانید)؛ بیش از دو سال از این مصوبه گذشت؛ اما المانی در میدان کتاب نصب نشد تا اینکه رئیس وقت کمیسیون فرهنگی شورای شهر در گفت و گو با خبرنگار ایبنا (اینجا) در تاریخ 23 دی ماه 99 از بی توجهی شهرداری به اجرای مصوبه شورا درباره نصب المان میدان کتاب گلایه کرد و گفت: در زمان نامگذاری مصوب کردیم شهرداری بلافاصله پس از تغییر نام میدان ورزش به میدان کتاب نسبت به ساخت المان مرتبط اقدام کند که با وجود گذشت چندین سال، تا به امروز این المان نصب نشده است.

وی اضافه نموده بود: یکی از شروط کمیسیون فرهنگی و نامگذاری شورای شهر با تغییر نام میدان ورزش به میدان کتاب طراحی، ساخت و نصب المان بود و شهرداری دامغان نیز ضمن اعلام موافقت وعده داده بود که این المان را نصب کند اما نکرد.

با تشکیل شورای شهر ششم دامغان در بهمن ماه 1400 پیشنهاد نام گذاری یکی از میدان های شهر به کارآفرینی در صحن علنی مطرح شد. علی ملاکاظمی، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی در ابتدای طرح این موضوع گفت: هر کدام از میادین دامغان که به نام کارآفرینی نامگذاری گردد، وزیر کار برای افتتاح آن به دامغان سفر می نماید.

با اصرار مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر، مقرر شد میدانی در خیابان سراوری جنوبی یا میدانی در خیابان سراوری شمالی که بدون نام هستند یا میدان علی اکبر در ابتدای شهرک گلستان به نام کارآفرینی نامگذاری گردد.

ملاکاظمی بیان نمود: وزیر کار به رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دامغان مأموریت داد تا نسبت به آنالیز موقعیت میادین مورد نظر برای نامگذاری این میادین به کارآفرینی و وجود زیرساخت های لازم نتیجه را به وزارت کار اعلام کند.

مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر یادآور شد: رئیس اداره کار دامغان با نامگذاری 3 میدان فوق الذکر به نام کارآفرینی مخالفت نموده است و افتتاح آن ها را در شان وزیر نمی داند. پس از مخالفت رئیس اداره کار دامغان پیشنهاد دادیم که میادین اصلی شامل میدان 15 خرداد یا میدان دانشگاه یا میدان کتاب تغییر نام یابد که رئیس شورای شهر با آن مخالف بود.

ملاکاظمی اظهار کرد: رئیس شورای شهر می گوید اگر اسامی میادین اصلی را تغییر دهیم احتمال وجود مخالفت و اعتراض شهفرایندان را شاهد خواهیم بود؛ در صورتی که مردم سر سفره شان نان می خواهند، جوانان مردم کار می خواهند و کسی با نام میدان کتاب کاری ندارد.

میدان کارآفرینی در هر نقطه ای باشد برای افتتاحش به دامغان می آیم

مجتبی ایمانیان، رئیس شورای شهر دامغان به خبرنگار ایبنا گفت: مسئول کمیسیون فرهنگی در جلسه علنی شورای شهر گفته بود وزیر بیان نموده میدان کارآفرینی در هر نقطه ای از شهر باشد فرقی ندارد و برای افتتاح به دامغان می آیم.

ایمانیان ادامه داد: اقدامات قانونی و دعوت رسمی برای حضور وزیر کار در دامغان اجرا شده است که ادامه فرایند به تشخیص وزیر و مراجع بالادستی دامغان و استان سمنان مربوط می گردد.

از تغییر نام میدان کتاب صرف نظر گردد

به گزارش خبرنگار ایبنا میدان کتاب دامغان در فاصله چند ده متری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، باغ ایرانی و گذر فرهنگ و هنر این شهرستان واقع شده است و امید است، کمیسیون نامگذاری از تغییر نام این میدان به نام کارآفرینی صرف نظر کند و میدان دیگری را برای تغییر نام و حضور وزیر، تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص دهد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1401 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1920

به "میدان کتاب دامغان نیامده می رود؟، مدیریت شهری در آزمونی فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدان کتاب دامغان نیامده می رود؟، مدیریت شهری در آزمونی فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید