نکات کلیدی در طراحی وبسایت پیروز برای کسب و کار

به گزارش مجله رویگری، کسب و کار خود را با زحمت فراوان تأسیس نموده اید و حالا می خواهید بدانید آیا باید مثل ده ها هزار نفر دیگر، سایت هم درست کنید یا خیر. آیا واقعاً احتیاج به سایت هست؟ جواب مثبت است، احتمالاً هر تجارت موفقی احتیاج به سایت دارد، به خصوص اگر هدف، توسعه شرکت و تجارت مورد نظر باشد. امروزه هم میلیون ها نفر به اینترنت دسترسی دارند و هم برای جستجو های مختلف خیلی راحت و سریع از اینترنت استفاده می نمایند. اینترنت آسان و سریع است، به همین دلیل شرکتی که در اینترنت سایت زده باشد، بیشتر توجه مرا جلب می نماید. سایتی که ساده و با تفکر طراحی شده باشد، خودش نوعی تبلیغ مثبت است، حتی اگر فروش اینترنتی نداشته باشد.

نکات کلیدی در طراحی وبسایت پیروز برای کسب و کار

جهت دریافت مشاوره خدمات کاتالوگ دیجیتال از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

طراحی یک سایت عالی آن طورها هم که متخصصان ادعا می نمایند، سخت نیست. به شرط آنکه بدانید دقیقاً چه می خواهید و ضمناً کمی هم پول خرج کنید.

نگاهی به نکات مثبت و منفی سایت

بر اساس آمار ژانویه 2015، بیش از 3 میلیارد نفر (42% جمعیت جهان) کاربر فعال اینترنت هستند. شکی نیست که بیشتر این افراد احتمالاً مشتری شما نمی شوند. اما چرا حداقل توجه آنها را جلب نکنیم؟ یک سایت اینترنتی علاوه بر جذب مخاطبان جدید، به مشتریان موجود هم می تواند خدماتی ارائه دهد. اگر تبلیغات قرن بیستم برای جذب مخاطب بود، تبلیغات قرن بیست و یکم برای ارائه خدمات به مشتریان دائم (و طولانی مدت) است. ارائه خدمات، اصلی ترین عامل است و سایت می تواند در این زمینه یاری مؤثری بکند.

قبل از شیرجه زدن در دریای صفحات وب و اینترنت، چند دقیقه با خود فکر کنید که از سایت چه انتظاری دارید و این سایت چه کاری می تواند برای شما انجام دهد. در اینجا به برخی مزایای داشتن سایت اینترنتی اشاره می کنیم:

سایت وجهه شما را بالا می برد.

داشتن سایت به رونق تجارت شما یاری می نماید و به تعداد مشتریان می افزاید.

در صورت داشتن سایت، برخی هزینه ها نظیر کاغذ، چاپ و پست پایین می آید.

یک سایت اینترنتی 24 ساعت در روز، 7 روز در هفته و 365 روز در سال در دسترس است.

وب سایت به مشتریان امکان انتخاب می دهد.

حال که با جنبه های مثبت وب سایت آشنا شدید، بگذارید به چند نکته منفی هم در این مورد اشاره کنیم:

بسیاری از مشتریان فکر می نمایند داشتن سایت به معنی امکان خرید اینترنتی است؛ و اگر این امکان را نداشته باشید، بسیار نا امید می شوند.

در صورت امکان خرید اینترنتی احتمالاً خیلی از مشتریان تمایل ندارند تعیینات کارت اعتباری خود را به وسیله اینترنت بفرستند.

داشتن وب سایت لزوماً پیروزیت شما را تضمین نمی نماید، زیرا شناخته شدن و درآمد زایی به وسیله اینترنت بسیار سخت است.

وبسایت ممکن است کلاً باعث اتلاف پول و وقت بگردد، به همین دلیل باید بدانید، هدف از داشتن سایت چیست.

نکات طراحی یک سایت پیروز

اگر تصمیم گرفته اید که سایت بزنید، اول باید بدانید چه عواملی موجب پیروزیت یک سایت می شوند و چه عواملی یک سایت پیروز را پیروز تر می نمایند. سه خصوصیت یک سایت پیروز عبارتند از:

هدف روشن و تعیینی دارد.

جستجو در این سایت آسان است.

تصویری از خود ارائه می دهد که شما را به برقراری ارتباط مشتاق می نماید.

پیغام خود را واضح و روشن بیان کنید

بازدید نماینده ای که وارد سایت شما می گردد، اول دوست دارد بداند شما چه کار می کنید و بعد می خواهد بداند چه کار می توانید برای او بکنید. خیلی صریح به بازدیدنمایندگان شرح دهید کار شما چه مزایایی دارد.

پاراگراف ها باید کوتاه باشند. پاراگراف های کوتاه نه تنها جذاب ترند، بلکه اصولاً هیچ کس حوصله ندارد متنی بلندبالا و سنگین را که پر از پاراگراف های طولانی است، به دقت بخواند.

نکات مورد نظر خود را اولویت بندی کنید. مهم ترین و ضروری ترین نکات و مهیج ترین خبرها را بالای صفحه بنویسید.

تمرکز کردن روی متن

تنها دلیل بازدید مردم از یک سایت محتویات آن سایت است، چرا که مردم به دنبال اطلاعاتند، چنین اطلاعاتی را سخاوتمندانه در اختیار مردم بگذارید. سعی کنید اطلاعات شما با ارزش باشد.

لغات اضافی را حذف کنید. هر کلمه باید منظور و هدفی خاص داشته باشد. بنابراین از به کاربردن لغات اضافی و غیر ضروری بپرهیزید.

به روز باشید. بهترین سایت ها خیلی واضح و روشن می گویند که چه زمانی و هر چند وقت یکبار محتویات سایت به روز می گردد.

سایت باید در باشد، نه پنجره

سایت باید جاذبه داشته باشد، درست مثل قسمت پذیرش یا لابی هتل. بیش از چهار یا پنج انتخاب پیش روی کاربران قرار ندهید. وقتی کاربری وارد سایت شما می گردد، دوست دارد فوراً بداند این سایت راجع به چیست.

سعی کنید صفحه سایت خیلی طولانی نگردد. کاربر نباید مجبور گردد برای یافتن اطلاعات مرتبط همین طور در صفحه پایین برود. اگر اطلاعات زیادی برای کاربران دارید، این اطلاعات را قسمت قسمت کنید و هر قسمت را در صفحه ای ببرید.

چندین بار دیکته کلمات و دستور زبان جملات را کنترل کنید. تمام سایت باید حول یک موضوع اساسی بگردد. هر صفحه باید پس زمینه و دکمه های مشابهی داشته باشد تا کار جستجو برای کاربران آسان گردد.

تا حد امکان از عناصر گرافیکی و صوتی کمتری بهره ببرید

بازدیدنمایندگان دوست دارند صفحات سایت خیلی سریع بارگذاری گردد، ولی عناصر گرافیکی سرعت بارگذاری را خیلی پایین می آورند. برای هر عنصر گرافیکی که در صفحه می گذارید باید تاوان سنگینی بپردازید. جدید ترین چیزها لزوماً هوشمندانه ترین چیزها نیست.

البته برخی از مردم به اینترنت پرسرعت وصل می شوند و از دیدن عناصر گرافیکی پیچیده لذت می برند. شما باید سایت خود را برای مخاطبان مورد نظرتان طراحی کنید.

قبل از صداگذاری روی سایت خوب فکر کنید. برخی از مردم دوست ندارند موسیقی گوش نمایند و برخی از مردم وقتی سر کار هستند، وارد اینترنت می شوند و نمی توانند به موسیقی گوش نمایند.

مشتریان باید بتوانند به راحتی با شما تماس حاصل نمایند

بسیاری از سایت ها این نکته ساده و اساسی را فراموش می نمایند. مشتریان باید بتوانند سریع و آسان شماره تلفن، آدرس، ایمیل و ساعت های کار شما را پیدا نمایند. معمولاً این اطلاعات در صفحه تماس با ما گنجانده می گردد.

به مشتریان در خصوص اینکه چگونه احتیاجهای آن ها را رفع می کنید شرح دهید. آیا خریداران می توانند برای شما نامه های اینترنتی بفرستند؟ آیا باید تلفن نمایند؟ آیا در صورت تلفن، هزینه مکالمه را تقبل می کنید؟ باید به مشتریان اطمینان دهید که سایت شما مربوط به یک فروشگاه یا شرکت واقعی و معتبر است.

طراحی سایت

اگر خودتان توانایی های لازم برای طراحی و راه اندازی سایت را داشته باشید، مسلماً می توانید در هزینه تبلیغ به مقدار زیادی صرفه جویی کنید. اما اگر کسی با طراحی صفحات وب آشنایی ندارد دو راه دارد:

استفاده از مدل های آماده (template)

استخدام طراح صفحات وب

1. استفاده از مدل های آماده

مدل های آماده الگوهایی از پیش ساخته شده هستند که استفاده از آنها هزینه طراحی را پایین می آورد و باعث به وجود آمدن هماهنگی و انسجام در تمام سایت می گردد. پیش از استفاده از الگوی آماده، به دو موضوع زیر توجه کنید:

به یاری الگوهای آماده ممکن است بتوانید صفحاتی حرفه ای طراحی کنید. اما هنگام طراحی انتخاب های شما محدود می گردد به آنچه در نرم افزار وجود دارد. به عبارت دیگر، اگر شما دنبال خلاقیت های فردی هستید، الگوی آماده جواب گوی احتیاج شما نیست.

یاد دریافت چگونگی کار با بسیاری از الگوهای آماده احتیاجمند صرف وقت زیادی است. ممکن است ظاهراً استفاده از الگوهای آماده ارزان تر از استخدام یک طراح تمام گردد، اما در بسیاری موارد کار با الگوهای آماده مستلزم صرف وقت فراوانی است.

2. استخدام طراح صفحات وب

اگر توانایی لازم برای طراحی صفحات وب را ندارید، و وقت هم نمی کنید این جور مسائل را یاد بگیرید، یا اگر به دنبال سایتی حرفه ای همراه با خلاقیت های فردی هستید، یا اگر برای طراحی سایت عجله دارید، در این صورت استخدام طراح صفحات وب بهترین کار است. البته استخدام طراح، گاهی اوقات (نه همواره) گران ترین راهکار است.

برای انتخاب یک طراح صفحات وب خوب و مناسب به نکات زیر توجه کنید:

چند معرف خوب پیدا کنید. به معرف ها زنگ بزنید و بپرسید طراح تا چه حد در کارهای قبلی اش رضایت مشتریان را جلب نموده است. آیا توقعات مشتریان و کارفرماها را برآورده نموده؟ آیا طبق جدول زمانبندی کار را انجام داده؟ آیا آخر سر خرج پیش بینی نشده ای به وجود نیامده؟

بازدید از سایت هایی که وی قبلاً طراحی نموده. چند سایتی که این شخص طراحی نموده را ببینید. آیا صفحات جالب و گیرا هستند؟ آیا می توان به راحتی در صفحات جستجو کرد؟ آیا طراحی صفحات با موضوع سایت ارتباط دارد؟ آیا سایت ها و صفحات زود بارگذاری می شوند؟

فهرست کاملی از کارهایی که طراح باید انجام دهد تهیه کنید. آیا طراح باید سایت را در اینترنت نصب کند؟ آیا طراحی باید اسم سایت را در موتورهای جستجو قرار دهد؟ آیا خودتان آرم دارید، یا طراحی باید آرمی برای شما طراحی کند؟ کل سایت چند صفحه باید داشته باشد؟ آیا عناصر گرافیکی را طراحی به طور سفارشی و ابتکاری می سازد یا می خواهد از الگوی آماده استفاده کند؟

آیا طراح می داند نام سایت را چطور باید در موتورهای جستجو ثبت کند، تا هر کاربری بتواند به راحتی سایت را بیابد؟ طراحی پیدا کنید که بتواند کاری کند که کاربران به راحتی سایت شما را پیدا نمایند.

تحویل طبق برنامه

آیا طراح به شما اجازه اظهار نظر در هر مرحله و اعلام موافقت یا مخالف می دهد؟

ارزیابی روشن و واضح از کل هزینه ها.

یک کار حرفه ای. تمام صفحات سایت شما باید یک شکل و یکسان و عناصر گرافیکی باید گیرا و در عین حال ساده باشند و وقت زیادی برای بارگذاری نگیرند. هیچ صفحه ای نباید آن قدر طولانی باشد که کاربر برای یافتن اطلاعات مهم مجبور گردد کلی وقت در آن صفحه تلف کند.

بعد از اینکه طراح مورد نظر را یافتید، به چند طریق می توانید با وی قرارداد ببندید:

ساعتی. اگر قرارداد ساعتی می بندید باید مدام از طراح گزارش کارش را بگیرید تا بدانید هر لحظه چقدر از کار اجرا شده. ضمناً اگر انتظارات شما برآورده نشد، باید حق فسخ قرارداد داشته باشید.

قیمت ثابت. قرارداد نرخ ثابتی دارد. شما و طراح برای کل کار روی قیمتی ثابت توافق می کنید. در این نوع قراردادها باید آنچه را که قرار است در انتها کار تحویل بگیرید، به دقت تعیین کنید. ساعت های کاری طراح در این نوع قرارداد برای شما اهمیتی ندارد. چه طراح کار را یک روزه تحویل دهد، چه یک ماهه شما باید مبلغ مشخصی به وی بپردازید.

به علاوه هزینه. در این نوع قرارداد تمام هزینه های پروژه را تقبل می کنید. علاوه بر این باید تعهد کنید که آخر سر دستمزدی یا درصدی ثابت را نیز بپردازید. برخی از مقاطعه کاران بخشی از کار را در حین اجرای پروژه به شخص دیگری محول می نمایند، در این صورت شما باید دستمزد آن شخص را نیز بپردازید.

در نظر دریافت دستمزدی مشخص. در این نوع قرارداد شما به طراح می گویید که چه مقدار بودجه در نظر گرفته اید. آنگاه بهترین صفحات وبی را که با این قیمت می توان طراحی کرد، تحویل می گیرید.

قراردادهای بالا در تمام کارهای طراحی به همین صورت تعریف می شوند. اگر با طراح به توافق برسید، می توانید ترکیب و تلفیقی از چند قرارداد بالا را بهره ببرید. یا اینکه خودتان قراردادی بنویسید. اغلب طراحان قبل از آغاز پروژه، مساعده (یا بخشی از دستمزد) را می گیرند. تا جایی که ممکن است در پیش پرداخت مبلغ کمتری بپردازید.

منبع: www.pallasweb.com

منبع: الی گشت
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 605

به "نکات کلیدی در طراحی وبسایت پیروز برای کسب و کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات کلیدی در طراحی وبسایت پیروز برای کسب و کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید