نگرانم! نکند درد شکم من منشا عصبی نداشته باشد و از چیز دیگری باشد - IBS یا سندرم روده تحریک پذیر

به گزارش مجله رویگری، مثل خیلی از بیماری های دیگر، درد چیز مهمی است. درد مزمن شکم، ممکن است نشانه بیماری مهمی باشد. بنابراین هیچگاه درد مزمن شکم را بی اهمیت ندانید و آنالیز اش کنید.

نگرانم! نکند درد شکم من منشا عصبی نداشته باشد و از چیز دیگری باشد - IBS یا سندرم روده تحریک پذیر

اما مشکل خیلی ها وقت ها در همین زمان آنالیز ایجاد می گردد. برای بیمار آزمایشات و اعمال تشخیصی زیادی انجام می گردد و دست آخر چیزی پیدا نمی گردد.

شاید دو دهه قبل پزشکان با اصطلاح خودمانی از اعصابته، تشخیص نهایی شان را به بیمار اعلام می کردند. اما دو دهه است که به دلایل گوناگون از اصطلاح علمی و البته شیک تر IBS یا سندرم روده تحریک پذیر استفاده می نمایند.

بعضی از بیمارها ممکن است تصور نمایند که این تشخیص اخر بر این است که پزشک بیمار نگران و پیگیر را از سرش باز کند! در صورتی که واقعا این طور نیست و اگر همه کارهای تشخیصی لازم اجرا شده باشد، تشخیص نهایی علمی همین می گردد.

جزو وظایف پزشک است که شرح دقیقی در خصوص این بیماری به مراجعان خود بدهند و با دادن اطمینان خاطر و آموزش شیوه های مبارزه با درد و ناراحتی مزاحم این بیماری و نیز بعضی از داروها، از شدت ناراحتی بیمار بکاهند.

اما در این پست، نکته اصلی این است که واقعا چه دردهایی را می توانیم به حساب سندرم روده تحریک پذیر بگذاریم و در خصوص چه دردهایی باید مواظب باشیم و ساده انگاری نکنیم.

علائمی که به نفع یا ضرر IBS هستند

یافته های زیر به نفع تشخیص سندرم روده تحریک پذیر است

  1. درد قسمت تحتانی شکم عودنماینده به همراه تغییر در عادات روده ای بدون پیشرفت علائم
  2. شروع علائم در هنگام استرس
  3. عدم وجود علائم دیگر قسمت های بدن مثل تب و کاهش وزن
  4. مدفوع کم حجم و بدون خون

یافته های زیر به ضرر تشخیص سندرم روده تحریک پذیر می باشند

  1. ظهور اولین علائم بیماری در سنین بالا.
  2. سیر پیشفراینده بیماری
  3. ادامه یافتن اسهال بعد از 48 ساعت ناشتایی و گرسنگی
  4. وجود اسهال شبانه
  5. مدفوع چرب
  6. کم خونی
  7. ESR بالا در آزمایشات
  8. وجود لکوسیت (گویچه سفید) یا خون در مدفوع
  9. حجم مدفوع بیشتر از 200 تا 300 سی سی در روز

درد یا ناراحتی شکمی معیار اصلی جهت تشخیص IBS است. درد غالباً دوره ای و کرامپی است، یعنی درد می گیرد و ول می نماید و ممکن است خفیف تا شدید (موجب اختلال فعالیت روزانه گردد). درد شکم معمولاً همیشه در ساعت بیداری رخ می دهد.

تغییر در عادات اجابت مزاج، یعنی فرایند روتین کار کردن شکم و دفع مدفوع، پایدارترین تظاهر بالینی در IBS است. شایع ترین الگو، یبوست و اسهال متناوب بوده که غالباً یکی از این دو رجحان دارند. اسهال ناشی از IBS، کم حجم بوده و بیشتر مبتلایان حجم مدفوع کمتر از 200 سی سی دارند. اسهال شبانه در سندرم روده تحریک پذیر رخ نمی دهد.

چیزهایی که در بالا اشاره شد می توانند نمایی کلی از علت درد مزمن شکم به دست بدهند. همان طور که اشاره شد، بدون آنالیز های لازم، واقعا خطاست که از ابتدا دردهای شکمی رو فورا منتسب به سندرم روده تحریک پذیر کنیم. آزمایش خون و مدفوع و در موارد زیاد آندوسکوپی و کلونوسکوپی، جزو این آنالیز ها می توانند باشند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 620

به "نگرانم! نکند درد شکم من منشا عصبی نداشته باشد و از چیز دیگری باشد - IBS یا سندرم روده تحریک پذیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانم! نکند درد شکم من منشا عصبی نداشته باشد و از چیز دیگری باشد - IBS یا سندرم روده تحریک پذیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید