واکنش بورس به احتمال یک جنگ منطقه ای

به گزارش مجله رویگری، اقتصاد نیوز:به دنبال حمله پهباد های یمنی به بزرگترین پالایشگاه نفتی دنیا در عربستان در روز شنبه، بار دیگر رکوردی تازه از شاخص کل بازار سهام به ثبت رسید.

واکنش بورس به احتمال یک جنگ منطقه ای

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از رویداد24 ، به دنبال حمله پهبادهای یمن به بزرگترین پالایشگاه و تاسیسات نفتی دنیا در عربستان در روز شنبه، شاخص ها در بورس تهران واکنش مثبت نشان دادند و دادوستد ها در تالار حافظ شاخص را تا ارتفاع 300 هزار واحدی بالا برد.

در جریان دادوستدهای روز شنبه در بازار سرمایه، تعداد 7میلیارد و 522میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 2146میلیارد تومان در 696هزار نوبت مورد دادوستد نهاده شد و شاخص بورس با رشد 4528واحدی در ارتفاع 304هزار و 459واحدی همراه شد.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در این روز به نام نمادهای پتروشیمی خارک، صنایع ملی مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان شد و در مقابل نمادهای معاملاتی پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت بندرعباس با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص های اصلی بازار سرمایه در این روز همه مثبت بودند ؛ به طوری که شاخص قیمت (وزنی ارزشی) 1217واحد، کل (هم وزن) 1706واحد، قیمت (هم وزن) 1142واحد، آزاد شناور 5981واحد و شاخص های بازار اول و دوم به ترتیب 3940و 6299واحد رشد کردند.

اما وضعیت بازار سهام به همین شکل باقی نماند و همچنان متاثر از تحولات منطقه روند آن تغییر کرد. در پی حادثه در تاسیسات نفتی عربستان، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه شب به وقت تهران از تحریم های شدیدتر علیه ایران دم زد. رئیس جمهور آمریکا که این روز ها به همراه سایر مقامات آمریکایی در حال اتهام پراکنی علیه ایران در مورد حمله به تاسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو است، چهارشنبه شب وعده تحریم های شدیدتری را علیه ایران داد.

وی در پاسخ به اینکه این تحریم ها چه مواردی را شامل می شوند گفت: این تحریم ها را ظرف 48 ساعت آینده اعلام خواهیم کرد.

همین موضوع باعث ریزش شاخص های بورس شد، به گونه ای که در آخرین روز معاملات بورس تهران تعداد 10 میلیارد و 558 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 2594 میلیارد تومان در 655 هزار نوبت مورد دادوستد نهاده شد و شاخص بورس با افت 3834 واحدی در ارتفاع 302 هزار و 82 واحد نهاده شد.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در این روز به نام نماد های فولاد مبارکه اصفهان، مخابرات ایران و معدنی و صنعتی چادرملو شد و در مقابل نماد های معاملاتی فولاد خراسان، بانک تجارت و بانک صادرات ایران با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت سر گذاشتند؛ به طوری که شاخص قیمت (وزنی ارزشی) 1030 واحد، کل (هموزن) 489 واحد، قیمت (هموزن) 327 واحد، آزاد شناور 4200 واحد و شاخص های بازار اول و بازار دوم 3021 و 6747 واحد افت کردند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 338

به "واکنش بورس به احتمال یک جنگ منطقه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش بورس به احتمال یک جنگ منطقه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید