چین نمونه های خاک ماه را به زمین آورد

به گزارش مجله رویگری، کپسول دربردارنده خاک و سنگ های ماه با فرود در ناحیه مغولستان داخلی در چین، مأموریت پیچیده ی چانگ ای 5 را به سرانجام رساند.

چین نمونه های خاک ماه را به زمین آورد

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از زومیت، رسانه دولتی چین تأیید کرد که نخستین مأموریت این کشور برای آوردن نمونه از خاک ماه به تازگی به همراه محفظه ای حاوی سنگ های قمری به زمین بازگشته است. کپسول شامل نمونه که فضاپیمای چینی دو هفته پیش آن را از سطح ماه برداشت نموده بود، شب گذشته پس از عبور از جو زمین با چتر نجات در ناحیه مغولستان داخلی فرود آمد.

فرود کپسول، سرانجام مأموریت قمری به شدت پیچیده چانگ ای 5 را رقم زد. این مأموریت چهارم آذر پرتاب شد و مجموعه ای متشکل از چهار فضاپیمای رباتیک را روانه مدار ماه کرد. 11 آذر، دو فضاپیما شامل سطح نشین و ماژول صعود روی سطح ماه فرود آمدند تا نمونه هایی از سنگ های قمری برداشت نمایند. به محض آن که مواد کافی جمع آوری شد، صعودگر از روی ماه برخاست و نمونه ها را تا اتصال به فضاپیمای مدارگرد با خود حمل کرد.

سپس سفر بازگشت به زمین شروع شد. ماژول صعود نمونه ها را به فضاپیمای دیگری منتقل کرد که در راستا بازگشت به خانه قرار داشت. شب گذشته، کپسول حاوی نمونه درون جو شیرجه زد و در نهایت با چتر نجات روی زمین فرود آمد. فرود کپسول مأموریت چانگ ای5، چین را پس از ایالات متحده و شوروی به سومین کشوری تبدیل کرد که نمونه های ماه را به زمین آورده است. درواقع آخرین بار شوروی با مأموریت رباتیک لونا 24 در سال 1978 پیروز شده بود سنگ های قمری را به زمین بیاورد.

پس از فرود، مقام های چینی موقعیت کپسول را شناسایی و آن را به سرعت به آزمایشگاه منتقل کردند. چین امیدوار است حداکثر 4 کیلوگرم مواد از ناحیه ای کاوش نشده از ماه به نام اقیانوس طوفان ها جمع آوری نموده باشد. این بخش از سطح قمری بسیار هموارتر از دیگر نواحی است و دانشمندان گمان می نمایند سنگ های آنجا در اثر فعالیت اخیر آتشفشانی یک دست شده اند. مطالعه این مواد در محیط آزمایشگاه می تواند از تکامل ماه و همچنین کل تاریخچه پیچیده منظومه زمین و ماه درک بهتری به دانشمندان بدهد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1301

به "چین نمونه های خاک ماه را به زمین آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین نمونه های خاک ماه را به زمین آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید