کاهش 39 درصدی بارندگی های تهران در دی ماه ، شرایط بارندگی در بهمن سال جاری

به گزارش مجله رویگری، مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران با بیان اینکه بارش های دی ماه نسبت به بلند مدت 39 درصد و دمای هوا 1.4 درجه سلسیوس کاهش یافته است، اظهارکرد: مقدار بارش ها و دما در بهمن نیز به طور خوشبینانه در حد نرمال خواهد بود اما بارش های احتمالی هم کم بارشی های گذشته را جبران نخواهد کرد.

کاهش 39 درصدی بارندگی های تهران در دی ماه ، شرایط بارندگی در بهمن سال جاری

به گزارش خبرنگاران، مازیار غلامی مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران درباره پیش بینی دما و بارش در بهمن ماه ارائه داد و اظهار کرد: تحلیل جدیدترین نقشه های پیش بینی فصلی بیانگر آن است که طی سه ماه آینده میانه دمای هوا در سطح استان بالاتر از نرمال برآورد شده (0.5 تا 1 درجه بالاتر از نرمال) است و میانه بارش استان در برترین شرایط و خوشبینانه ترین حالت در حد نرمال پیش بینی می گردد.

او اضافه کرد: از نظر توزیع ماهانه بارش نیز انتظار می رود که به تدریج طی بهمن ماه بارش به شرایط نرمال گرایش پیدا کند. در عین حال با توجه به کاهش بارش انباشته شده از ماه های قبل، بارش های احتمالی آینده نمی تواند کم بارشی را جبران کند و کماکان لزوم صرفه جویی مصرف آب در بخش های مختلف عمومی (مردم) و اختصاصی (بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی و . . .) کماکان وجود دارد.

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران تاکید نمود: مدیریت دقیق منابع و مصارف آب، اقدام فوری و برنامه ریزی برای فعالیت های کشاورزی در ماه های بهار و تابستان 1402 بعلاوه اتخاذ تدابیر و پیش بینی های لازم به وسیله بخش های مختلف اجرایی توصیه می گردد.

او بعلاوه درباره شرایط بارش طی دی ماه اظهارکرد: تجزیه و تحلیل آمارهای دریافتی از ایستگاه های هواشناسی استان بیانگر آن است که طی این ماه 15.9 میلی متر باران (به صورت پهنه ای) در استان تهران رخ داده است که نشاندهنده کاهش 39 درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلندمدت است.

غلامی ادامه داد: این کاهش بارندگی دی ماه نسبت بلندمدت در حالی است که اندازه کاهش بارش در استان تهران از ابتدای سال زراعی تا سرانجام دی ماه و در مقایسه با بلند مدت 63 درصد است البته بیشتر استان های کشور تحت تاثیر کم بارشی قرار دارند، به گونه ای که کل کشور از ابتدای سال زراعی تا سرانجام دی 1401 با کاهش 18درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلند مدت روبه رو بوده اند.

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران اضافه کرد: آنالیز بارش از ابتدای سال زراعی تا به امروز نشان دهنده آن است که استان تهران ششمین استان کشور از نظر بیشترین کاهش بارش بوده است.

به گفته غلامی از نظر توزیع مکانی نیز همچون ماه قبل (دی) بارش در همه شهرستان های استان در مقایسه با بلند مدت و سال قبل کاهش داشته است وبیشترین کاهش بارش به ترتیب مربوط به شهرستان های فیروزکوه، دماوند، شمیرانات، رباط کریم، ری و پردیس بوده است.

او بعلاوه درباره شرایط دمای هوا در دی ماه اظهار کرد: آنالیز و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا که شامل میانه دما، دمای حداقل و دمای حداکثر در ایستگاه های هواشناسی استان می گردد، بیانگر کاهش دما در دی ماه است. میانه دمای هوای استان تهران در این ماه،1 درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با بلند مدت 1.4 درجه سلسیوس کاهش داشت این درحالیست که میانه کمینه دما، 1.2درجه سلسیوس و میانه بیشینه دما 1.6 درجه سلسیوس کاهش یافت.

غلامی در سرانجام توضیح داد: دی ماه 1401 در مقایسه با بلند مدت به طور نسبی سردتر بود. از نظر توزیع دما در شهرستان های استان نیز تمامی شهرستان های استان با کاهش دما روبه رو بودند که بیشترین کاهش دما مربوط به شهرستان های پردیس، شمیرانات و تهران بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 بهمن 1401 بروزرسانی: 8 بهمن 1401 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 2097

به "کاهش 39 درصدی بارندگی های تهران در دی ماه ، شرایط بارندگی در بهمن سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 39 درصدی بارندگی های تهران در دی ماه ، شرایط بارندگی در بهمن سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید