کشمکش های کرونایی سینما و تلویزیون

به گزارش مجله رویگری، رسانه هایی که بر این باور بودند وزارت ارشاد و صداوسیما باید برنامه ای عملی برای توقف فراوری پروژه ها ارایه دهند و نباید سنگینی تمام بار تصمیمات را بر دوش کارگردانان و تهیه کنندگان انداخت.

کشمکش های کرونایی سینما و تلویزیون

پولاد امین| با اینکه در روز های کرونایی اخیر ادامه فراوری و فیلمبرداری شماری از فیلم ها و سریال ها حواشی و شایعات پرشماری را در فضای فرهنگی رسانه ای کشور به وجود آورده، اما چنین به نظر می رسید که بعد از دستور صریح رئیس ستاد مقابله با کرونا به رئیس سازمان صداوسیما و وزیر ارشاد مبنی بر لزوم توقف فیلمبرداری ها سایه این بحران از سر سینما و صداوسیمای ایران دور خواهد شد؛ اما پاسخ نامنتظره رئیس صداوسیما به فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران حکایت از این دارد که این قصه سر دراز خواهد داشت و این موضوع نقدها، اعتراضات و کنایه های پرتعدادی را در میان اهالی سینما و تلویزیون و رسانه به وجود آورده است.

نقدها درباره ادامه فیلمبرداری پروژه های سینمایی و تلویزیونی در یک هفته اخیر پرشمار است؛ به خصوص بعد از اینکه خبر رسید چند پروژه سینمایی در عین نارضایتی ستارگان شان فیلمبرداری را متوقف ننموده اند.

هم زمان با این نقدها مهران مدیری نیز برنامه دورهمی اش را دوباره با حضور مردم جلوی دوربین برد تا باب بحث های زیادی درباره سیاست های دوگانه صداوسیما باز گردد -که چگونه برنامه ای مانند دورهمی می تواند خود را از شمول قاعده و قانونی خارج بداند که حتی احسان علیخانی و عصر جدید نیز به آن گردن نهاده بودند.

تناقضی که توجه علیرضا وهاب زاده، مسئول فضای مجازی قرارگاه مبارزه با کرونا، را نیز به خود جلب کرد: تناقض یعنی در پیک بیماری کرونا، 400 نفر را از شهر های مختلف کشور جمع کنی و توی دورهمی برایشان از اصول پیشگیری از کرونا بگویی! ظاهرا مهران مدیری واکسن پیشگیری از کرونا را کشف نموده است و ما بی خبریم. می شد برنامه را جوری ساخت که سلامت چندصدنفر به خطر نیفتد!

نامه دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان صداوسیما مبنی بر لزوم توقف فیلمبرداری پروژه های تلویزیونی و سینمایی در اوج بحران کرونا، اما می توانست تمام این بحث ها را تمام کند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا با اشاره به اینکه عده ای از تهیه کنندگان در شرایط کنونیِ کشور در حال استمرارِ ساخت و تهیه فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی با حضور انبوه عوامل سازنده هستند، خواهان توقف این پروژه ها شده و گفته بود که در شرایطی که بعضی از فراوریات سینمایی و تلویزیونی در محیط های نسبتا محدود و با تراکم و تردد جمعیت تهیه می گردد و در چنین شرایطی رعایت ملاحظات بهداشتی بسیار مشکل است و این امر می تواند ضمن داشتن عوارض و خطرات برای این عزیزان، باعث گسترش شدید زنجیره انتقال ویروس کرونا به دیگران نیز گردد بنابراین ضروری است ضمن اتخاذ تدابیر و سازوکار های جبرانی برای جلوگیری از ضرر و زیان این قشر فرهیخته، در اسرع وقت اقدامات لازم برای توقف پروژه های مذکور تا اطلاع ثانوی به عمل آید.

درخواست فرمانده عملیات مدیریت کرونا، اما با پاسخ تند رئیس صداوسیما روبرو شد؛ پاسخی چنان تند که بعضی از رسانه ها از آن به عنوان لجبازی یاد کردند. علی عسگری در واکنش به درخواست برای توقف فیلمبرداری سریال ها به مسائلی اشاره نمود که اتفاقا نه تن ها بحث ها و حواشی را کاهش نداد که حتی عمق فاجعه را بیشتر عیان کرد.

او گفت: ما نمی توانیم کشور را تعطیل کنیم. دشمن قصد این را دارد که ما چرخ کشور را تعطیل کنیم. ما برنامه ریزی نموده ایم و با حفظ بهداشت و سلامت همکاران همه کار می کنند. اگر ما تعطیل می کردیم که نمی توانستیم 66 شبکه تلویزیونی و بیش از 90 شبکه رادیویی را اداره کنیم. همه این ها دارند کامل کار می کنند، ضمن اینکه 20 سریال هم در حال فراوری هستند و بر کار کاملا تسلط داریم.

ما سریالی در حال تصویربرداری داریم که 700 نفر عوامل دارد و پزشک مستقر نموده ایم که هر روز یکی یکی افراد را چک می کند که بروند یا نروند و اگر کسی مسئله ای داشته باشد، اجازه کار نمی دهند و نمی توانند وارد صحنه بشوند. برنامه دورهمی هم همین طور.

پاسخ علی عسگری واکنش های زیادی را به وجود آورد. صالح دلدم، کارگردان فیلم توقیفی منشی خصوصی من نوشت: حالا چقدر صداوسیما و سریال های آن بیننده دارد و تأثیرگذار است که جان عوامل، هنرمندان، خانواده های آن ها و سایر مردم را به خطر می اندازید؟ پزشک اگر بخواهد هفتصد نفر عوامل را به ترتیب چک کند که روز فیلمبرداری به سرانجام می رسد و زمانی برای ضبط باقی نمی ماند و روز بعد هم باید بقیه را چک کند!

محمدرضا لطفی، کارگردان فیلم تعارض، نیز نوشت: سه پروژه تلویزیونی و سریال از عوامل شون تست کروناشون مثبت اعلام شده، اما کار نخوابیده. ایشون قطعا در جریان این موضوع هستن و همون طور که من و خیلی های دیگه اسم این سه تا سریال رو میدونیم، ایشون با جزئیات بیشتر میدونن...

پیش از ستاد عملیات مدیریت کرونا خانه سینما نیز در پی نقدها ایجادشده درخواست نموده بود که فیلمبرداری ها متوقف شوند. کانون کارگردانان سینمای ایران برای جلوگیری از ابتلای هنرمندان به کرونا با تأکید بر اینکه مسئولیت هرگونه اتفاق ناخوشایند برای عوامل پروژه های سینمایی و تلویزیونی بر عهده تهیه کنندگان و کارگردانان است

درخواست توقف فیلمبرداری کار ها را داده بود: با توجه به اعلام مکرر مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر اینکه قطع زنجیره انتقال کرونا تنها به وسیله قرنطینه میسر است و با استناد به گزارش نگران کننده کارگروه مورد اعتماد و فعال مدیریت بحران کرونا در سینما، کانون کارگردانان سینمای ایران از تمامی تهیه کنندگان محترم و کارگردانان عزیز درخواست می کند جهت حفظ سلامتی خود و عوامل شان هر چه سریع تر به تعطیلی پروژه های سینمایی و تلویزیونی اقدام کنند.

پیش تر سید محمدمهدی طباطبایی نژاد، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، نیز خبر از این داده بود که در پی توصیه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا به منظور توقف فراوریات، تا اطلاع ثانوی پروانه ساخت برای آثار سینمایی و غیرسینمایی صادر نخواهد شد.

این تصمیمات و دستورات در پی نقدها پرتعداد رسانه های حقیقی و مجازی به ادامه فیلمبرداری فیلم ها و سریال ها اتخاذ و اعلام شده بود. رسانه هایی که بر این باور بودند وزارت ارشاد و صداوسیما باید برنامه ای عملی برای توقف فراوری پروژه ها ارایه دهند و نباید سنگینی تمام بار تصمیمات را بر دوش کارگردانان و تهیه کنندگان انداخت.

با این حال هنوز تغییری در روال کار شماری از پروژه ها ایجاد نشده و فیلمبرداری شان ادامه دارد. آن هم در لوکیشن هایی مثل محل بازیافت زباله و بیمارستان و تجمعات و مراکز پرخطر؛ مثلا فیلم سینمایی روشن ساخته روح الله حجازی که به رغم اعتراض شدید بازیگرانش ازجمله رضا عطاران و سارا بهرامی فیلمبرداری اش در لوکیشن بازیافت زباله در یافت آباد و بعد از آن نیز در کهریزک ادامه دارد.

یا فیلمبرداری فیلم جدید حسین قناعت به نام شپلوتکا که شنیده می گردد در شمال کشور شاهد اتفاقات عجیبی بوده است. سریال زمین گرم به کارگردانی سعید نعمت الله و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی نیز نه تن ها به فیلمبرداری ادامه می دهد که بی هیچ دغدغه ای از عکس های جدیدش هم رونمایی می کند.

یا سریال پایتخت که به رغم انتشار اخبار سرانجام فیلمبرداری اش در شمال کشور، این روز ها در تهران روز های سرانجامی تصویربرداری را می گذراند یا سریال مناسبتی ماه رمضان با عنوان زیرخاکی که این روز ها در بیمارستان عرفان در حال فیلمبرداری است،

آن هم در حالی که گفته می گردد بیمارستان ها یکی از مهم ترین مراکز انتشار و شیوع ویروس هستند. سریال الف. ویژه سلمان فارسی هم هست که این روز ها با بیش از 300 هنرور و 200- 300 نفر عوامل در جزیره قشم در حال فیلمبرداری است. حساب برنامه دورهمی مهران مدیری هم که در این بین جداست.

برنامه ای که به قول یکی از نویسندگان طناز بر این باور است که کرونا هم مثل خیلی از میهمانان برنامه، با دیدن مهران مدیری ذوق خواهد نمود و منتقل نخواهد شد! در کل همان طور که فرامرز روشنایی، بازیگر و روزنامه نگار به علی عسگری کنایه زده آقای علی عسگری با افتخار فرموده اند که 20 سریال در حال فیلمبرداری است.

موضوعی که باعث اعتراض حجت قاسم زاده اصل شده: واقعیت این است که تنها تصمیم گیر تعطیل نشدن پروژه ها، تهیه کننده ها هستند. تهیه کننده هایی که یا سرمایه سرمایه گذار دست شان است یا از دولت بودجه گرفته اند و در قبا لش باید جوابگو باشند. آیا این تهیه کننده ها حاضر هستند اگر کسی از عوامل فیلم کرونا گرفت و فوت کرد تا آخر عمر هزینه های زندگی خانواده اش را به عهده بگیرند؟!

هیچ فیلمی ارزش جان و زندگی یک نفر را ندارد، ما فیلم می سازیم که از زندگی بگوییم، تهیه کننده های محترم پول تان را آغشته به خون عوامل فیلم نکنید، هر کدام از این آدم ها، فرزند کسی هستند و پدر و مادر کسانی و عزیز خانواده ای.

با این حال بسیاری نیز هستند که با توجه به پاسخ تند علی عسگری به فرمانده عملیات مدیریت کرونا بر این باورند که باید مسئولیت هر گونه فاجعه احتمالی سر صحنه فیلمبرداری پروژه ها را از تهیه کننده و کارگردان ساقط کرد و اراده ای دیگر در کار است تا فیلم ها و سریال ها ادامه یابند.

منبع: فرادید
انتشار: 11 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 769

به "کشمکش های کرونایی سینما و تلویزیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشمکش های کرونایی سینما و تلویزیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید