اصلی ترین مأموریت آموزش وپرورش به روایت وزیر

به گزارش مجله رویگری، خبرنگاران/خراسان رضوی وزیر آموزش و پرورش گفت: اصلی ترین ماموریت آموزش وپرورش این است که افرادی تربیت کند که در زندگی روی پای خود بایستند، از انفعال و درماندگی نجات یابند و از حقوق خود دفاع نمایند.

اصلی ترین مأموریت آموزش وپرورش به روایت وزیر

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای تحصیلی زبان استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

محسن حاجی میرزایی امروز، پنجشنبه 26 دی ماه، در گردهمایی سالانه شوراهای آموزش و پرورش استان خراسان رضوی که در سالن شهید باهنر استانداری برگزار گردید، اظهار کرد: قانون شوراهای آموزش و پرورش یک قانون خوب و مترقی است، روش مشارکت را تعیین نموده و به آن مشروعیت داده، بنابراین جهت منحصر ما و شماست. همه شما در آموزش وپرورش هر هدفی که دارید نمی توانید بدون این جهت به آن ها برسید و ما نیز نمی توانیم؛ بنابراین طریقه ای که امروز به دلیل تجربیات داخلی و بین المللی و مبانی نظری بر آن تاکید می گردد، این است که باید به الگوی سنجیده ای از مشارکت برسیم و کاستی های عملی را به صورت سنجیده حل کنیم.

حاجی میرزایی اضافه نمود: مشارکت برای امروز ما یک امر خطیر و راهبردی است و ما در آموزش وپرورش قادر نخواهیم بود به اهداف خود دست پیدا کنیم، مگر در پرتو مشارکت با جامعه. ماموریت اصلی ما تربیت است؛ تربیت نسلی که می خواهد در میدان زندگی مسئولیت پذیری و نفش آفرینی کند. خلاصه ترین تعریف از ماموریت آموزش وپرورش این است که افرادی تربیت کند که در زندگی روی پای خود بایستند، از انفعال و درماندگی نجات یابند و از حقوق خود دفاع نمایند. آیا این کار بدون مشارکت امکان پذیر است؟

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزی که در اختیار من بوده، بخش مهمی در اختیار خانواده است و زمانی هم که در اختیار ما واقع شده است، بخشی در اختیار خانواده و جامعه نیز هست. ما می خواهیم او را برای زیستن شرافتمند آماده کنیم، بنابراین باید با خانواده و جامعه هم راستا باشیم. اگر نتوانیم به چارچوب مشترکی برسیم، اهداف ما تحقق پیدا نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه چالش های مهم آموزش وپرورش در تمام برنامه های توسعه قبل و بعد انقلاب، مفاهیمی مشترک دارد، توضیح داد: محتوا متناسب با احتیاج جامعه نبوده و روش ها کارآمد نیست. آموزش وپرورش تمرکز داشته و تفویض اختیار مناسبی ندارد. چرا قادر نیستیم این مسائل را حل کنیم؟ اگر آموزش وپرورش می خواهد به اهداف برسد، این اهداف بدون پیوند با جامعه میسر نخواهد بود. باید به تقاضای روشن از چیزی که می خواهیم دست یابیم، برسیم، تا کوشش ها در جهت هدف تعیین هم افزا باشد، اما تا کنون نتوانسته ایم.

حاجی میرزایی بیان نمود: یکی از مهم ترین ماموریت های شورای آموزش وپرورش ایجاد چنین چشم اندازهای روشنی مبتنی بر بوم و احتیاجهای منطقه است که باید محورهایی را تعیین و ظرفیت های جامعه را حول آن محور فعال کرد. بخش دیگر اینکه می خواهیم فردی را برای جامعه تربیت کنیم که وارد بخش های مختلف گردد و کار کند. اگر نتوانیم به یک گفت وگو، چشم انداز و هدف گذاری مشترک دست یابیم، وضعیتی می گردد که اکنون نیز هست و ماحصل ما بعد از 12 سال راهی ندارد جز اینکه کنکور دهد؛ زیرا هیچ جهت دیگری متقاضی کوشش ها و ظرفیت های او نیست.

وزیر آموزش و پرورش اضافه نمود: شوراها آمده تا این چارچوب را نهادینه کند. باید بین آموزش وپرورش با شهرداری، شوراها و صنعت، در پیداکردن نقطه هایی که احتیاجهای واقعی است، ارتباط باشد. شورای آموزش وپرورش باید از ظرفیت های بومی خود برای حل مسایل بومی استفاده کند. ظرفیت بومی، مسائل بومی و راه چاره های بومی باید برای حل مسائل باشد، تا آموزش وپرورش را به اهداف خود نزدیک کند و از لاک متمرکز خود بیرون آورد.

وی گفت: اتفاق پایداری در هیچ جامعه ای نمی افتد، مگر با تحول در یادگیری آن جامعه. چطور می توانیم به اهداف دیگر برسیم قبل از اینکه بتوانیم یادگیری جامعه را سازماندهی کنیم؟ آنجاست که باید یادگیری به نحو مناسب و موثری ساماندهی گردد و شکل بگیرد تا به اهداف برسیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه نگاه من به شورای آموزش وپرورش راهبردی، راهگشا، خلاق و فرصت ساز است، مطرح کرد: خراسان همواره در همه امور الگو بوده و اینجا هم باید باشد. شورای آموزش وپرورش خراسان رضوی جزو شوراهای برتر کشور است و باید در استان با چارچوب های برنامه استاندار برای توسعه استان همراه باشد. از سال 68 این قانون وجود دارد که هر کس از آموزش وپرورش بیرون می آید باید مهارتی یاد داشته باشد، اما هنوز به این هدف دست پیدا نکردیم.

وزیر آموزش وپرورش اضافه نمود: عرصه این هدف این جاست، باید در استان این کار را انجام دهیم تا هر کس از آموزش وپرورش بیرون می آید، مهارت متناسب با منطقه و احتیاجهای واقعی خود را داشته باشد که این به دانش آموز هویت، شخصیت و اعتمادبه نفس می دهد و او را برای پذیرش نقش های اجتماعی آماده می نماید. دانش آموز ما باید قدرت بروز و ظهور و استدلال در برابر موضوعات مختلف را داشته و نسبت به مسایل جامعه خود شناخت داشته باشد.

وی ادامه داد: در کتاب های ما راجع به مسائل روز جامعه و جامعه ای که دانش آموز در آن زندگی می نماید، مطلبی وجود ندارد. ما الان به مدارس دو ساعت را در هفته اختصاص دادیم تا خودشان برنامه ریزی نمایند که در این دو ساعت می خواهند چه چیزی آموزش دهند. این گامی در جهت تمرکززدایی و عرصه ای است که ظرفیت آن می تواند افزایش یابد. اکنون در سازمان پژوهش چندتالیفی شدن کتاب ها را آنالیز می کنیم که چندین نوع کتاب توسط مناطق مختلف نوشته گردد و مدارس ما قدرت انتخاب داشته باشند.

حاجی میرزایی اضافه نمود: خواهش من این است که در استان جلوه متفاوت و نابی از آموزش وپرورش مبتنی بر احتیاجهای واقعی جامعه و آماده کردن برای ایفای مسئولیت های اجتماعی دانش آموزان انجام دهید. مهم ترین جایگاهی که می توانید روی آسیب های اجتماعی تاثیر عمیق بگذارید، این جاست. مشارکت این نیست که همه به آموزش وپرورش پول دهند، بلکه این است که ماموریت های خود را هم راستا نموده و درک خود را از مطلوبی که داریم، هم جهت کنیم تا در پرتو چشم انداز مشترک، دستیابی به اهداف میسر گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 662

به "اصلی ترین مأموریت آموزش وپرورش به روایت وزیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلی ترین مأموریت آموزش وپرورش به روایت وزیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید