بلاروس، عقب نشینی رئیس جمهور بعد از تجمع 200 هزار نفری مخالفان

به گزارش مجله رویگری، مخالفان، لوکاشنکو را به تقلب در انتخابات متهم می نمایند.

بلاروس، عقب نشینی رئیس جمهور بعد از تجمع 200 هزار نفری مخالفان

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس اظهار داشت که آماده تقسیم قدرت در این کشور است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، لوکاشنکو در آخرین اظهار نظرش اظهار داشت که حاضر به تقسیم قدرت است و این تصمیم براساس فشار اعتراضات خیابانی گرفته نشده است.

امتیاز دهی ظاهری لوکاشنکو پس از اعلام سوتلانا تیخانوفسکایا رقیب 37 ساله و رهبر فعلی مخالفان، برای اداره کشور صورت گرفت.

تیخانوفسکایا که چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات مجبور به فرار از کشورش شد، امروز (دوشنبه) اظهار داشت که آمادگی رهبری کشورش است.

او در یک پیغام ویدیویی از نیروهای امنیتی و نظامی خواست که از معترضان حمایت نمایند.

گزارش هایی درباره اعتصاب بخش های دولتی بلاروس و پیوستن آنها به تظاهرنمایندگان شنیده می گردد.

اعتراضات روز یکشنبه

معترضان بلاروس در شب گذشته در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در خیابان های مرکزی شهر مینسک تجمع نموده و شعار دادند. کمی قبل از معترضان طرفداران دولت نیز تحت تدابیر شدید امنیتی برای شنیدن سخنرانی الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور به مرکز شهر مینسک رفتند.

خیابان های مرکزی شهر مینسک پایتخت بلاروس در روز یکشنبه به مرکز عظیمترین اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 این کشور تبدیل شد. معترضان، انتخاب الکساندر لوکاشنکو به مقام ریاست جمهوری را یک فریب و کلاه برداری عظیم می دانند و در اعتراضات روز گذشته شعار قدرت را رها کن و کنار برو سر داده اند.

معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در مینسک پایتخت بلاروس تجمع نموده و خواستار استعفای الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور کشور و آزادی زندانیان سیاسی شدند- اعتراض روز یکشنبه عظیمترین اعتراض در روهای اخیر در شهر مینسک محسوب می گردد/ عکس: رویترز

روسیه اعلام نموده است که در صورت لزوم به بلاروس یاری نظامی خواهد نمود اما تظاهرات روز یکشنبه بدون حضور پلیس برگزار گردید.

براساس تخمین خبرنگار رویترز حدود 200 هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند. پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری حداقل 2 معترض در جریان اعتراضات خیابانی کشته شده و هزاران نفر دستگیر شدند.

فضای تظاهرات روز یکشنبه که تا عصر ادامه یافت، آرام بود و معترضان پرچم های سفید و قرمزی را که قبل از تجزیه اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 به عنوان پرچم کشورشان به رسمیت می شناختند را در خیابان ها حمل کردند و تکان دادند. لوکاشنکو در سال 1994 برای اولین بار رئیس جمهور بلاروس شد و پرچم این کشور را تغییر داد. پرچم کنونی بلاروس قرمز و سبز است.

معترضان در تظاهرات روز یکشنبه بلاروس در شهر مینسک پرچم های سفید و قرمز کشورشان که متعلق به دوران قبل از تجزیه اتحاد جماهیر شوروری بود را تکان دادند- پرچم کنونی بلاروس سبز و قرمز است/ عکس: رویترز

یک کارگر 31 ساله که خود را الکسی معرفی می نماید در این باره گفت: همه ما می خواهیم لوکاشنکو کناره گیری کند. در حال حاضر ما عصبانی هستیم و خواستار رفتن او.

مخالفان لوکاشنکو می گویند که تقلب در انتخابات نشان می دهد که او حمایت عموم را از دست داده است. اما لوکاشنکو باخت در انتخابات را انکار نموده و با استناد نتایج رسمی 80 درصد آرای انتخابات را متعلق به خود می داند.

کرملین در این باره اظهار داشت که ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه، از آمادگی مسکو برای یاری به بلاروس در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی سخن گفته است. این موضوع می تواند فشار خارجی را به بلاروس وارد کند.

رویترز نوشت: روسیه از نزدیک وقایع بلاروس را رصد می نماید. خطوط گازی روسیه برای رسیدن به کشورهای اروپایی از بلاروس عبور می نمایند و از سوی دیگر مسکو این کشور را حد واسط یا منطقه ای حائل میان خود و متحدان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می داند. پوتین و لوکاشنکو در تعطیلات آخر هفته 2 بار با یکدیگر صحبت نموده اند.

یک معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در حال تماشای جمعیت در شهر مینسک/ عکس: رویترز

تجمع طرفداران لوکاشنکو پیش از تجمع مخالفان

اندکی قبل از اعتراض مخالفان، گروهی از طرفداران لوکاشنکو برای اولین بار پس از اعلام نتایج انتخابات و تحت تدابیر شدید امنیتی برای تماشای سخنرانی رئیس جمهور در مرکز مینسک تجمع کردند.

لوکاشنکو که ادعا می نماید پشتیبانی خارجی برای سرنگونی وی وجود دارد در روز گذشته هشدار داد که تانک ها و هواپیماهای ناتو در فاصله 15 دقیقه ای مرزهای بلاروس و لهستان در حال صف آرایی هستند. ناتو اعلام نموده که شرایط بلاروس را از نزدیک رصد می نماید اما هیچ تجمع نظامی را در غرب این کشور نخواهد داشت.

نمایی کلی از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در شهر مینسک پایتخت بلاروس/ عکس: رویترز

لوکاشنکو در سخنرانی خود گفت: سربازان ناتو در نزدیکی مرزهای ما هستند. لیتوانی، لتونی و لهستان و بومیان اوکراینی به ما دستور برگزاری مجدد انتخابات را می دهند.

او گفت: اگر انتخابات جدید برگزار گردد بلاروس به عنوان یک کشور خواهد مرد.

وی در ادامه گفت: من هرگز به شما خیانت ننموده ام و هرگز هم نخواهم کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی روسیه ریانووستی ارتش بلاروس بین روزهای 17 تا 20آگوست (27 تا 30 مرداد) تمرین نظامی را در بخش غربی کشور برگزار خواهد نمود.

یک خودروی نیروهای پلیس در میان تظاهرات روز یکشنبه شهر مینسک در بلاروس/ عکس: رویترز

سویتلانا تسیخانوسکایا رهبر مخالفان بلاروس و رقیب الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری که مجبور به فرار به لیتوانی شده است، از مردم دعوت نموده بود که روزهای شنبه و یکشنبه در سراسر کشور دست به اعتراضات مسالمت آمیز بزنند.

هزاران نفر در شهرهای دیگر لهستان دست به تظاهرات زدند. گروهی از معترضان نیز در پراگ پایتخت جمهوری چک و ورشو پایتخت لهستان دست به تظاهرات زدند و علیه نتیجه انتخابات تجمع کردند.

براساس گزارش خبرنگار رویترز حدود 5 هزار نفر از طرفداران لوکاشنکو در تظاهرات روز یکشنبه شرکت کردند. وزارت کشور بلاروس تعداد طرفدران را حدود 65 هزار نفر اظهار داشت.

معترضان بلاروس از پرچم تاریخی خود در اعتراضات استفاده کردند/ عکس: رویترز

یک معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در حال عکس انداختن از پرچم تاریخی سفید و قرمز بلاروس/ عکس: رویترز

دو اجرانماینده و معترض به نتایج اخیر ریاست جمهوری در بلاروس با پوشیدن لباس های سفید و قرمزبه نشانه پرچم قدیمی و تاریخی کشورشان در میان معترضان حاضر شدند/ عکس: رویترز

مردم علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در پراگ پایتخت جمهوری چک تظاهرات کردند/ عکس: رویترز

معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در مینسک پایتخت بلاروس تجمع نموده و خواستار استعفای الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور کشور و آزادی زندانیان سیاسی شدند/ عکس: رویترز

معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در نزدیکی ساختمان ریاست جمهوری در میدان استقلال شهر مینسک تجمع کردند/ عکس: رویترز

الکساندرو لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در میان طرفدارانش در میدان استقلال شهر مینسک سخنرانی کرد/ عکس: رویترز

گروهی از بلاروسی ها برای حمایت از الکساندر لوکانشکو در نزدیکی ساختمان ریاست جمهوری در میدان استقلال شهر مینسک اعتراض کردند/ عکس: رویترز

نمایی از جمعیت معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس/ عکس: رویترز

---

منبع: عصر ایران
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1073

به "بلاروس، عقب نشینی رئیس جمهور بعد از تجمع 200 هزار نفری مخالفان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلاروس، عقب نشینی رئیس جمهور بعد از تجمع 200 هزار نفری مخالفان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید