ترامپ با دادن امتیاز به ایران می تواند شرایط را تغییر دهد

به گزارش مجله رویگری، ایرنا نوشت: عضو اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک، دولت ترامپ را عامل شروع تنش با ایران دانست و گفت آنها باید پیش قدم شده و شرایط را عوض نمایند و اگر برای مذاکره با ایران جدیت دارند باید تعیین نمایند چه امتیازهایی به ایران خواهند داد.

ترامپ با دادن امتیاز به ایران می تواند شرایط را تغییر دهد

باربارا اسلاوین روز یکشنبه درباره اظهارات اخیر رئیسان جمهوری فرانسه و آمریکا درباره گفت وگو با ایران اضافه کرد: میانجیگری فرانسه گام خوبی است. هر گامی که به کاهش تنش و جلوگیری از جنگ یاری کند خوب است اما من خوش بین نیستم. شرایط برای پیشرفت فراهم نیست، زیرا آمریکا نمی خواهد امتیاز بدهد.

وی رئیس جمهوری آمریکا را فردی دمدمی مزاج دانست و ادامه داد او هر روز نظرش عوض می گردد و اساسا مذاکره نماینده خوبی نیست که بتوان گفت می گردد با وی به توافقی حتی موقتی دست یافت.

بولتون، مانع گفت وگو

این تحلیلگر مسایل سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا حاضر به بازگرداندن معافیت های نفتی برای خریداران نفت ایران است، گفت: اگر این باشد، شرایط متفاوت خواهد شد اما هنوز هیچ چیزی روشن نیست. حتی ما هنوز نمی دانیم آیا دولت ترامپ اجازه اجرایی کردن اینستکس را می دهد یا نه؟

اسلاوین اضافه کرد: این هفته مواضعی که مایک پمپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کردند، نشان می دهد که در بر همان پاشنه چرخیده و فشار حداکثری ادامه دارد. به عبارت دیگر نمی خواهند امتیازی درباره تحریم ها بدهند.

وی اعلام نمود: ترامپ هر روز یک حرفی می زند و موضع خود را مرتب تغییر می دهد. این هم مساله را پیچیده تر می نماید. ترامپ درباره اینکه به دنبال تغییر نظام ایران نیست هم حرف تازه ای در فرانسه نزد و این را پیشتر هم گفته بود. به نظر من تا روزی که جان بولتون را در سمت خود نگه دارد، چیزی تغییر نخواهد نمود.

ترامپ کارنامه مثبتی در مذاکره ندارد

عضو اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک با بیان اینکه به طور اساسی درباره ظرفیت ترامپ برای مذاکره تردید دارد، اظهار کرد: او شاهد آن هم وضع بغرنجی است که در مذاکرات با چین به وجود آورده است. او حتی نمی تواند یک توافق تجاری با چینی ها انجام بدهد.

اسلاوین اعلام نمود: ترامپ کارنامه مثبتی ندارد که توانایی مذاکراتی او را نشان دهد. ایرانی ها با چه کسی می خواهند مذاکره نمایند. برایان هوک؟! اگر ترامپ برای مذاکره جدی است، به یک نماینده ویژه احتیاج دارد که کارنامه پیروز دیپلماتیکی داشته باشد نه یک هوادار دوآتشه فشار حداکثری همچون برایان هوک.

امتیاز آمریکا باید برای ایران مطلوب باشد

وی با بیان اینکه تنش ها نسبت به چند هفته پیش در منطقه کم شده است، اظهار کرد: امیدوارم در جریان مجمع عمومی سازمان ملل در ماه آینده شاهد این باشیم که ترامپ سخنان تندی علیه ایران بیان نکند. باید دید آیا فرصتی در جریان مجمع عمومی سازمان ملل برای گفت وگو پیش خواهد آمد یا خیر. هر چند باز تاکید می کنم بعید است اتفاق مثبتی بدون امتیاز جدی از سوی آمریکا، رخ دهد.

این پژوهشگر مسایل ایران در آمریکا اضافه کرد: آمریکا این تنش ها را شروع نموده است و این آمریکاست که باید پیش قدم شده تا شرایط را تغییر دهد. ما هنوز هیچ نشانه ای نمی بینیم که ترامپ بخواهد امتیاز بدهد اما اگر بپذیرد که معافیتی درباره تحریم ها ارائه کند، شرایط عوض خواهد شد.

اسلاوین توضیح داد: البته یک سوال مهم این است که تا چه اندازه تحریم ها را برخواهد داشت؟ آیا برای ایران کافی خواهد بود و آن را راضی خواهد نمود؟

وی ادامه داد: در این شرایط تعیین نیست چه سودی برای ایران خواهد داشت که با ترامپ در این یک سال مذاکره کند اما اگر او در دور بعد رییس جمهوری گردد، سودمند خواهد بود.

23311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 294

به "ترامپ با دادن امتیاز به ایران می تواند شرایط را تغییر دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ با دادن امتیاز به ایران می تواند شرایط را تغییر دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید