جزئیات تازه؛ قسط وام نهضت ملی مسکن چقدر است؟

به گزارش مجله رویگری، با سرانجام زمان ثبت نام در نهضت ملی مسکن، برآورد ها درباره رقم قسط تسهیلات پرداختی در قالب این طرح بالا گرفت.

جزئیات تازه؛ قسط وام نهضت ملی مسکن چقدر است؟

به گزارش خبرآنلاین، دولت سیزدهم وعده داده است با هدف خانه دار کردن مستاجران سالانه یک میلیون احد مسکونی در ایران بسازد. در این راستا ثبت نام از متقاضیان در قالب طرحی به نام نهضت ملی مسکن آغاز شد و بر اساس آخرین آمار اعلامی2 میلیون و 506 هزار و 63 نفر در این طرح ثبت نام کردند.

اعلام آخرین مهلت ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن

دو مساله در جریان ثبت نام از متقاضیان نهضت ملی مسکن با حاشیه های فراوانی روبرو بود. مساله اول شروط ثبت نام مجرد ها در قالب این طرح و مساله دوم اقساط تسهیلاتی است که در این قالب قرار است به متقاضیان پرداخت گردد.

پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن اظهار داشت: ثبت نام مجردان در دستورکاراست و هنوز دستورالعمل آن نهایی نشده است. به محض آنکه دستورالعمل ثبت نام مردان مجرد نهایی گردد ثبت نام مجردان برای همه شهر ها باز خواهد شد.

وی توضیح داد: ثبت نام شهر هایی که دو ماه از فرصت زمانی آن ها گذشته است ثبت نام در آن ها به اتمام رسیده است و برای شهر هایی که هنوز این مدت پر نشده ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن ادامه دارد.

بر اساس این گزارش همچنان دو گزینه درباره شرط دریافت مسکن برای مجرد ها اعلام شده است. بر این اساس مجرد ها به شرط تنظیم تعهدنامه محضری برای ارائه عقدنامه در هنگام واگذاری واحد مسکونی می توانند در طرح نهضت ملی مسکن بعد از ابلاغ نهایی دستورالعمل، ثبت نام نمایند. مطابق متن پیشنهادی برای ابلاغ در صورتی که در هنگام واگذاری به تعهد ازدواج عمل ننمایند، قرارداد واگذاری واحد فسخ می گردد.

این در حالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی، پیش از این به ایسنا گفته بود اگر مجرد ها تا زمان تحویل واحد ازدواج ننمایند بر اساس قیمت روز، مابه التفاوت را پرداخت خواهند کرد و واحد ها را تحویل می گیرند.

رقم اقساط چقدر است؟

هر چند ازقام متفاوتی از 7 میلیون تومان تا 10 میملیون تومان درباره رقم اقسا نهضت ملی مسکن اعلام شده، اما معاونت مسکن و ساختمان در گزارشی جزئیات دو روش بازپرداخت تسهیلات ساخت طرح نهضت ملی مسکن را برای اقشارکم و میانه عایدیی با اقساط ماهانه برای هریک از منطقه ها شهری و روستایی تشریح نموده است.

بر اساس این گزارش، اطلاعات سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات نشان می دهد که در سرانجام آذرماه امسال اجاره بها هر مترمربع در شهر تهران معادل 84 هزار تومان است و بدین ترتیب اجاره ماهانه یک واحد آپارتمان 100 متری در شهر تهران حدود 8 میلیون و 400 هزار تومان خواهد بود. از این رو پرداخت اقساط تسهیلاتی برای ساخت مسکن کمتر از هزینه اجاره یک واحد مسکونی برای زندگی خواهد بود با این تفاوت که پرداخت اقساط منجر به خانه دار شدن خانوار خواهد شد.

در گزارش وزارت راه و شهرسازی تاکید شده است، با وجود اجاره بها فوق الذکر بعلاوه تأمین هزینه های زندگی، امکان پس انداز برای خانوار وجود نخواهد داشت. با فرض اینکه خانوار بتواند پس انداز کند، با وجود تورم دو رقمی در کشور که منجر به کاهش ارزش پول ملی شده و افزایش قیمت مسکن، امکان خرید واحد مسکونی به وسیله خانوار کاهش خواهد یافت. در صورتی که خرید اقساطی مسکن در واقع اتکا به پس انداز آینده است و خیلی زودتر خانوار را به هدف خود می رساند. بعلاوه با مکانیزیم خانه دار شدن با استفاده از تسهیلات ساخت و نوسازی مسکن در برنامه حمایتی دولت (نهضت ملی مسکن) که اراضی دولتی را مورد استفاده قرار می دهد و هزینه زمین تقریبا صفر می گردد، طول دوره انتظار خانوار برای خرید مسکن به شدت کاهش خواهد یافت.

بعلاوه، دریافت تسهیلات مذکور به وسیله خانوار چه به صورت شخصی و چه در طرح حمایتی دولت منجر به ایجاد مالکیت واحد مسکونی می گردد که علاوه بر تامین احتیاج اساسی خانوار برای مکان زندگی، یک کالای سرمایه ای و با دوام نیز محسوب می گردد و همراه با رشد قیمت های عمومی، قیمت مسکن به عنوان سرمایه خانوار نیز افزایش می یابد، در حالی که مبلغ اقساط طی سال های بازپرداخت تسهیلات (حداکثر 18 سال) ثابت خواهد بود.

در این گزارش بدون هیچ اشاره تعیینی به رقم کلی اقساط بر این نکته تاکید شده است که با توجه به اینکه طول دوره ساخت حداقل 2 تا 3 سال به طول می انجامد و متقاضی باید پس از تکمیل واحد مسکونی و تحویل واحد آغاز به پرداخت اقساط کند عملا رقم اقساط محاسبه از دو تا سه سال آینده آغاز خواهد شد. بدیهی است تا آن موقع عایدی ماهانه خانوار نیز تقریباً معادل با تورم افزایش خواهد یافت و پرداخت اقساط برای خانوار توان پذیر شده و فشار پرداخت اقساط کاهش می یابد.

پس از آغاز دوران فروش اقساطی و آغاز بازپرداخت تسهیلات، مبلغ تسهیلات ثابت باقی می ماند، در حالیکه عایدی خانوار متناسب با تورم سالانه افزایش خواهد یافت. از این رو در دو الی سه سال ابتدایی دوران فروش اقساطی، بازپرداخت تسهیلات ممکن است در بعضی موارد با فشار اقتصادی برای خانوار همراه باشد، اما پس از گذشت دو تا سه سال ابتدایی فروش اقساطی و با افزایش عایدی خانوار، پرداخت اقساط تحمل پذیرمی گردد و خانوار تحت فشار نخواهد بود.

شروط تعیین قسط برای دهک های پایین عایدیی

در گزارش ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی اشاره تعیینی به رقم اقساط برای دهک های بالاتر عایدیی نشده و تنها به تشریح شرایط به صورت مشروط برای دهک های اول تا پنجم عایدیی بسنده شده است. در بخشی از این گزارش تاکید شده است: دولت برای تأمین مسکن گروه های کم عایدی و حمایت از این اقشار پرداخت یارانه سود تسهیلات را در نظر گرفته است که وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر مجدانه پیگیر تأمین منابع لازم برای پرداخت یارانه سود اقشار کم عایدی جامعه است. در صورت تأمین این منابع اقساط تسهیلات در نرخ های سود متفاوت برای دهک های متفاوت عایدیی به شرح زیر خواهد بود.

به این ترتیب در صورت تامین منابع، در تهران برای تسهیلات 450 میلیون تومانی با نرخ سود 9 درصد برای دهک های4 و 5، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت 4 میلیون و 200 هزار تومان است. بعلاوه رقم اقساط با نرخ سود 5 درصد برای دهک های اول تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت 3 میلیون و 200 هزار تومان برآورد شده است.

در شهر های با جمعیت بیش از یک میلیون نفر برای تسهیلات 400 میلیون تومانی با نرخ سود 9 درصد برای دهک های4 و 5، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت 3 میلیون و 700 هزار تومان است. بعلاوه رقم اقساط با نرخ سود 5 درصد برای دهک های اول تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت 2 میلیون و 800 هزار تومان برآورد شده است.

در مراکز استان برای تسهیلات 350 میلیون تومانی با نرخ سود 9 درصد برای دهک های4 و 5، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت 3 میلیون و 300 هزار تومان است. بعلاوه رقم اقساط با نرخ سود 5 درصد برای دهک های اول تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت 2 میلیون و 500 هزار تومان برآورد شده است.

در سایر منطقه ها شهری برای تسهیلات 300 میلیون تومانی با نرخ سود 9 درصد برای دهک های4 و 5، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت 2 میلیون و 800 هزار تومان است. بعلاوه رقم اقساط با نرخ سود 5 درصد برای دهک های اول تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت 2 میلیون و 100 هزار تومان برآورد شده است.

در منطقه ها روستایی برای تسهیلات 250 میلیون تومانی با نرخ سود 9 درصد برای دهک های4 و 5، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت 2 میلیون و 300 هزار تومان است. بعلاوه رقم اقساط با نرخ سود 5 درصد برای دهک های اول تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت 1 میلیون و 800 هزار تومان برآورد شده است.

در این مدل تخصیص یارانه نرخ سود به گروه های کم عایدی رقم اقساط را به شدت کاهش داده و پرداخت آن را برای خانوار توان پذیر می نماید. لازم به شرح است که این رقم قطعی نیست چرا که شرط اعمال این ارقام تامین منابع عنوان شده است.

بعلاوه تسهیلات ساخت و نوسازی مسکن براساس قانون جهش فراوری مسکن و اقساط ماهانه (بدون پرداخت یارانه سود اقشار کم عایدی) نیز تعیین و مقرر شده است در تهران برای تسهیلات 450 میلیون تومانی، مبلغ اقساط ماهانه بدون سود دوران مشارکت 7میلیون تومان باشد. در شهر های با جمعیت بیش از یک میلیون نفر برای تسهیلات 400 میلیون تومانی مبلغ اقساط ماهانه بدون سود دوران مشارکت 6 میلیون و 300 هزار تومان است. در مراکز استان ها برای تسهیلات 350 میلیون تومانی مبلغ اقساط ماهانه بدون سود دوران مشارکت 5 میلیون و 500 هزار تومان است.

بعلاوه، در سایر شهر ها برای تسهیلات 300 میلیون تومانی مبلغ اقساط ماهانه بدون سود دوران مشارکت 4 میلیون و 700 هزار تومان است. در منطقه ها روستایی برای تسهیلات 250 میلیون تومانی مبلغ اقساط ماهانه بدون سود دوران مشارکت 3 میلیون و 900 هزار تومان است.

تصریح می گردد، متقاضی می تواند در صورت تمایل سود دوران مشارکت مدنی را نیز به صورت اقساطی در طول دوره فروش اقساطی پرداخت کند. این رقم البته تعیین نشده است.

تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق

بر اساس این گزارش، تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز بانک مسکن به صورت انفرادی و زوجین قابل پرداخت است. نرخ سود این تسهیلات 17.5 درصد و بازپرداخت آن 12 ساله خواهد بود. اقساط ماهانه تسهیلات 400 میلیون تومانی زوجین در تهران ماهانه 6 میلیون و 700 هزار تومان و اقساط ماهانه تسهیلات 200 میلیون تومانی انفرادی در تهران، ماهانه 3 میلیون و 300 میلیون تومان است.

اقساط ماهانه تسهیلات 320 میلیون تومانی زوجین در مراکز استان ماهانه 5 میلیون و 300 هزار تومان و اقساط ماهانه تسهیلات 160 میلیون تومانی انفرادی در مراکز استان، ماهانه 2 میلیون و 700 میلیون تومان است. اقساط ماهانه تسهیلات 240 میلیون تومانی زوجین در سایر شهر ها ماهانه 4 میلیون تومان و اقساط ماهانه تسهیلات 120 میلیون تومانی انفرادی در سایر شهرها، ماهانه 2 میلیون تومان است.

منبع: فرارو
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1858

به "جزئیات تازه؛ قسط وام نهضت ملی مسکن چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات تازه؛ قسط وام نهضت ملی مسکن چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید