خبرنگاران باغستان های سنتی قزوین موجب کاهش آلودگی هوا و مقابله با ریزگردها می شوند

به گزارش مجله رویگری، قزوین-خبرنگاران-مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین گفت: باغستان های سنتی قزوین موجب کاهش آلودگی هوا و مقابله با ریزگردها می شوند و باید برای حفظ، نگهداری و توسعه آنها برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

خبرنگاران باغستان های سنتی قزوین موجب کاهش آلودگی هوا و مقابله با ریزگردها می شوند

جهت دریافت خدمات طرح باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران، حسن عباس نژاد روز سه شنبه در کارگروه مقابله با گرد و غبار و پیشگیری از آلودگی هوا استان قزوین که در سالن جلسات مدیریت بحران استانداری برگزار گردید با بیان اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا آلودگی هوا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: امیدواریم با تصمیمات اتخاذ شده در این کارگروه بتوانیم آلودگی هوای استان قزوین را با اجرای برنامه های مختلف کاهش دهیم.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین با اشاره به کارکردهای محیط زیستی باغستان سنتی قزوین، مطرح نمود:این باغستان ها در زمینه های اکولوژیک، فرهنگی و تاریخی، مالی و... از اهمیت بالایی برخوردار هستند و باید برای حفظ و احیای آنها تدابیر لازم اتخاذ گردد.

وی با اشاره به مهمترین عوامل زوال باغستان سنتی قزوین، اعلام کرد: اقتصاد سیاسی زمین شهری، کمبود آب، آتش سوزی های مکرر، اجرای طرح های غیر ضروری جاده کشی، تضعیف سازمان یابی سنتی باغداران، رشد کالبد شهر قزوین به سمت باغستان و... از مهمترین عوامل زوال باغستان سنتی براساس گزارش شهرداری و دفتر مطالعات استراتژیک است که باید برای آن تصمیمات لازم گرفته گردد.

این مسوول با اشاره به راه چارههای احیای باغستان سنتی، گفت: ممنوعیت تغییر کاربری، حصار کشی و فنس کشی کنار جاده ها، ممنوعیت تردد به جز برای باغداران و گردشگران و تامین آب پایدار به میزان 15 میلیون متر مکعب علاوه بر منابع موجود، مهمترین راه چارههای احیا باغستان است که انتظار می رود در این جلسات مصوب گردد.

عباس نژاد اضافه کرد: برای احیای باغستان سنتی دستگاه های مختلفی مانند شهرداری، میراث فرهنگی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، آب منطقه ای، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و... وظایفی داشته و کارهای مختلفی را باید انجام دهند.

مدیر کل حفاطت از محیط زیست استان قزوین بیان نمود: در صورتی که برنامه ریزی و استراتژی مناسبی برای باغستان سنتی قزوین اتخاد نگردد با تخریب آن رو به رو می شویم بنابراین دستگاه ها باید اقدامات لازم را برای کنترل این فرایند هرچه سریعتر انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه حفظ باغستان در زمینه کاهش آلودگی هوا از اهمیت بالایی برخوردار است، اضافه کرد: در حال حاضر استراتژی ثابت و برنامه مشخصی برای حفاظت از باغستان وجود ندارد که این مهم باید به زودی رفع گردد.

عباس نژاد در زمینه منشا گرد و غبار استان قزوین و راه چارههای مدیریت آن، توضیح داد: برای کاهش گرد و غبار در استان قزوین چندین راه چاره پیشنهاد شده که مهمترین آنها شامل پوشش سنگی در محدوده بحران، حفظ و تثبیت مرز و حریم ایجاد شده توسط اداره کل محیط زیست، تسریع در مطالعات آنالیز اثرات زهکش بر پویایی دشت، تسریع در انجام مطالعات امکان سنجی انتقال آب تصفیه خانه های شهر صنعتی البرز، تامین احتیاج آب، احیای پوشش گیاهی تالاب ها و هسته مرکزی تالاب های خشک شده، برخورد قاطع با مسدود کنندگان راستا رودخانه به سمت دشت، ممنوعیت چرای دام و... است.

این مسول اضافه کرد: شرایط آلودگی هوای استان قزوین از نظر محیط طبیعی و پدیده های گرد و غبار شرایط مناسبی نیست و سالانه 118 تن گرد و غبار در این استان بلند می گردد و عمدتا آبیک و قزوین را تحت پوشش قرار می دهد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین مطرح نمود: تصمیمی که برای جلوگیری از فعالیت معادن در پیغمبر کوه در آبیک گرفته شد تصمیم خوبی ارزیابی می گردد ولی این تصمیم به تنهایی کافی نیست و باید به دنبال احیای فضاهای مختلف باشیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1058

به "خبرنگاران باغستان های سنتی قزوین موجب کاهش آلودگی هوا و مقابله با ریزگردها می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران باغستان های سنتی قزوین موجب کاهش آلودگی هوا و مقابله با ریزگردها می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید