خبرنگاران توافق ژاپن و چین برای همکاری؛ اختلافات دریایی همچنان پابرجا

به گزارش مجله رویگری، تهران- خبرنگاران- در حالی که موتگی توشیمیتسو وزیر خارجه ژاپن و وانگ یی همتای چینی او روز چهارشنبه توافق کردند دو کشور برای حل و فصل مسائل گوناگون از جمله همه گیری جهانی ویروس کرونا از نزدیک با یکدیگر همکاری نمایند، اختلافات دریایی دو کشور همچنان باقی است.

خبرنگاران توافق ژاپن و چین برای همکاری؛ اختلافات دریایی همچنان پابرجا

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران از ژاپن تودی، این دو مقام رسمی روز چهارشنبه در توکیو به مدت یک ساعت و نیم با هم ملاقات کردند. وانگ برای یک ملاقات دو روزه در ژاپن به سر می برد.

موتگی گفت روابط با ثبات میان دو کشور برای جوامع منطقه ای و جهانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

او گفت: ژاپن و چین به عنوان قدرت های عظیم مسئولیت پذیر باید به حل مسائل مهمی مانند همه گیری ویروس کرونا، تغییرات اقلیمی و تجارت و سرمایه گذاری که جامعه جهانی با آنها روبرو است، یاری نمایند.

وزیر خارجه ژاپن همچنین در این ملاقات موضع ژاپن در خصوص جزایر سنکاکو را به وانگ یی شرح داد و از او خواست تا در رابطه با آب های اطراف این جزایر به شیوه ای سازنده عمل نمایند.

گزارش مدعی است، شناورهای چینی به طور مکرر به آب های سرزمینی مجاور این جزایر در استان اوکیناوا تجاوز نموده اند.

ژاپن کنترل این جزایر را در اختیار دارد. دولت ژاپن می گوید که این جزایر بخش جدایی ناپذیر از قلمروی این کشور است. چین و تایوان هم بر سر این جزایر ادعای مالکیت دارند.

موتگی همچنین اعلام نمود که دو طرف با از سرگیری سفرهای کاری و سفرهای دیگر بین این دو کشور از اواخر ماه نوامبر موافقت کردند.

اما در مقابل وزیر خارجه چین هم بار دیگر بر حاکمیت کشورش بر جزایر سنکاکو تاکید نمود و پرهیز از هر اقدامی که ممکن است باعث پیچیده شدن اوضاع در آب های اطراف این جزایر گردد را ضروری دانست.

او گفت که چین در رابطه با این جزایر همچنان از حق حاکمیت خود دفاع خواهد نمود.

وانگ یی همچنین بر اهمیت ارتباط و تبادل نظر برای رسیدگی فوری به هر مسئله ای که ممکن است ایجاد گردد، تاکید نمود.

وزیر خارجه چین گفت که دو کشور موافقت نموده اند که تا سرانجام سال میلادی جاری یک خط تلفن مستقیم بین مقامات دفاعی خود برقرار نمایند. این اقدام بخشی از ساز و کار ارتباطات بین دوکشور جهت اجتناب از وقوع برخوردهای تصادفی در دریا یا هوا است.

وانگ همچنین گفت که آنها موافقت نموده اند سال آینده یک نشست مالی دوجانبه سطح بالا با حضور وزیران مربوطه برگزار نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1236

به "خبرنگاران توافق ژاپن و چین برای همکاری؛ اختلافات دریایی همچنان پابرجا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توافق ژاپن و چین برای همکاری؛ اختلافات دریایی همچنان پابرجا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید