خرما منبعی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف

به گزارش مجله رویگری، خرما منبعی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است، همچنین منبع خوبی از انرژی، قند و فیبر به حساب می آید.

خرما منبعی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف

به گزارش از ،خرما یا رطب، میوه ای بسیار قدیمی است که در مناطق گرمسیری پرورش می یابد. در خاورمیانه، خرما ماده غذایی رایج و محبوبی است. خاستگاه اصلی این میوه، کشور هندوستان است و به گفته باستان شناسان، قدمتی پنج هزارساله دارد. خواص خرما متعدد است و به همین علت، خوراکی مقوی برای وقت افطار یا پس از وضع حمل خانم هاست.

خرما منبعی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. همچنین منبع خوبی از انرژی، قند و فیبر به حساب می آید. مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم و روی نیز در خرما وجود دارد. این میوه همچنین حاوی ویتامین هایی مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین آ و ویتامین کا است.

1. رفع یبوست

خرما را اغلب، ماده غذایی ملین (ضدیبوست) می دانند. به همین دلیل است که افرادِ مبتلا به یبوست غالبا از آن استفاده می کنند. برای بهره مندی از اثر ضدیبوست خرما، چند عدد از آنها را در طول شب در آب بخیسانید و صبح، محلول غلیظِ به وجودآمده را مصرف کنید. این روش مصرف، اثر ضدیبوستی خرما را به بهترین شکل بروز می دهد.

مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی در خرما وجود دارد و همین آن را به نوعی اَبَرغذا (سوپرفود) برای تقویت استخوان ها و مبارزه با بیماری های دردناک و ناتوان کننده مانند پوکی استخوان تبدیل می کند. خرما حاوی سلنیم، منگنز، مس و منیزیم است که همه ی آنها برای تقویت و رشد استخوان های سالم ضروری اند، به ویژه با بالارفتن سن که استخوان ها به تدریج ضعیف می شوند. بنابراین می توانید با خوردن خرما استخوان های تان را تقویت کنید.

گمان می رود نیکوتین موجود در خرما برای درمان انواع بسکمک از اختلالات روده ای مفید باشد. مصرف مداوم خرما به مهار رشد میکروارگانیسم های پاتولوژیک کمک می کند و بنابراین رشد باکتری های مفید را در روده ها افزایش می دهد. ازنظر مسائل گوارشی، خرماها حاوی فیبرهای محلول و نامحلول و همچنین آمینواسیدهای مفید بسکمک هستند که می توانند فرایند هضم غذا را مؤثرتر سازند.

یکی از خواص خرما درمان کم خونی است. خرما مقدار زیادی مواد معدنی دارد که برای بسکمک از بیماری ها مفیدند. میزان بالای آهن موجود در خرما، این میوه را به مکمل غذایی مناسبی برای افراد مبتلا به کم خونی تبدیل می کند. مقادیر زیادِ آهن موجود در خرما، کمبود ارثی آهن در بیماران کم خون را جبران می کند، انرژی و قدرت را افزایش می دهد و درعین حال باعث کاهش احساس خستگی و بی حالی می شود.

یکی از ویژگی های بسیار جالب خرما، وجود گوگرد آلی در آن است. این عنصر به ندرت در مواد غذایی وجود دارد، اما دارای مزایای قابل توجهی برای سلامت است، ازجمله کاهش واکنش های آلرژیک و آلرژی های فصلی.

خرما را باید به عنوان ماده غذایی مهمی در هر رژیم غذایی سالمی گنجاند. خرما حاوی قند، پروتئین و بسکمک از ویتامین های ضروری است. اگر خرما را به همراه پوره خیار مصرف کنید، می توانید وزن تان را در سطح متعادل نگه دارید و کاری کنید بیش ازحد لاغر به نظر نرسید.

خرما سرشار از قندهای طبیعی مانند گلوکز، فروکتز و ساکارز است. بنابراین، میان وعده ای کامل برای افزایش فوری انرژی محسوب می شود. بسکمک از مردم در سراسر جهان هنگامی که عصرها احساس سستی و بی حالی می کنند، به عنوان میان وعده ای سریع به سراغ خرما می فرایند.

ویتامین های موجود در خرما، آن را به تقویت کننده ای ایدئال برای سلامت و عملکرد سیستم عصبی تبدیل می کند. پتاسیم یکی از مواد معدنی بسیار مهمی است که به داشتن سیستم عصبی سالم و پاسخ گو کمک می کند و همچنین سرعت و هوشکمک فعالیت مغزی را بهبود می بخشد.

خرما در سالم نگه داشتن قلب بسیار مؤثر است. برای بهره مندی از بیشترین تأثیر مثبت خرما روی سلامت قلب، آن را به این شیوه مصرف کنید: چند عدد خرما را از شب قبل در آب خیس کنید و صبح روز بعد آن را در همان آب له کنید و بخورید. خرما همچنین منبعی غنی از پتاسیم است که تحقیقات نشان داده اند خطر سکته مغزی و سایر بیماری های مرتبط با قلب را کاهش می دهد.

فواید خرما بسیار زیاد است و معمولا برای مبارزه با بیماری های مختلفِ گوش و حلق و بینی از آن استفاده می شود. ثابت شده است وقتی برگ های نخل، له شوند و به شکل خمیری به اطراف چشم مالیده شوند یا وقتی به صورت خوراکی مصرف شوند، می توانند تعداد دفعات شب کوری را کاهش دهند. این روش معمولا در مناطق روستایی که خرما را به عنوان دارویی جایگزین پرورش می دهند، به کار می رود.

خرمای رسیده حاوی پتاسیم است که مصرف آن، روش مؤثری برای مهار اسهال تلقی می شود. هضم آن نیز آسان است و درنتیجه به سبک کردن ماهیت غیرقابل پیش بینی اسهال مزمن کمک می کنند. فیبر محلولِ موجود در آنها نیز به وسیله حجیم کردن مدفوع و کمک به عملکرد سالم و طبیعی سیستم دفع ادرار، به رفع اسهال کمک می کند.

تحقیقات نشان داده اند مصرف خرما روشی آسان و مؤثر برای کاهش خطر ابتلا به سرطان معده یا کاستن از اثرات آن است. خرما به عنوان تونیکی مفید برای تمام گروه های سنی عمل می کند و حتی در برخی موارد، تأثیر بهتری نسبت به داروهای مرسوم دارد. ازآنجاکه خرما میوه ای طبیعی است، هیچ گونه اثرات جانبی منفی روی بدن انسان نمی گذارد. خرما معمولا به سرعت و به راحتی هضم می شود و انرژی فرد را خیلی زود افزایش می دهد.

باوجوداینکه خرما دارای ارزش تغذیه ای بالایی است، باید در هنگام انتخاب آن کاملا دقت کنید، چون سطح این میوه بسیار چسبناک است و ممکن است به راحتی آلودگی های مختلف را جذب کند. بنابراین فقط باید آنهایی را مصرف کنید که به خوبی فراوری و بسته بندی شده اند.

د

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 865

به "خرما منبعی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرما منبعی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید