خشکی پوست در اطراف بینی

به گزارش مجله رویگری، خشکی پوست در اطراف بینی ممکن است به دلیل شرایط آب و هوایی سخت بوده، و یا می تواند نشانه ای از یک مشکل پزشکی تشخیص داده نشده باشد. از دلیل به وجود آورنده این شرایط و کاری که شما می توانید در این مورد انجام

خشکی پوست در اطراف بینی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

خشکی پوست در اطراف بینی ممکن است به دلیل شرایط آب و هوایی سخت بوده، و یا می تواند نشانه ای از یک مشکل پزشکی تشخیص داده نشده باشد. از دلیل به وجود آورنده این شرایط و کاری که شما می توانید در این مورد انجام دهید، آگاه شوید.

زمانی که زمستان از راه می رسد، با خود مسائل مداومی از خشکی پوست ـ خشکی دستان، خشکی پاها و خشکی پوست اطراف بینی، دهان و سرتاسر صورت را به ارمغان می آورد. با این حال، علل خشکی پوست اطراف بینی، حتی جدای قرار داشتن در فصل زمستان بسیار زیاد هستند. شایع ترین دلیل آن، قرار گرفتن در معرض شرایط زیست محیطی با حرارت بالا و رطوبت کم می باشد. علاوه بر این، خشکی پوست بعلاوه می تواند در نتیجه وجود آلرژی، آکنه و چندین مشکل پوستی باشد.

مقصران این شرایط

خارش زمستانی

آب و هوای سرد شدیداً به پوست آسیب می رساند. به این دلیل که رطوبت پوستتان از بین می رود، بیشتر مستعد خشکی و خارش می شود. به منظور از بین بردن این مشکل، به هیچ وجه صورت خود را بیش از حد نشویید و یا آن را با آب داغ نشویید. هنگامی که می خواهید برای زمستان صابونی را انتخاب کنید، حتماً نمونه ای را برگزینید که ملایم و مهربان با پوستتان باشد. حتی می توانید بجای صابون، از صورت شوی بهره ببرید، این محصولات معمولاً ملایم تر بوده و مخصوصاً جهت محافظت از پوست ظریف صورتتان اختصاص یافته اند. بعلاوه نباید فراموش کنید که صورت خود را هر روز با یک کرم مناسب زمستان مرطوب سازید.

پسوریازیس صورت

پسوریازیس یک بیماری غیر مسری و البته مزمن است که منجر به ایجاد پوسته پوسته قرمز بر روی پوست می شود. پسوریازیس صورت یک دلیل شایع پوسته پوسته های صدفی و جوشهای خارش دار اطراف بینی است. داروهای استروئیدی موضعی مانند کرم هیدروکورتیزون معمولا به اثبات رسیده است که در درمان پسوریازیس صورت مؤثر می باشند. فرم خفیفی از درماتیت سبورئیک هم ممکن است موجب پوسته پوسته شدن پوست اطراف بینی شود.

کم شدن آب بدن

این شرایط متداول ترین و اصلی ترین دلیل ظهور خشکی پوست صورت است. کراتین موجود در پوست به منظور حفظ نرمی و سلامتی آن به آب احتیاج دارد. با این حال چنانچه رطوبت پوست صورت از بین برود، این کراتین سخت شده و موجب کشیدگی و خشکی پوست صورت می شود. کم شدن آب بدن موجب فروپاشی کراتین شده و در نتیجه پوست اطراف بینی خشک و پوسته پوسته می شود. چرا بینی؟ ساده است، به این دلیل که سطح این ناحیه کوچک است و از این رو تأثیر کم شدن آب بدن بیشتر در اطراف بینی برجسته تر خواهد بود.

محصولات مراقبت پوست

یکی از دلایل این خشکی، می تواند بسیاری از محصولاتی باشد که در حقیقت به منظور محافظت از صورت شما در نظر گرفته شده اند! وجود مواد شیمیایی ناملایم در محصولات مراقبتی پوست، خصوصاً در صابون ها و پاک نماینده های صورت می توانند منجر به از دست رفتن رطوبت طبیعی پوست شوند. بنابراین توصیه می شود از صابون استفاده ننموده و بجای آن کرم های پاک نماینده حاوی گلیسیرین را، به ویژه در آب و هوای خشک (مانند تابستان و زمستان) مورد استفاده قرار دهید. علاوه بر این، هنگام شستن صورت، مطمئن شوید که تمام صابون را از روی صورت خود پاک نموده باشید، به این دلیل که موجب تکه های خشک پوست بر روی صورت می شود.

غیر از این مسائل، خشکی پوست اطراف بینی بعلاوه می تواند در نتیجه قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مانند خورشید و سرمای شدید باشد. آلرژی یا سرماخوردگی و عفونت سینوس ممکن است منجر به پوسته پوسته شدن پوست و خشکی پوست اطراف حفره های بینی شود. در این حالت، پاک کردن مکرر بینی به منظور تمیز نگاه داشتن آن می تواند به خشکی پوست اطراف بینی بیانجامد. اگر با آن مشکل دارید، حتماً از دستمال کاغذی یا دستمال بسیار نرم برای پاک کردن بینی خود بهره ببرید. بعلاوه بینی خود را صرفاً با دستمال معمولی یا دستمال کاغذی پاک نکنید؛ در عوض فین نموده و آن را با آب تمیز کنید، و سپس بینی خود را با دستمال پاک کنید. به این ترتیب پوست اطراف بینی شما بیش از حد خشک نخواهد شد.

اقدامات خود مراقبتی

بدن خود را هیدراته یا آبدار نگه دارید. نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز به از بین بردن مشکل خشکی پوست به طور کلی، چه خشکی دست، پا و یا پوست صورت تان یاری می نماید.

داشتن استرس و کمبود خواب بعلاوه می تواند موجب کنده و پوسته پوسته شدن پوست اطراف بینی تان شود. انجام مدیتیشن و تمرینات سبک ورزشی می تواند به حل این مشکل یاری کند.

اگر پوست خشکی دارید که به صورت پوسته پوسته است، آنگاه ممکن است موجب به وجود آمدن دانه های سر سیاه و لکه های سیاه شود به این دلیل که سلولهای مرده منافذ پوستتان را مسدود می سازند. لایه برداری منظم پوست به جهت دور ساختن خشکی آن ضرورت دارد. کرم لایه بردار صورت، لیف حمام و یا حتی یک پارچه خیس می توانند به از بین بردن پوست مرده بینی شما یاری نمایند.

اگر پوست خشکی دارید، پس باید آن را مرطوب نگه دارید. کرم های پوست غنی از ویتامین E و مرطوب نماینده های طبیعی مانند آلوئه ورا و روغن زیتون می توانند به کاهش خشکی و پوسته پوسته شدن پوست یاری نمایند.

صورت خود را با آب ولرم و پاک نماینده های ملایم به جای صابون های قوی و ناملایم بشویید.

علاوه بر این، از لوازم آرایشی و بهداشتی و سایر محصولاتی که مخصوص نوع پوست تان است، بهره ببرید. در صورت مشاهده مسائل خشکی پوست مداوم در اطراف بینی، علی رغم انجام این اقدامات، بایستی با یک متخصص پوست جهت انجام توصیه های مناسب مشورت نمایید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1726

به "خشکی پوست در اطراف بینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکی پوست در اطراف بینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید