لاوروف: چگونگی روابط روسیه و آمریکا بر اوضاع دنیا تأثیر می گذارد

به گزارش مجله رویگری، وزیر امور خارجه روسیه در خاتمه نخستین دیدارش با همتای آمریکایی خود، با اشاره به لزوم ا صلاح روابط مسکو و واشنگتن، گفت: روسیه حاضر به مذاکره با آمریکا درباره هر مسئله ای، البته به شرط رعایت اصل احترام متقابل است.

لاوروف: چگونگی روابط روسیه و آمریکا بر اوضاع دنیا تأثیر می گذارد

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نخستین مذاکرات حضوری خود با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا را مفید و سازنده ارزیابی کرد.

وی در انتها مذاکراتش با همتای آمریکایی که اواخر شب گذشته (چهارشنبه) در شهر ریکیاویک (پایتخت ایسلند) و بعد از اتمام نشست شورای وزیران قطب شمال انجام گرفت و حدود دو ساعت بطور انجامید، در جمع خبرنگاران گفت: به نظرم این ملاقات سازنده بود، درک مشترکی درباره ضرورت فایق آمدن بر شرایط ناسالمی که طی چند سال اخیر در روابط بین مسکو و واشنگتن بوجود آمده، وجود دارد. من آمادگی برای پاکسازی آوار ریخته شده بر روابط دوجانبه را در آقای بلینکن و تیم همراه وی مشاهده کردم. البته این تخریب طی چندین سال بوجود آمده و رفع کردن آن کار ساده ای نیست، ولی آمادگی طرف آمریکایی برای انجام آن را احساس کردم.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که مسلماً بدون وجود شرایط عادی، فعالیت دیپلماتیک یا به اصطلاح ساخت پل ارتباطی و حفظ آن ممکن نخواهد بود. وی ابراز امیدواری کرد که به زودی رهبران روسیه و آمریکا ادامه جهت گیری ها به منظور اصلاح شرایط کنونی در روابط بین دو کشور را معین نمایند.

لاوروف یادآور شد که در این ملاقات پیشنهاداتی برای اینکه روسای جمهوری روسیه و آمریکا در مورد مسائل مربوط به ثبات راهبردی مذاکره نمایند، مطرح شد و طرف روسی آمادگی دارد که در چارچوب این گفتگوها همه عوامل موثر بر آن، از جمله تسلیحات هسته ای، غیرهسته ای، تهاجمی و تدافعی آنالیز گردد و واشنگتن نیز با این نظریه مخالفت ندارد و اکنون ضروری است تا کارشناسان روی این مسائل کار نمایند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تأکید کرد که مذاکرات با وزیر خارجه آمریکا اهمیت بسیار زیادی برای آینده همکاری های دوجانبه دارد. به گفته وی، مسکو و واشنگتن اختلافات جدی در ارزیابی اوضاع در بعضی مسائل دارند، البته طرف روسی آمادگی دارد که درباره هر مسئله ای، البته بر اساس اصل صداقت و احترام متقابل، مذاکره کند.

وزیرخارجه تأکید کرد که روابط روسیه و آمریکا در بسیاری از موارد معین نماینده شرایط کلی در مسائل بین المللی است و از این جهت دارای اهمیت بسیار زیادی است.

سرگئی لاوروف در این رابطه شرح داد که با همتای آمریکایی خود تأثیر همکاری های دو کشور بر مسائل مهم بین المللی همچون شرایط پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته ای ایران، مسائل در شبه جزیره کره و اوضاع افغانستان را مورد آنالیز قرار داد. وی اضافه کرد: توافق شد که به اقدامات مشترک برای موفقیت در حل و فصل مناقشات منطقه ای که منافع روسیه و آمریکا بر یکدیگر منطبق است، ادامه دهیم و طور کلی گفتگوها در مورد این مسائل مفید بود.

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که مسائل مربوط به فعالیت دیپلماتیک دو کشور نیز در این ملاقات آنالیز شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1556

به "لاوروف: چگونگی روابط روسیه و آمریکا بر اوضاع دنیا تأثیر می گذارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: چگونگی روابط روسیه و آمریکا بر اوضاع دنیا تأثیر می گذارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید