مردان درگیر با هنجارهای سنتی مردانه در دوران کرونا کمتر به سلامت خود توجه دارند

به گزارش مجله رویگری، خبرنگاران/آذربایجان شرقی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این که مردان درگیر با هنجارهای سنتی مردانه در دوره کرونا، رفتارهای ناسازگاری در سلامت خود بروز می دهند و کمتر به سلامت خود توجه دارند، اظهار کرد: مردان تمایل دارند تا آسیب پذیری خود را پنهان نمایند، مراقبت از خود را نادیده بگیرند و با اکراه در پی یاری پزشکی یا تخصصی بروند.

مردان درگیر با هنجارهای سنتی مردانه در دوران کرونا کمتر به سلامت خود توجه دارند

دکتر عباسعلی درستی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این مطلب اضافه نمود: این رفتار مردان، احتمالا اثرات سوء بر جنبه های مختلف سلامت جسمی و روانی، وخامت بیماری، آسیب پذیری و در نهایت مرگ آن ها برجا می گذارد و بر این اساس، هنجارهای سنتی مردانگی توانایی مردان برای حمایت طلبی یا بیان احساسات را محدود نموده و خطر خودکشی را افزایش می دهد.

وی متذکر شد: در مقابل اما جامعه پذیری زنان در نقش های جنسیتی موجب تمایل بیشتر به حفظ و ارتقای سلامتی و تغییر سبک زندگی آن ها می گردد که درنهایت موجب پیشگیری و محافظت بیشتر زنان در هنگام مسائل مربوط به سلامتی خواهد شد.

درستی با اشاره به تحقیقات انجام گرفته در خصوص تاثیرات اپیدمی کرونا بر مقدار خودکشی مردان، اضافه نمود: تاثیرات مختلف اقتصادی، اجتماعی، روانشناختی و بهداشتی ناشی از همه گیری این بیماری ممکن است خطر رفتارهای خودکشی را افزایش دهد زیرا عدم اطمینان ناشی از این اپیدمی به همراه قرنطینه شخص، باعث بروز و افزایش مواردی چون افسردگی، اضطراب، انزوا، تنهایی، نگرانی های اقتصادی، عصبانیت، تحریک پذیری، تعارضات در روابط، اختلال استرس پس از سانحه، ترس و مصرف الکل و دخانیات می گردد.

وی ادامه داد: شیوع بیماری کرونا هم چنین موجب افزایش خطر بروز رفتارهای خودکشی در افراد آسیب پذیر و افرادی که قبل از این همه گیری در معرض خطر نبوده اند، گردد.

وی متذکر شد: مردان همیشه در سراسر دنیا و در همه گروه های اقتصادی نسبت به زنان مقدار خودکشی بالاتری دارند و منابع فعلی هم فرایند مشابهی را در طی شیوع بیماری کرونا نشان می دهد. حتی بر اساس آنالیز یک روزنامه بین المللی آنلاین تعیین شده که در 15 مورد خودکشی اخیر (14 مرد و یک زن)، دو اقدام به خودکشی و یک خودکشی به تاثیر همزمان کووید19 بستگی دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه نمود: در یک آنالیز بین المللی دیگر هم هفت مورد خودکشی مرتبط با شیوع کرونا گزارش شده که پنج مورد از آن ها مرد و همگی در طی این همه گیری دچار مسائل اقتصادی جدی شده بودند. در آنالیز دیگری در کشور بنگلادش، 9 مورد خودکشی مرتبط با کرونا تعیین شده که پنج مورد از این افراد با مسائل اقتصادی ناشی از بیماری روبرو بوده اند.

وی با اشاره به این که هنوز داده های اولیه کاملی در خصوص مقدار تاثیر کرونا در خودکشی مردان وجود ندارد، اظهار کرد: همبستگی مثبتی بین مطالعات طولی و گزارش های اخیر نشان می دهد که خودکشی مردان در طی شیوع این بیماری افزایش یافته و احتیاجمند توجه بیشتری است.

وی در خصوص ارتباط بین ویژگی های شاخص مردانگی و خودکشی در مردان، گفت: مردان به دلیل تعاریف و باورهای فرهنگی و اجتماعی صفات مردانه، آسیب پذیری بالاتری در برابر خودکشی دارند و فشار باورهای اجتماعی در خصوص نقش مرد (باورهای سنتی) خطر رفتار خودکشی در مردان را افزایش می دهد.

درستی ادامه داد: بر اساس شواهد موجود، رفتارهای خودکشی در مردان با عواملی مانند بیکاری، عدم موفقیت در کار، فشار روابط اجتماعی، افسردگی، ناامیدی و اختلالات استفاده از مواد در ارتباط است و حساسیت این گروه از جامعه به خودکشی با اجتماعی شدن در نقش های جنسیتی هم ارتباط دارد.

وی با بیان این که در طول بحران های اجتماعی و اقتصادی، زنان به دلیل وجود شبکه های اجتماعی و ارتباط خانوادگی ظرفیت های محافظتی بیشتری از خود نشان می دهند، گفت: مردان بیشتر دوست دارند تا آشفتگی های اجتماعی و فردی را در درونخود نگه دارند و بروز ندهند، در نتیجه برای حفاظت از مردان آسیب پذیر در این روزها احتیاجمند استراتژی های پیشگیری از خودکشی بر اساس شاخص های اقتصادی و اجتماعی مردانه است.

وی در خصوص زمینه های خودکشی مردان در دوره شیوع کرونا، اظهار کرد: بر اساس گزارش های اولیه، مواردی چون عدم امنیت اقتصادی، ترس از انگ های اجتماعی، اضطراب و وسواس بیشترین عوامل زمینه سازخودکشی هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه نمود: ممکن است مردان به دلیل ترس از انگ های اجتماعی و تمایل به ایفای نقش پدرسالارانه برای ضعف یا بیماری روانشناختی خود در پی جلب حمایت نباشند، در نتیجه برای حمایت و یاری به این مردان، به کمپین ها و برنامه هایی احتیاج داریم تا مقاومت آن ها برای خدمات بهداشت روان و سلامت اجتماعی به حداقل برسد.

وی با اشاره به این که آنالیز های پیش از کرونا نشان می دهد، افزایش دسترسی خطوط تلفن و رسانه های اجتماعی نقش مثبتی در تغییرعادات سلامت مردان دارد، گفت: چنین مداخلاتی در حین قرنطینه، ممکن است پشتیبانی اجتماعی لازم را توسعه داده و به افرادی که آسیب پذیری بالایی در برابر خودکشی دارند، یاری کند.

وی اضافه نمود: اشتغال و عایدی زایی کاملا با نقش اجتماعی مردان به اسم تامین کنندگان اصلی معیشت خانواده ارتباط دارد در نتیجه بیکاری مرتبط با کرونا هم می تواند یک نگرانی اساسی برای مردان باشد زیرا موجب احساس شکست در نقش مردانگی می گردد.

درستی ادامه داد: بر اساس آنالیز ها، به دلیل افزایش نرخ بیکاری در دنیا ناشی از کرونا، بین 2135 تا 9570 خودکشی در هر سال بیشتر از سال های قبل رخ داده است که برای به حداقل رساندن خطر خودکشی در طول شیوع این بیماری باید دولت ها حمایت های اقتصادی از جمله غذا، مسکن، وام و حمایت از بیکاری همراه با اقدامات متمرکز مانند بازار کار فعال را ارائه دهند.

وی با بیان این که افزایش نرخ خودکشی در طی بیماری کرونا با ترکیبی از پاسخ های روانی و اجتماعی فردی به بحران مرتبط است، اظهار کرد: مقابله با این فرایند نگران کننده به صورت کوتاه مدت و بلند مدت باید انجام بگیرد و مداخلات پیشگیری از خودکشی با برنامه های گسترده تر بازسازی اجتماعی پس از کرونا یکپارچه گردد.

وی متذکر شد: در زمان کوتاه مدت، پیشگیری از خودکشی مردان وابسته به کرونا احتیاج به ترکیبی از سرمایه گذاری فوری در پویش ها و برنامه هایی با هدف پشتیبانی، خطوط تلفن حمایتی، شبکه های مدیا و اقدامات اقتصادی هدفمند دارد اما با این حال، خودکشی مرتبط با همه گیری یک مشکل فوری است که نمی توان آن را در انتظار نگه داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 مرداد 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1641

به "مردان درگیر با هنجارهای سنتی مردانه در دوران کرونا کمتر به سلامت خود توجه دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردان درگیر با هنجارهای سنتی مردانه در دوران کرونا کمتر به سلامت خود توجه دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید