معاون غنی: افغانستان در حال نزدیک شدن به اوج فلاکت کروناست

به گزارش مجله رویگری، معاون اول اشرف غنی با ابراز نگرانی از شیوع گسترده کرونا در این کشور گفت که آمارها حاکی از آن است که افغانستان به سمت نقطه اوج فلاکت ویروس کرونا در حرکت بوده و در حال نزدیک شدن به آن است.

معاون غنی: افغانستان در حال نزدیک شدن به اوج فلاکت کروناست

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرنگاران، امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفت که آمار رسمی وزارت بهداشت و آمارهای غیررسمی نشان می دهد که افغانستان به سمت نقطه اوج فلاکت ویروس کرونا در حرکت است و به آن نقطه نزدیک می گردد.

وی از مردم خواست که بین مقررات رفت وآمد و مرگ های دسته جمعی در این مرحله یکی را انتخاب نمایند.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در یک پیغام تصویری که روز سه شنبه، سیزدهم جوزا، تاکید نمود که پیش بینی های علمی در داخل و بیرون از این کشور نشان می دهد که افغانستان در جریان دو ماه آینده با شیوع گسترده و سرسام آور ویروس مهلک کرونا روبرو خواهد بود.

وی همچنین توضیح داد در صورتی که مردم ویروس کرونا را جدی بگیرند و فاصله گیری اجتماعی را رعایت نمایند، از شیوع گسترده آن جلوگیری خواهد شد.

صالح به مردم توصیه کرد که فاصله دو متری را در بیرون از خانه در نظر بگیرند و از تجمع غیرضروری خودداری نمایند.

معاون اشرف غنی اضافه نمود: پیش بینی می گردد در وسط ماه مرداد امسال افغانستان بتواند کمر منحنی خبیثه ویروس کرونا را بشکند و پس از آن سیر کاهش ابتلا به ویروس کرونا در این شروع خواهد شد.

وی گفت که انتظار می رود افغانستان پیش از انتها امسال به حالت عادی بازگردد.

امرالله صالح همچنین گفت که دولت افغانستان و شخص رییس جمهور بحران ویروس کرونا را از نظر زمانی به پنج مرحله تقسیم نموده است. وی گفت که اولین مرحله اعتراف به موجودیت بحران ویروس کرونا و دومین مرحله نیز شیوع این ویروس در سطح جامعه بود.

به گفته صالح، مرحله سوم اوج فلاکت و بحران بود که افغانستان به آن نزدیک می گردد. او مرحله چهارم را سیر کاهش شیوع ویروس کرونا و مرحله پنجم را برگشت به حالت عادی عنوان نمود.

صالح گفت که مردم همیشه می پرسند که چه زمانی محدودیت های رفت وآمد برداشته می گردد. او هر چند مردم را در طرح این پرسش حق به جانب خواند، اما اضافه نمود که باید مردم بین محدودیت های رفت وآمد و مرگ های دسته جمعی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا یکی را انتخاب نمایند.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان تأکید کرد که دولت برای اجرای محدودیت های رفت وآمد دست به زور نخواهد برد و از پلیس برای اجرای آن کار نمی گیرد، اما کوشش می نماید تا به شیوه مدنی طرح محدودیت و فاصله گذاری اجتماعی را اجرایی کند.

صالح گفت که در مرحله اعتراف به موجودیت بحران ویروس کرونا بعضی از مردم و شماری از آدم های با نفوذ این ویروس را جدی نگرفتند.

او اما گفت که دولت افغانستان با برنامه ریزی توانست جلوی سیر سریع ویروس کرونا بگیرد و فشار را از شانه بخش درمانی کم کند.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان اذعان کرد که بخش درمانی افغانستان به هیچ وجه توانایی مقابله با بحران ویروس کرونا را که غیر قابل تصور بود، نداشت. او اقدامات دولت را در این مرحله پیروز ارزیابی کرد.

صالح گفت که در حال حاضر منحنی شیوع ویروس کرونا در حال فربه شدن است و دولت کوشش می نماید تا جلو شیوع گسترده ویروس کرونا را بگیرد. او همکاری مردم را در این مرحله برای مهار ویروس کرونا مهم عنوان نمود.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفت که حکومت ظرف دو هفته آینده یاری رسانی را در سراسر این کشور شروع می نماید. به گفته صالح، این یاری ها شامل توزیع پول در ازای کار آنی و بسته موادغذایی خواهد بود.

به گفته او، دولت برای برطرف تأثیرات مالی ویروس کرونا برنامه دارد و هنوز کار پروژه های عظیم را متوقف ننموده است.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفت که دولت از نظر برنامه ریزی منظم عمل نموده و می نماید، اما از دید امکانات با محدودیت روبه رو است.

او مردم را به صبر و رعایت تدابیر بهداشتی دعوت کرد و گفت که همه شهروندان باید به سلامتی خانواده و مردم خود توجه نمایند.

صالح اضافه نمود که ویروس کرونا دامن گیر تمام افغانستان است و به همین دلیل از گروه طالبان می خواهد که دست از آدم کشی، که ذلت است بردارند و تن به آتش بس بشردوستانه بدهند.

این در حالی است که شمار بیماران کووید-19 در افغانستان به 16 هزار و 509 تن رسیده است. تا به امروز 256 نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخته اند.

ر

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 945

به "معاون غنی: افغانستان در حال نزدیک شدن به اوج فلاکت کروناست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون غنی: افغانستان در حال نزدیک شدن به اوج فلاکت کروناست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید