معمای افزایش آلودگی هوای اصفهان در شب ها

به گزارش مجله رویگری، خبرنگاران/اصفهان آلودگی هوا معضلی است که هر سال گریبان کلانشهر اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف اصفهان را گرفته، این معضل اما این روزها با افزایش شاخص آلایندگی در شب ها، پیچیده تر شده است.

معمای افزایش آلودگی هوای اصفهان در شب ها

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

در بعضی از روزهای سال جاری، شاخص آلایندگی هوا در ساعات ابتدایی روز بالا رفت، اما این شاخص به مرور در ساعات بعدی روز و با شروع تردد خودروها در سطح شهر، ترافیک و فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی پایین آمد.

بالا بودن شاخص آلایندگی در ساعات اولیه روز درحالی رقم می خورد که پس از انتها روز و تعطیلی صنایع و تردد خودروها باید شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم، اما گویا تاریکی شب، فرصتی مغتنمی را برای سوء استفاده هایی فراهم می کند و با روشنایی روز، تأثیر خود را نشان می دهد.

ارائه صحیح، کامل و به هنگام اطلاعات، شرط اول مبارزه با آلودگی هوا

جمشید نادر تهرانی عضو هیئت مدیره جمعیت امید دوستداران زاینده رود در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به افزایش آلودگی شبانه در اصفهان، اظهارکرد: اگرچه افزایش حالت وارونگی هوا در شب ها به عنوان یکی از علت های آلودگی شبانه در اصفهان مطرح می شود، اما در تهران و اغلب کلان شهرها اینگونه نیست و به نظر می رسد استقرار صنایع آلاینده بی شمار در کنار شهر اصفهان مانند نیروگاه، پالایشگاه و کوره های آجرپزی و گچ قطعاً در این شکل متفاوت از آلودگی هوا در اصفهان بی تاثیر نباشند.

این فعال محیط زیست گفت: علاوه بر فعالیت صنایع آلاینده، دودکش های کارخانجاتی که با سوءاستفاده از تاریکی شب به کار می افتند، می توانند در این افزایش آلودگی شبانه مؤثر باشند.

به گزارش خبرنگاران، وی با تاکید بر لزوم شفافیت و پاسخگویی مسئولان در این زمینه، گفت: این بررسی ها ضمن ارایه یک برنامه زمان بندی تعیین و کنترل آن با حضور نمایندگان مردم و سمن ها باید انجام شود، در غیر این صورت در سال های گذشته این کار بدون حضور مردم اجرا شده و بی نتیجه بوده، چراکه اگر نتیجه ای داشت امروز نباید اصفهان آلوده ترین شهر ایران باشد.

نادر تهرانی با بیان اینکه آلودگی هوا سالانه جان 29 هزار تن از شهفرایندان ایران را می گیرد، اظهار کرد: 5.7 میلیارد دلار خسارت ناشی از آلودگی هوا را در ایران متحمل می شویم و به عبارتی خسارت آن به کلان شهر اصفهان بیش از نیم میلیارد دلار است.

این فعال محیط زیست با یادآوری اینکه اصفهان از 10 کلان شهر با آلودگی هوای بالا در کشور است و سال جاری آلوده ترین هوا را داشته، اضافه کرد: جای مردم و سمن ها در بررسی و حل این معضل در کنار مسئولان خالی است.

وی با بیان اینکه حضور شهفرایندان در کنار مسئولان برای بررسی و حل معضل آلودگی هوا دو فایده را در پی دارد، شرح داد: فایده اول فرهنگ سازی و تکمیل اطلاعات شهفرایندان در آلودگی هواست، به طوری که شهفرایندان با منابع آلاینده هوا و سهم آنها در آلایندگی هوا آشنا می شوند. همچنین با مخاطرات و عوارض آلودگی هوا آشنا شده و می دانند در هنگام آلودگی هوا چه باید بکنند.

این فعال محیط زیست گفت: هم اکنون بیشتر مردم در شرایط آلودگی هوا، عکس العمل مناسبی ندارند و این موضوع در شدت آسیب و خسارت موثر است.

نادر تهرانی دومین فایده حضور و مشارکت مردم را مطالبه گری برای کاهش آلودگی هوا دانست و تاکید کرد: امروز به این مطالبه گری برای توجه مناسب مسئولان نیاز است.

عضو هیئت مدیره جمعیت امید دوستداران زاینده رود با بیان اینکه نبود اطلاعات کافی در زمینه آلودگی هوا اصفهان، این موضوع را تشدید می کند، شرح داد: تا چندی پیش اطلاعات مربوط به شاخص کیفیت هوا منتشر نمی شد و علت آن بدهی اداره کل حفاظت محیط زیست به ایرانسل عنوان شد! البته بعد از این پرسش از مسئولان، اطلاعات سایت به روز شد، ولی هنوز اطلاعات بعضی از ایستگاه ها مثل بختیار دشت منتشر نمی شود و منتظر پاسخگویی مسئولان هستیم.

نادر تهرانی تاکید کرد: ارائه صحیح، کامل و به هنگام اطلاعات، شرط اول مبارزه با آلودگی هوا است و فرهنگسازی در این خصوص بسیار حائز اهمیت است.

عوامل طبیعی بر آلودگی شبانه تاثیرگذار هستند، نه عوامل انسان زا

محمود مزارع کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، اما در خصوص آلودگی شبانه به خبرنگاران، گفت: در چند شب گذشته شاهد آلودگی شبانه نبوده ایم، ولی به طور کلی آلودگی شبانه در مواقعی که شاهد سکون و سرمای هوای هستیم، رخ می دهد، چراکه سردی و سنگینی هوا باعث انباشت آلاینده ها شده و افزایش آلودگی در نیمه شب رخ می دهد.

وی شرح داد: اگر شرایط پایداری هوا را داشته باشیم و جابه جایی افقی نباشد، سرما باعث سنگینی هوا می شود. در این شرایط آلاینده ها مانند اینکه درون قفس بمانند به سطوح پایین تر می آیند، این درحالی است که در طول روز تخلیه عمودی بیشتر است و هوا منبسط می شود، به همین خاطر آلاینده ها بالاتر می فرایند.

این کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه عوامل طبیعی بر آلودگی شبانه تاثیرگذار هستند و نه عوامل انسان زا، ادامه داد: نیروگاه ها همان مصرفی که در روز دارند، در شب هم دارند و در طول شب آلاینده جدیدی اضافه نمی شود.

همچنین منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در این باره به خبرنگاران گفت: مسئولیت آلودگی شبانه به عهده اداره کل حفاظت محیط زیست استان است که باید به صورت پایش شبانه روزی فعالیت نیروگاه ها، صنایع و پالایشگاه ها را رصد و گزارش کند.

وی همچنین تأکید کرد: پیگیری و نظارت عدم استفاده از مازوت نیز بر عهده این اداره کل است و باید موارد احتمالی را گزارش کند تا برخورد قانونی صورت گیرد.

قرار است تعین سهم هر عامل آلاینده در گازهای منتشر شده در شهر اصفهان در قالب تحقیقی علمی، با عنوان سیاهه آلودگی هوای اصفهان، شفاف سازی شود. انجام این تحقیق علمی و راهبردی به عهده دانشگاه های اصفهان و صنعتی گذاشته شده است، اما باید امیدوار بود این پالایش علمی نیز در عمل به سرنوشت طرح های قبلی دچار نشود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 709

به "معمای افزایش آلودگی هوای اصفهان در شب ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معمای افزایش آلودگی هوای اصفهان در شب ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید