میزان تجارت ایران و آفریقا

به گزارش مجله رویگری، سخنگوی گمرک گفت: تجارت خارجی کشورمان با آفریقا طی هفت ماه سال جاری بالغ بر 959 هزار و 848 تن بوده است.

میزان تجارت ایران و آفریقا

با تور آفریقای جنوبی ارزان یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، سید روح الله لطیفی در تشریح شرایط تجارت خارجی کشورمان با آفریقا اظهار کرد: قاره آفریقا با داشتن 54 کشور در واقع دومین قاره وسیع دنیا محسوب می گردد. این قاره با 1.3 میلیارد نفر جمعیت در مقایسه با میانگین دنیای، نرخ رشد بالایی دارد و به همین دلیل قاره افریقا به عنوان یکی از بازارهای بالقوه آینده دنیا به شمار می رود.

وی اضافه نمود: البته این قاره سهم اندکی از تجارت دنیای را به خود اختصاص داده است و در واقع حجم تجارت خارجی افریقا سهمی کمتر از سه درصد از تجارت دنیای را تشکیل داده است.

به گفته لطیفی، با این وجود ایران در هفت ماهه اول امسال با 27 کشور قاره افریقا دارای تجارت بوده است که حجم این تجارت از حیث وزن بالغ بر 959 هزارو 848 تن و برابر با 180 میلیون و 432 هزارو 161 دلار بوده است و اگرچه این حجم از تجارت در شرایط تحریم های ظالمانه امریکا و نیز شرایط شیوع دنیای ویروس کرونا اجرا شده است اما افریقا ظرفیت بسیار زیادی دارد تا حجم تجارت خود را با کشورمان تاسطح بسیار بالاتری برساند.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک اضافه نمود: سهم صادرات محصولات ایرانی به افریقا 951 هزار و 549 تن برابر با 160 میلیون و 113 هزارو 452 دلار بوده و این در حالی است که میزان واردات کشورمان بالغ بر 8299 تن و برابر با 20 میلیون و 318 هزار و 709 دلار بوده است.

لطیفی خاطر نشان کرد: ایران در این مدت با کشورهای ساحل عاج، کامرون، جیبوتی، الجزایر، مصر، غنا، گینه، کنیا، لیبی، مراکش، اقتصادی، ماکائو، موریتانی، موریس، موزامبیک، نیجریه، سودان، سنگال، سواقتصادی، توگو، تانزانیا، اوگاندا، آفریقای جنوبی، زامبیا ، اتیوپی، تونس و رواندا دارای روابط تجاری بوده است.

سخنگوی گمرک یادآور شد: بیشترین واردات کشورمان از افریقا از زیمباوه با723 تن کالا و برابر با پنج میلیون و 755 هزار دلار بوده است و پس از آن کشورهای غنا با پنج میلیون و 556 هزارو 480 دلار و آفریقای جنوبی با سه میلیون و 59 هزار و 656 دلار قرار دارند. ضمن آنکه بیشترین صادرات کشورمان به غنا با 196 هزار و 578 تن و برابر با 52 میلیون و 813 هزار و 515 دلار و پس از آن کامرون با 22 میلیون 85 هزار و 285 دلار و کنیا با 21 میلیون و 268 هزار و 109 دلار بوده است.

لطیفی در مورد محصولات و کالاهای تجاری تبادل شده با افریقا نیز گفت: صادرات کشورمان به افریقا شامل دوغ، شیر، خامه و لبنیات، انواع خرما، خمیرهای غذایی و خوراکی، گچ و سیمان، کربن، انواع صفحه و ورق فلزی، تجهیزات ساختمانی، شیشه، انواع میله های آهنی، آلومینیوم، انواع اسید، پسته، انواع گل برای مصارف عطر سازی، شیره و عصاره شیرین بیان، تجهیزات پزشکی ودانه ها و میوه های روغنی است. همچنین کالاهای وارداتی کشورمان از افریقا نیز شامل انواع بذر، چربی وروغن نباتی، کلر واسانس مواد شوینده، قطعات یدکی خودروهای صنعتی ، لنت کلاج ، ظروف بسته بندی، تجهیزات پزشکی، دانه کنجد، توتون و تنباکو، انواع ورق و رول صنعتی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1159

به "میزان تجارت ایران و آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزان تجارت ایران و آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید