ویتامین های موجود در میوه ها

به گزارش مجله رویگری، میوه ها دارای بعضی از مهم ترین ویتامین ها بوده که برای سلامت انسان ضروری می باشند. در این مقاله در رابطه با ویتامین های موجود در میوه ها و اهمیت آن ها در حفظ فرایندهای مختلف زندگی بحث خواهیم کرد.

ویتامین های موجود در میوه ها

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

میوه ها دارای بعضی از مهم ترین ویتامین ها بوده که برای سلامت انسان ضروری می باشند. در این مقاله در رابطه با ویتامین های موجود در میوه ها و اهمیت آن ها در حفظ فرایندهای مختلف زندگی بحث خواهیم کرد.

میوه ها علاوه بر دارا بودن طعم و مزه لذت بخش، منبع غنی از بسیاری از ویتامین ها و مواد تغذیه ای ضروری می باشند. آن ها حاوی ویتامین های مهم مورد احتیاج برای انجام فرایندهای بیوشیمیایی که برای رشد و نمو انسان حیاتی می باشد، هستند. بنابراین، اجازه دهید تا در رابطه با ویتامین هایی که در میوه ها یافت می شوند و اهمیت آن ها برای سلامت انسان بحث کنیم.

ویتامین های موجود در میوه ها

ویتامین A

پرتقال، هندوانه، تمشک، هلو، کیوی و سیب بعضی از میوه های دیگر غنی از ویتامین A می باشد. این ویتامین نقش حیاتی در تکثیر سلول و فراوری هورمون ایفاء می نماید. این ویتامین می تواند سیستم ایمنی را تحریک نموده و باعث بهبود بینایی و رشد موها گردد، بعلاوه می تواند باعث ترویج رشد و توسعه مناسب استخوان ها و دندان گردد. کمبود این ویتامین مهم می تواند باعث شب کوری، خشکی پوست، استخوان ها و دندان های ضعیف گردد.

ویتامین B1

ویتامین B1 به اسم تیامین هم شناخته می گردد، در موز، هلو، لیمو، تمشک، پرتقال، انبه، گریپ فروت و آناناس یافت می شوند. تیامین ویتامین مهم مورد احتیاج برای متابولیسم کربوهیدرات می باشد. این ویتامین برای اطمینان از عملکرد نرمال قلب، سیستم عصبی و عضلات مورد احتیاج می باشد. کمبود ویتامین B1 باعث بیماری بری بری شده که می تواند علائمی مانند خستگی، بی حسی در دست و پاها، از دست دادن اشتها و استفراغ را ایجاد کند. این بیماری بعضی مواقع بر قلب و عروق و سیستم عصبی هم تاثیر می گذارد.

ویتامین B2

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین نقش مهمی در فراوری سلول های قرمز خون و رشد و نمو بدن ایفاء می نماید. این ویتامین نقش مهمی در فراوری مثل ایفاء می نماید. ویتامین B2 در کیوی یافت می گردد، ولی میوه های دیگر منبع غنی از ویتامین B2 نیستند. ریبوفلاوین برای متابولیسم کربوهیدرات هم مورد احتیاج می باشد.

ویتامین B3

ویتامین B3 در موز، هلو، هندوانه، کیوی و طالبی یافت شده و برای سلامت دستگاه گوارش و سیستم عصبی مفید بوده و برای حفظ سلامت پوست هم مهم است. ویتامین B3 باعث جلوگیری از بروز بیماری پلاگر شده که این بیماری منجر به اختلالات گوارشی، درماتیت، سردرگمی ذهنی، بی خوابی و حتی زوال عقل می گردد. ویتامین B3 به اسم نیاسین هم شناخته شده و برای آزاد سازی انرژی از غذا و بعلاوه برای عملکرد مناسب بیش از 50 آنزیم مورد احتیاج می باشد.

ویتامین B5

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک برای متابولیسم ضروری می باشد. این ویتامین در پرتقال و موز یافت می گردد و برای فراوری کلسترول که سنتز ویتامین D و هورمون های استروئیدی را تسهیل می بخشد، هم مفید می باشد. این ویتامیناستفاده مناسب دیگر ویتامین ها به وسیله بدن را تضمین نموده و باعث ترویج سلامت سیستم گوارشی می گردد.

ویتامین B6

پیریدوکسین یا ویتامین B6 نقش حیاتی در متابولیسم کربوهیدرات، چوبی و پروتئین ایفاء می نماید. این ویتامین فراوری آنتی بادی ها را تسهیل بخشیده و بنابراین نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ایفاء می نماید و برای فراوری سلول های قرمز خون و بعلاوه برای نرم شدن عملکرد سیستم عصبی هم مفید می باشد. ویتامین B6 عمدتا در موز و هندوانه یافت می گردد. کمبود این ویتامین می تواند باعث تهوع، تحریک پذیری، بی خوابی، درماتیت، آسم و آلرژی ایجاد می نماید.

ویتامین B9

ویتامین B9 به اسم فولیک اسید یا فولات هم شناخته می گردد. فولیک اسید برای رشد سلول و توسعه مناسب جنین مورد احتیاج می باشد. بنابراین، مصرف کافی این ویتامین در طول دوران بارداری بسیار مهم می باشد. فولات برای فراوری سلول های قرمز خون، DNA و اجزاء تشکیل دهنده سیستم عصبی مفید می باشد. توت فرنگی، تمشک، کیوی، پرتقال و موز بعضی از مهم ترین منابع ویتامین B9 به تعداد می فرایند.

ویتامین C

این ویتامین به اندازه فراوانی در سیب، موز، آلو، پرتقال، لیمو، خرما، توت فرتگی، تمشک، انگور، انبه و هندوانه یافت می شوند. ویتامین C یا اسکوربیک اسید یک آنتی اکسیدان بوده که به حفاظت از سلول های بدن در مقابل رادیکال های آزاد یاری می نماید. این ویتامین برای تشکیل کلاژن، غضروف، رگ های خونی و عضلات مهم می باشد، بعلاوه جذب آهن را تسهیل بخشیده و باعث کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و سرطان می گردد. کمبود ویتامین C باعث خونریزی لثه ها، کاهش وزن، تحریک پذیری و بروز زخم هایی گردد که به آسانی التیام نمی یابد.

ویتامین E

ویتامین E هم یک آنتی اکسیدان بوده که به حفظ بافت ها و سلول های بدن از آسیب احتمالی ایجاد شده به وسیله رادیکال های آزاد یاری می نماید. این ویتامین تشکیل سلول های قرمز خون، ترویج گردش خون و حفاظت از غشاء سلول را تسهیل می بخشد. ویتامین E برای استفاده مناسب از ویتامین K هم ضروری می باشد.

کمبود این ویتامین ها می تواند باعث بروز بیماری های متنوع گردد. ویتامین ها می توانند خطر بیماری های کشنده مربوط به دفاع بدن در برابر رادیکال های آزاد مضر را کاهش دهند. به غیر از ویتامین ها، میوه ها حاوی بسیاری از مواد معدنی ضروری و فیبرها هم می باشند. بنابراین، گنجاندن آن ها در رژیم غذایی می تواند در داشتن یک زندگی سالم و طولانی به شما یاری کند.

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1730

به "ویتامین های موجود در میوه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین های موجود در میوه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید