خبرنگاران قطار ورزش استان مرکزی روی ریل توسعه

به گزارش مجله رویگری، اراک - خبرنگاران - گام نخست توسعه ورزش همگانی و قهرمانی وجود زیرساخت های هدفمند در این حوزه است که این مهم در هفت سال اخیر با ایجاد طرح های مختلف دنبال شده و حضور ورزشکاران استان مرکزی در میادین ملی و بین المللی گواه آن است که ورزش این خطه پس از سال ها در جهت توسعه قرار گرفته است.

خبرنگاران قطار ورزش استان مرکزی روی ریل توسعه

ورزش همگانی و حرفه ای نه تنها نشاط و سلامت را در جامعه تقویت می نماید بلکه به عنوان تکه مهمی از پازل توسعه باید در راهبردهای بلندمدت و خرد به درستی دیده گردد تا بتواند کارویژه های خود را در حوزه ورزش قهرمانی و عمومی به شکل مطلوبی ادا کند و این مهم نیازمند اقدامات موثر دولت در کنار حضور اسپانسرها و مشارکت بخش خصوصی است.

نگاه برنامه ریزان استان مرکزی در دولت تدبیر و امید به حوزه ورزش تنها غنی سازی بهینه اوقات فراغت و جبران ضعف ها و کمبودهای جسمانی و روانی نبوده بلکه کوشیده است که آگاهانه پیوند ورزش را در سبد رفتار خانوار دنبال کند و از سویی آوازه استعدادیابی و قهرمان پروری را در سطوح داخلی، ملی و بین المللی در تمامی رشته های ورزشی برجسته تر کند.

بر اساس اطلاعات موجود، سرانه استاندارد بین المللی فضای ورزشی در دنیا 2 متر مربع است به طوری که در سرپوشیده 2 متر مربع و فضای روباز 14 متر مربع برآورد شده و سرانه استاندارد فضای ورزشی کشوری نیز یک متر مربع و در استان مرکزی 0.86 است که به سرانه کشوری نزدیک است.

آمارها نشان می دهد از مجموع 50 طرح نیمه کار ورزشی اولویت دار این استان 33 طرح تکمیل شده است و 17 طرح اولویت دار ورزشی نیمه تمام دیگر در استان مرکزی وجود دارد که تا سرانجام برنامه ششم توسعه تکمیل و در اختیار جامعه ورزش این استان قرار می گیرد و با بهره برداری از آنها پیش بینی می گردد بیش از یک متر به سرانه ورزشی استان اضافه گردد.

اکنون بیش از 80 هزار ورزشکار به صورت سازماندهی شده زیرنظر هیات های ورزشی استان مرکزی فعالیت می نمایند که تقویت زیرساخت های ورزش می تواند سرعت توسعه در این بخش را دوچندان کند.

حلقه مدیریتی استان مرکزی در دولت تدبیر و امید نگاه ویژه به توسعه ورزش همگانی و به خصوص ورزش قهرمانی داشته به طوری که شمار قابل توجهی از طرح های ورزشی نیمه تمام دولت های قبل با کوشش مضاعف و تامین اعتبار، تکمیل، تجهیز و در اختیار جامعه ورزش نهاده شد.

صعود آلومینیوم به لیگ برتر فوتبال، تحقق رویای 18 ساله مردم اراک

استاندار مرکزی گفت: صعود تیم فوتبال آلومینیوم اراک به لیگ برتر بعد از 18 سال نماد پویایی و موفقیت ورزش این استان در دوران فعالیت دولت تدبیر و امید است.

سید علی آقازاده افزود: فوتبال آلومینیوم اراک با نام های مختلف کوشش مجدانه ای را طی سال های قبل در لیگ آزادگان کشور داشت اما به دلایل مختلف این تیم فوتبال هر بار از صعود به لیگ برتر باز می ماند تا اینکه سال جاری با برنامه ریزی های مدون شرکت ایرالکو، حمایت های طرفداران، اداره کل ورزش و جوانان و پیگیری هایی، کوشش ها به بار نشست و آلومینیوم به لیگ برتر صعود کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این حضور تیم های مختلف ورزشی استان مرکزی در لیگ های مختلف کشور و حضور ورزشکاران در میادین مختلف ورزشی به خصوص رقابت های آسیایی و بین المللی صندلی ویژه ای را برای ورزش این استان رقم زده است.

استاندار مرکزی گفت: شمار قابل توجهی طرح های ورزشی در طول فعالیت دولت تدبیر و امید در این استان به بهره برداری رسیده که میانگین طول عملیات اجرایی بعضی از آن ها به بیش از 15 سال نیز می رسید و با تکمیل این طرح ها سرانه ورزشی استان به طور چشمگیری افزایش یافته است.

آقازاده اعلام کرد: براساس گزارش اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی شماری از طرح های ورزشی نیمه تمام در حال تکمیل هستند که پیش بینی شده تا سرانجام دوره فعالیت دولت فعلی کامل شده و مردم از مزایای آن ها بهره مند شوند.

وی همچنین در مورد بهره برداری از پیست اسکیت 22 بهمن مجموعه ورزشی 15 هزار نفری امام خمینی(ره) اراک نیز گفت: به گواه مسئولان فدراسیون اسکیت کشورمان، پیست اسکیت 22 بهمن اراک با بهره گیری از بهترین امکانات لازم ساخته شده و کف پوش این طرح ورزشی کم نظیر است.

استاندار مرکزی افزود: وجود ظرفیت ارزشمند پیست اسکیت 22 بهمن با بهترین تجهیزات، امکان برگزاری مسابقات ملی و فراملی را در اراک فراهم می نماید که این ظرفیت در گذشته وجود نداشت.

خانه ورزش روستایی تدبیری در توزیع عادلانه فرصت ها

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: علاوه بر توجه دولت تدبیر و امید به ورزش قهرمانی و همگانی، راه اندازی خانه های ورزش روستایی، تدبیر دولت در توزیع عادلانه منابع ورزشی و فرصت استعدادیابی است.

بهروز اکرمی افزود: طرح های خانه ورزش روستایی با استفاده از فضای های بلا استفاده موجود در روستاها و تجهیز آن ها به امکانات ورزشی، می کوشد نیازهای جوانان روستایی را به بهره گیری از امکانات ورزشی برآورده کند.

وی ادامه داد: تجهیز روستاها به امکانات ورزشی علاوه بر یاری به بهبودسلامت جامعه روستایی و ترویج و رونق بازی های بومی و محلی، در کشف و شکوفایی استعدادهای ورزشی در نقاط روستایی نیز موثر است چرا که ظرفیت های انسانی ارزشمندی در ورزش روستاها وجود دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان مرکزی اعلام کرد: کم تحرکی به عنوان یکی از عوامل تهدید سلامت جوامع انسانی است و تنها با ورزش است که می توان از رخوت و سستی و بیماری های متعدد رهایی یافت.

اکرمی گفت: توسعه ورزش در تمامی بخش ها گام نخست سلامت جامعه است و برای دستیابی به این مهم نباید در انتظار تجهیزات فرصت ها از کف برود بلکه باید در سایه خلاقیت با کمترین امکانات نسبت به این مهم توجه ویژه داشته داشت.

وی ادامه داد: اقدام اداره کل ورزش و جوانان در راستای تجهیز خانه های ورزش روستایی قابل تقدیر است اما دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی روستاها و تمامی استفاده نمایندگان، باید نسبت به حفظ و نگهداری تجهیزات توجه ویژه داشته باشند چرا که این تجهیزات با منابع ملی و اموال بیت المال تهیه شده است.

176 طرح ورزشی هدیه دولت به استان مرکزی

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: 176 مکان ورزشی هفت سال اخیر در نقاط مختلف شهری و روستایی این استان به بهره برداری رسیده و در اختیار جامعه ورزش نهاده شده است.

عابد حقدادی افزود: مجموع مکان های ورزشی دولتی و خصوصی استان مرکزی تا قبل از فعالیت دولت تدبیر و امید 667 باب بود اما اکنون به 843 باب رسیده است.

وی ادامه داد: شمار زیادی از مکان های ورزشی استان مرکزی که در هفت سال گذشته به بهره برداری رسیده از طرح های نیمه تمام دولت های قبل است که با پیگیری های لازم در استان تکمیل و در اختیار جامعه ورزش نهاده شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: مجموع مسابقات و جشنواره های ورزشی این استان در سال 1392 به ترتیب 816 و 112 مورد بود که این شاخص ها در سال 1398 به یک هزار و 152 و 171 مورد رسیده است.

حقدادی اعلام کرد: سرانه ورزشی استان مرکزی در سال 1392 حدود 83 سانتیمتر بوده اما، با راه اندازی اماکن ورزشی نیمه تمام و توجه ویژه به ورزش روستایی این شاخص اکنون به بیش از 92 سانتیمتر رسیده است.

وی، شمار ورزشکاران سازمان یافته استان مرکزی در سال 1392 را حدود 72 هزار نفر عنوان نمود و گفت: تعداد ورزشکاران سازمان یافته این استان اکنون به حدود 80 هزار نفر رسیده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی در مورد بهره برداری از پیست اسکیت 22 بهمن اراک نیز گفت: این طرح از طرح های ملی ورزشی استان است که حدود 15 سال از شروع عملیات اجرایی آن می گذرد و اکنون به بهره برداری رسید.

حقدادی افزود: مساحت این پیست چهار هزار متر مربع و دارای ظرفیت 1500 نفر تماشاچی، سیستم سرمایش و گرمایش، راه های دسترسی از چهار سمت و دارای فضای سبز دسترسی جهت تماشاچیان و بازیکنان است که در نوع خود ظرفیت ارزشمندی محسوب می گردد.

وی ادامه داد: بیش از 21 میلیارد ریال برای ساخت پیست اسکیت 22 بهمن هزینه شده و امکان برگزاری مسابقات بین المللی در آن وجود دارد و تمامی استانداردهای لازم در ساخت آن رعایت و از بهترین نوع کف پوش فراوری داخل در آن استفاده شده است.

تجهیز 165 خانه ورزش روستایی در استان مرکزی

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان مرکزی گفت: 165 خانه ورزش روستایی از چهار سال گذشته در این استان تجهیز و در اختیار جوانان روستایی قرار داده شده است.

علی عشوری افزود: براساس برنامه ریزی های معین شده تا سرانجام سال جاری 35 خانه ورزش روستایی دیگر نیز تجهیز می گردد.

وی، اعتبار هزینه شده برای هر یک از این خانه های روستایی را 100 میلیون ریال عنوان نمود و افزود: تا سرانجام برنامه ششم توسعه بیش از 400 روستای استان مرکزی از خانه ورزش روستایی بهره مند می شوند.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی استان مرکزی گفت: تجهیز خانه های ورزش روستایی با همکاری وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی انجام می گردد که استان مرکزی در این امر، پیشتاز دیگر استان ها است.

وی اعلام کرد: توجه و توسعه ورزش در مناطق کمتر برخوردار نظیر روستاها عاملی مهم در راستای ایجاد عدالت در توزیع سرانه های ورزش است و علاوه بر این نیروی جوان و استعدادهای ورزشی بسیاری در روستاهای کشور نهفته است که نیازمند توجه، کشف و پرورش هستند.

وی افزود: در طرح تجهیز خانه های ورزش روستایی ساختمان و ابنیه ای ساخته نمی گردد و با بهره گیری از اماکن غیر فعال و بدون استفاده و پس از بازسازی نسبی، این اماکن به شورای اسلامی روستا ها و دهیاری ها تحویل می شوند.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1136

به "خبرنگاران قطار ورزش استان مرکزی روی ریل توسعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران قطار ورزش استان مرکزی روی ریل توسعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید