هشدار برای خانه تکانی غیراصولی

به گزارش مجله رویگری، نیازی نیست حتما بخواهید طی چند روز تمام کارها را تمام کنید، زیرا بعد از مدتی خسته شده و سرسری کار خواهید کرد.

هشدار برای خانه تکانی غیراصولی

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

خانه تکانی روندی نیست که انتظار داشته باشید در یک تا سه روز تمام گردد بلکه باید حفظ سلامت جسمی و روانی خودتان و نیز دیگر اعضای خانواده تحت تأثیر آسیب های ناشی از خانه تکانی غیراصولی قرار نگیرد. توجه داشته باشید نظافت کل خانه کاری بسیار سنگین است و یک نفر به تنهایی از پس آن برنمی آید اما یاری دریافت از افراد نامطمئن به ویژه در دوران همه گیری کرونا هم با مخاطرات جدی تری از حیث ابتلا به کووید 19 همراه است.

بااین همه به مناسبت شروع خانه تکانی با عبدالرحمان اهوازیان، دبیر انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت وگو نموده ایم.

براى خانه تکانی ایمن با توجه به شرایط همه گیری کرونا چگونه برنامه ریزى کنیم؟

ابتدا این که سال جاری با توجه به جدی بودن خطر کرونا، توصیه می کنیم از دعوت مهمانان و عیددیدنی جدا پرهیز کنید. در سال های گذشته به افراد توصیه می شد در هسته های چندنفری خانوادگی با تقسیم کار، فشار جسمانی ناشی از خانه تکانی را کم نمایند. سال جاری نیز توصیه می گردد فقط با افراد نزدیک که در یک خانه سکونت دارید یا با یاری افراد محدودی که از سلامت آنها اطمینان کامل دارید، خانه تکانی را انجام دهید. حین خانه تکانی هم برای جلوگیری از انتقال ویروس حتما فاصله فیزیکی کافی با دیگران را حفظ کنید، ماسک بزنید و پنجره ها را برای تهویه بهتر باز بگذارید.

تقسیم بندی زمانى براى حفظ سلامت فیزیکى هنگام خانه تکانی چگونه باید صورت بگیرد؟

ابتدا از انجام طولانی مدت کارهای خانه پرهیز کنید. بدن ما به گونه ای طراحی شده که با دادن استراحت بین فواصل کار، توانایی ترمیم آسیب های کوچک را دارد اما اگر این آسیب های کوچک بدون استراحت باشد روی همدیگر جمع و موجب آسیب می شوند. به همین دلیل اقدامات سنگین مانند جابه جایی وسایل به صورت انفرادی صورت نگیرد و انجام سایر کارها نیز در یک بازه 10 روزه تا دوهفته ای تقسیم گردد. در هرروز نیز فرد پس از هر نیم ساعت، 10 دقیقه استراحت کند و کارهای سنگین را در یک روز انجام ندهد بلکه توالی از کارهای سبک به سنگین را در نظر بگیرد.

مهم ترین آسیب هاى اسکلتى-عضلانى طی خانه تکانى ناشى از کدام فعالیت ها یا روش هاى اشتباه در شست وشو، جابه جایى و ... است؟

هرسال در اسفندماه تا روزهای اول عید بسیاری از افراد طی خانه تکانی دچار حوادثی مانند افتادن از پله، آسیب دیدگی براثر شکستن شیشه و آسیب های تنفسی ناشی از استنشاق گازهای ناشی از شوینده ها می شوند.

همچنین بعضی افراد به دلیل فشار جسمانی ناشی از انجام کارهای سنگین دچار اسپاسم عضلات کمر و گردن، درد عضلات شانه، تشدید علائم آرتروز زانو و پیچ خوردگی مچ پا، فعال شدن نقاط ماشه ای درون عضلات و ... می شوند. برای پیشگیری از کشیدگی عضلات به افراد توصیه می گردد هنگام انجام کارها، وضع صحیح بدن را حفظ نمایند و از قوزکردن، دولاشدن و سابیدن اشیا و سطوح به صورت طولانی مدت پرهیز نمایند و در زمان های استراحت تمرین های کششی و ریلکسیشن اندام ها را انجام دهند. به افراد توصیه می گردد حتما از نردبان و چهارپایه با سطح اتکای کافی استفاده نمایند و از قراردریافت پایه ها به صورت کامل و باثبات مطمئن شوند و در صورت لزوم فرد دیگری برای یاری در موارد اضطراری در مجاورت فرد باشد.

چه افرادی باید از شستن شیشه و لوستر پرهیز نمایند؟

برای پاک کردن شیشه و پنجره ها، از بالارفتن از آنها و استقرار در سطوح نامتعادل به شدت پرهیز کنید. چنین اقدامات پرخطرتری را درحالی که آب و تغذیه کافی نداشته اید و فشارخون یا قند خونتان کنترل شده نیست، هرگز انجام ندهید. هر موقع احساس خستگی، تپش قلب و تنگی نفس و تاری دید کردید حتما کار را قطع کنید، زیرا این علائم هشداردهنده اند و بعضا نشانه اختلالات شرایط سلامت هستند. استراحت کافی شبانه و حین کار برای حفظ سلامت لازم است.

کدام افراد و با چه آسیب هاى اسکلتى عضلانى باید براى خانه تکانى بیشتر احتیاط نمایند؟

مبتلایان به دیابت، بیماری های اسکلتی و عضلانی مانند کمردرد، گردن درد، دردهای عضلانی و بیماران با فشارخون و قند خون کنترل نشده، افراد مسن و زنان باردار باید هنگام خانه تکانی احتیاط های لازم را با توجه به بیماری زمینه ای خود داشته باشند.

کسانى که تعویض مفصل زانو داشته اند چه احتیاط هایی را باید رعایت نمایند؟

به افرادی که تعویض مفصل زانو و لگن انجام داده اند، گفته می گردد با توجه به وجود پروتز در مفصل و نیز بیماری های مفاصل مجاور از چمباتمه زدن و نشستن روی زمین پرهیز نمایند.

پیش از خانه تکانى چه تمرین هایى براى تقویت عضلانى توصیه مى گردد؟

خانه تکانی غیراصولی برای بدن هر فردی (چه سالم و چه بیمار) مضر است. پس پیش از این که خانه تکانی را شروع کنید و سلامت خود را به خطر بیندازید، دقت کنید آراستگی و پاکیزگی خانه زمانی ارزش دارد که افراد ساکن در منزل سالم و شاداب باشند. به همین منظور پیش از شروع این اقدامات حتما برنامه ریزی نموده و همواره با انجام تمرین های تقویتی، کششی و اصلاح شرایط ستون فقرات، ساختار قامتی صحیحی را بدن خود پایه ریزی کنید. این تمرین ها باید حداقل سه روز در هفته و به مدت 30 دقیقه انجام گردد. افراد می توانند با مراجعه به کلینیک های فیزیوتراپی تحت نظر فیزیوتراپیست و تمرین های عمومی بدن، برای داشتن عضلات و استخوان های سالم اقدام نمایند.

پونه شیرازی - دانش و سلامت / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 فروردین 1400 بروزرسانی: 11 فروردین 1400 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 1420

به "هشدار برای خانه تکانی غیراصولی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار برای خانه تکانی غیراصولی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید