وزیر بهداشت: 8.3 درصد ایرانی ها سالمند هستند ، خانه های محله ای ویژه سالمندان ایجاد گردد

به گزارش مجله رویگری، وزیر بهداشت ضمن اشاره به روند پیر شدن جمعیت کشور، بر لزوم ایجاد نشاط اجتماعی در سالمندان و همچنین ایجاد خانه های محله ای ویژه این قشر از جامعه تاکید نمود.

وزیر بهداشت: 8.3 درصد ایرانی ها سالمند هستند ، خانه های محله ای ویژه سالمندان ایجاد گردد

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در مراسم بزرگداشت روز سالمند ضمن تبریک این روز شعری در وصف مادر مرحوم خود خواند و گفت: امیدوارم همه افراد قدر سالمندان خانواده خود را بدانند. امروزه یکی از روندهای موجود در هرم جمعیتی کشورهای در حال توسعه، افزایش سن افراد است که با توجه به افزایش امید به زندگی اتفاق می افتد.

  • افزایش جمعیت زنان سالخورده نسبت به مردان

وی با اشاره به اینکه در این میان چند اتفاق مهم در حال رخ دادن است، گفت: جمعیت کشور ما در حالی به سوی پیر شدن پیش می رود که با همزمان با کاهش زاد و ولد روبرو هستیم. جمعیت زنان سالخورده نسبت به مردان سالخورده در حال افزایش است. در این میان زنان نسبت به سلامت خود اهمیت بیشتری قائلند و اقدام به چکاپ ماهیانه و آنالیز وضعیت خود می نمایند.

  • 8.3 درصد ایرانی ها سالمند هستند

وی با اشاره به روند رو به رشد جمعیت سالمندی در کشور، گفت: اگر بر طبق این هرم پیش برویم با توجه به کاهش میزان زاد و ولد، دچار نقصان خواهیم شد. در حال حاضر 8.3 درصد جمعیت کشور سالمندان هستند که این آمار در سالیان آینده به بالای 16 درصد و انتها به بیش از 30 درصد خواهد رسید. اما سوال اصلی اینجاست، کار ما به عنوان متولیان نظام سلامت چیست؟

نمکی در ادامه گفت: تفاوت جمعیت سالمندان ایران با سایر کشورها در نوع رفتار سالمندی میان این جمعیت است. ما با افرادی روبرو هستیم که جوانی ننموده، پیر می شوند و همین امر باعث ایجاد احساس افسردگی و سرباری در آنها خواهد بود. درست همانگونه که کودکی ننموده به سن جوانی می رسند.

  • لزوم ایجاد نشاط اجتماعی برای سالمندان

وزیر بهداشت ادامه داد: باید به فکر اصلاح زیرساخت های اساسی بود. سالمند افسرده به دنبال مصرف دارو نیست، دچار پوکی استخوان شده و به سایر مسائل نیز اهمیت نمی دهد. پس اولین گام ما برای سالمندان باید ایجاد نشاط اجتماعی باشد تا همزمان با افزایش طول عمر، کیفیت زندگی این افراد ارتقاء پیدا کند.

نمکی با اشاره به اینکه باید به سنت های گذشته خود بازگردیم، گفت: باید به دنبال ایجاد انس و الفت میان دو نسل کودک و سالمند باشیم. این فاصله ای که ایجاد شده باید پُر گردد. وجود سالمند در هر خانه وجود نور است.

  • ضرورت ایجاد خانه های محله ای ویژه سالمندان

وی اضافه نمود: از زمانی که در سازمان برنامه و بودجه فعالیت می کردم، در نظر داشتم تا به جای آسایشگاه های سالمندان در هر محل با یاری شهرداری ها و سازمان های ذیربط خانه های محله ای برای سالمندان ایجاد کنیم تا در طول روز در کنار همسالان خود بوده و شب نیز در کنار خانواده زندگی نمایند.

  • ادغام خدمات سلامت سالمندان در شبکه بهداشتی و درمانی
  • نمکی ادامه داد: ادغام خدمات سلامت سالمندان در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی از نیمه دوم امسال تسهیل شده است. در نظر داریم هر خانه را به عنوان یک پایگاه سلامت در نظر بگیریم تا سه خدمت پیشگیری، درمان و بازتوانی توسط خانم خانه تحت عنوان سفیر سلامت اجرا گردد. مادر باید بداند چگونه می تواند به بهترین نحو از سالمند مراقبت کند. این طرح در هر شهر از هر استان به شکل پایلوت اجرا خواهد شد.
  • رونمایی از سند ملی سالمندی و ارتقای کیفیت زندگی سالمندان

وی در انتها به رونمایی از سند ملی سالمندی اشاره نمود و گفت: دنبال کردن اهداف این سند از کارهای مهم بین بخشی خواهد بود که می تواند باعث ارتقای کیفیت زندگی سالمندان گردد.

لازم به ذکر است؛ در این مراسم که با حضور وزیر رفاه، نمایندگان سازمان بهزیستی، نمایندگان مجلس، بعضی از سالمندان تهرانی و ... برگزار گردید، از سند ملی سلامت سالمندی رونمایی شده و از جمعی از سالمندان نیز تقدیر به عمل آمد.

به گزارش ایسنا، نمکی همچنین در حاشیه مراسم بزرگداشت روز سالمند در جمع خبرنگاران، گفت: سندی که امروز رونمایی شد حاصل هماهنگی بین بخشی از زمانی است که بنده در سازمان برنامه و بودجه بودم. امروز خوشبختانه این سند با یاری دستگاه های ذیربط رونمایی شد.

وی اضافه نمود: در حال حاضر مسائل سالمندان تنها به حوزه سلامت ختم نمی گردد، بلکه در حوزه اشتغال، آرامش روانی و اجتماعی و... احتیاج به توجه دارند. قرار است در این سند به این دست خدمات توجه بیشتری گردد. ما به دنبال ادغام خدمات سلامت سالمندان در شبکه های بهداشتی درمانی هستیم. به همین دلیل طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را شروع نموده ایم.

  • پوشش بیمه ای برای خدمات توانبخشی، عینک و سمعک سالمندان

نمکی در مورد تفاوت این سند با سایر خدمات مشابه پیش از این، گفت: قرار است تا به موجب این سند خدمات توانبخشی و بازدرمانی و نیز دریافت عینک و سمعک و... در قالب پوشش بیمه ای قرار گیرد.

  • از مکمل های ایرانی استفاده گردد

وی در مورد داروهایی که سالمندان مصرف می نمایند نیز گفت: تاکنون مسئله ای برای تامین دارو نداشته ایم، اما یکی از گلایه های این قشر هزینه هایی است که تامین دارو برایشان دارد. سالمندان بیشتر اقدام به مصرف مکمل های خوراکی می نمایند که قیمت بالاتری نسبت به سایر داروها دارند. باید یکی از اهداف ما اصلاح سبک زندگی و تشویق به ورزش و تحرک باشد تا احتیاج کمتری به مکمل در این گروه سنی احساس گردد، اما در صورت احتیاج به مصرف مکمل ها، توصیه می کنیم از مکمل های ایرانی استفاده نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rezaruigari.ir شناسه مطلب: 371

به "وزیر بهداشت: 8.3 درصد ایرانی ها سالمند هستند ، خانه های محله ای ویژه سالمندان ایجاد گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر بهداشت: 8.3 درصد ایرانی ها سالمند هستند ، خانه های محله ای ویژه سالمندان ایجاد گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید